Biomill - Swiss Premium Pet Foods

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Biomill - Swiss Premium Pet Foods

Bericht door Admin »

Wij kregen 3 proefzakjes droogbrokjes van het Zwitserse merk Biomill. Ik had er zelf nog nooit van gehoord. Zijn er hier mensen die het aan hun kat voeren, wat zijn de ervaringen ermee en wat kun je opmaken uit de voedingswaardetabel?

Je kunt meer lezen over dit voer op de Belgische website of de Nederlandse website.

De ingrediënten vind je in deze voedingswaardetabel.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biomill - Swiss Premium Pet Foods

Bericht door Adriana »

even naar de voedingswaardetabel gekeken..
in bijna alle soorten is het zetmeel+koolhydraatgehalte fors hoger dan het eiwitgehalte..
je zou daar dan ook arginine in verwachten, dat stimuleert de alvleesklier en zorgt dat de aanwezige insuline beter zijn werk doet, maar nee...
(in renal van RC zit dus extra arginine omdat daar nog al wat plantaardig eiwit en zetmeel in zit en het werkt inderdaad, gezien Mo's bloedsuikerwaardes)

bij sensible wordt in de tekst vermeld: laag koolhydraatgehalte, maar in de analyse staat geen gehalte vermeld.... 37% eiwit is vrij hoog en belast de nieren onnodig

bij kitten toch ook 32% eiwitten, wat vetter en ietsje meer fosfor en dat klopt voor kittenvoer. maar wat doen die sojabonen daar?

bij senior iets minder eiwit 27% en wat minder vet en toch wel 0,7 fosfor. redelijk wat plantaardig eiwit en daar zijn de sojabonen weer. en hier zitten verteringskruiden in die de leverfunctie, de alvleesklier en de eetlust stimuleren..

ik kom wel zinnige dingen tegen, maar ook veel vreemde combi's en erg weinig ballast..
en als hier geen stofjes tegen blaasgruis inzitten dan kweek je hiermee denk ik blaasgruiskatten met overwicht..

nee, er is bij mij een kreet hiervoor............ :cry: (premium hamstervoer)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Biomill - Swiss Premium Pet Foods

Bericht door Admin »

Ik lees op andere websites dat sojabonen gebruikt worden als een goedkope eiwitvervanger. Maar als er al flink wat eiwitten in het voer zitten, waarom dan toch ook weer soja erbij? Overigens zit er ook bietenpulp in, zag ik, en waar dat goed voor is weet ik niet. Ik lees wel dat bietenpulp gifstoffen vasthoudt en dat het lang in het lichaam blijft. Dus dat klinkt ook niet best.

Ik lees ook veel over Orijen (da's geloof ik jouw merk, Adriana) en dat dat 75% vlees bevat, maar ik weet er nog te weinig van om te kunnen bepalen wat een goed droogvoer is en waar een goed droogvoer aan moet voldoen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Biomill - Swiss Premium Pet Foods

Bericht door Adriana »

Orijen is kwalitatief goed voer maar voor erbij want Orijen scoort ook rond 40% eiwit en ik kom er hoe langer hoe meer achter dat 40% eiwit in brokjes aan de zeer hoge kant is, niet nodig is en nieren van met name oudere katten onnodig belast....
en verder is het langzamerhand onfatsoenlijk duur.

we zijn met MoMo over de hele linie aan het nierdieet, nat en droog
en Enzo krijgt afwisselend Sanabelle Urinary voor zijn blaasgruisneigingen (25% eiwit en goeie samenstelling) en Sanabelle kitten om aan te sterken na zijn ondervoedings- en schildkliermisère.
en verder nog wat Almo holistic en Hills indoor en ik laat Enzo voor een deel zelf kiezen - en het wisselt over de hele dag.
en hij krijgt dagelijks sop/jus van een goedkoop foliezakje natvoer om zeker te weten dat hij genoeg vocht binnen krijgt.
de brokjes wil-ie niet maar ik loop daarmee geen enkel risico want Mo wil ze wèl maar mag ze niet, dat geeft dan weer een etmaal malaise, dus gaan de brokjes hier dan gewoon weg.

bietenpulp levert vezels en dat is goed voor goeie drollen en zorgt voor een prettige darmpassage maar doorgaans zit er te weinig vezels/ballast in.
sojabonen levert erg veel eiwit en zetmeel en het overgrote merendeel van de sojabonen is transgeen, genetisch gemodificeerd bedoel ik..
als een bedrijf sojabonen in zijn voer doet en er niet expliciet bij vermeld dat ze 'non-GMO' zijn, dan kun je er donder opzeggen dat ze transgeen zijn en dus niet geschikt, vind ik voor dier- en/of mensenvoer.

tja, leuke vraag: wat is geschikt..
heb dat al wel eens op een rijtje gezet geloof ik, maar kan even niet vinden
- afhankelijk van leeftijd en eventuele gezondheidsklachten kom je per dier op een individuele keuze uit.
jong mag meer fosfor en calcium, wat meer vet en redelijk in eiwitten.
> 10 jaar rond 25% eiwit, laag zetmeel/kh's, zeer laag fosfor en rond 8/10 vet, tenzij neiging tot overwicht dan 5% vet.

maar de stofwisseling van ieder dier gaat anders om met voedingsstoffen. onze jonge rusjes moeten juist wat meer koolhydraten/zetmeel hebben en hebben uitstekende bloedsuikerwaardes,
MoMo als ex-diabetes moet zo min mogelijk maar kan tegenwoordig niet zonder kh's.
bij overwichtkatten moet je in de analyse onmiddellijk naar vet en zetmeel/kh's kijken (royal canin scoort hier vaak slecht) en rond 10% vet en hoog zetmeel/kh's en wat minder bewegen geeft doorgaans overwicht.

langzamerhand zijn wij fan van Sanabelle, niet duurder dan nodig en prima samenstelling van een aantal soorten.
wel hebben ze de zetmeel/kh-informatie van de website afgehaald, wat ik erg vervelend vind en ze hebben mijn mails hierover nog steeds niet beantwoord.

en voor nu: cantaloupemeloen van AH en Mo zit met gebalde vuistjes voor me:
we want more! :please: we want more! :please: we want more! :please:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie