Onze nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
RubenTC
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2010 20:36

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door RubenTC »

Hey mensen,

Bij ons in Breda is het zo dat het asiel zelf geen kittens heeft (vanwege infecties) maar alles zsm naar een pleeggezin stuurt, waar ze dan opgehaald worden bij adoptie. Alles gaat verder wel via het asiel.

Vanavond halen we fleur op, die we trouwens missy noemen. In haar paspoort staat dat de dierenarts haar heeft geschat op 20-05 (geboren). Ze zou dus ongeveer 10 weken oud zijn. Neo is 8,5 weken oud, maar die is wel iets groter dan missy. Neo is dan ook een katertje.

Ik hoop dat Neo wat minder vervelend word als hij met missy kan spelen. Ik straf hem nu wel telkens als hij me krabt, door hem neer te zetten en even hard neo! te roepen. Op deze manier haal ik hem ook telkens van de bank af, als hij die als krabpaal gebruikt. Ik zet hem dan op de krabpaal, maar dat snapt hij nog niet echt. Ik heb wel het idee dat hij wat banger voor mij wordt, want hij schrikt soms echt als ik langsloop.

Is het slim om Neo te straffen voor dat gekrab en gebijt? En op welke manier dan?

Groeten,

Ruben, Eva en Neo
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door Admin »

Als hij al bang is, is straffen nooit de juiste oplossing. Er is 1 gouden regel: laat een kat of kitten nooit met je handen spelen, maar gebruik altijd een touwtje, muisje of propje.

Mocht de kat je onverhoopt tijdens het spelen krabben of bijten, knip dan hard met je vingers, zeg "UH!" en stop direct met spelen en negeer hem. Als je zijn naam telkens roept als hij 'gestraft' wordt, zal hij nooit komen als je hem roept als hij door de voordeur naar buiten is gerend. Want zijn naam is dan gelinkt aan 'straf'. Tien minuten later kun je dan weer verder spelen.

Op die manier krijgen katten snel in de gaten wat wel en wat niet geaccepteerd wordt. Spelen is leuk, stoppen met spelen is niet leuk. Door associatie krijgen ze het door.

Zelfde verhaal met de bank. Als hij aan de bank krabt, zeg luid "UH!" en zet hem op de grond of op de krabpaal. Je zult dat vele malen moeten herhalen (zonder boos te worden) voordat hij het door krijgt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door Kiwi »

Ik zelf heb een mini waterpistooltje naast mij liggen. Ideaal om een slecht gedragende poes op 4 meter nauwkeurig te raken (komt veel verder dan de plantenspuit, en maakt geen geluid).

Een andere gouden regel is dat je moet zorgen dat een kat niet het straffen aan jou kan linken (mocht het nodig zijn, dat straffen). Kom dus niet dreigend met het pistooltje op hem of haar af, maar verras haar en doe alsof je neus bloed.

Op dit moment gebruik ik hem niet hoor! Onze kitten is er nog maar 2 dagen en ik wil haar niet onnodig laten schrikken.

Dit waterpistooltje is dus nutteloos voor een kat die je in de vingers bijt. Ik zou gewoon stem verheffen en inderdaad..proberen het te voorkomen. Handen = geen speelobject. Zolang je maar niet gaat slaan ;) (maar dat spreekt voor zich).

Met betrekking tot het gastgezin: precies zoals ik gedacht had. Leuk dat je een asielkittentje neemt!
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie