Poei overeet zich

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Ien
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2010 13:19

Poei overeet zich

Bericht door Ien »

Hallo allemaal!

Poei is een betrekkelijk kleine Maine Coon bastaard lapjespoes met een prachtige vacht (kraag, broek en pluimstaart) en een nog mooier, zachtaardig karakter. Ongeveer vijf jaar geleden zat ze zomaar opeens 's nachts op onze oprit te wachten toen mijn vriend en ik van het stappen thuis kwamen en in onze aangeschoten toestand waren we meteen smoorverliefd en overenthousiast. We hebben al ons broodbeleg aan haar opgevoerd en ze is nooit meer weg gegaan.

Poei was niet gechipt en niet gesteriliseerd. Ze had vlooien en een allergische, beschadigde huid. Haar postuur was normaal.

Na de behandeling van haar vlooienallergie (met pillen waarvan ze, volgens de bijsluiter, vraatzuchtig zou kunnen worden) en haar sterilisatie kwam Poei in een rap tempo aan. Ze ging van normaal via weldoorvoed en gezet naar uitgesproken dik. Poei moest op dieet. Het probleem was alleen dat we haar daarvoor in huis moesten opsluiten, want van het eten dat wij gaar gaven, kon ze onmogelijk zo dik geworden zijn. Die moet wel bij de buren gevreten hebben!

We stopten met de allergiepillen en aanvankelijk hielp het dieet inderdaad, maar van opgesloten zitten werd Poei erg ongelukkig. In overleg met de dierenarts hebben we daarom besloten, na haar getest te hebben op schildklierproblemen, nierproblemen, diabetes en leverproblemen (allemaal negatief gelukkig), haar maar te laten gaan en staan waar ze wilde. Ze had immers geen last van haar overgewicht en een wellicht iets korter, gelukkig leven is tenslotte te verkiezen boven een lang en ongelukkig leven in opsluiting.

Sindsdien is Poei van uitgesproken dik uitgegroeid tot moddervet. Begin dit jaar hebben we haar zelfs onder narcose bij de dierenarts moeten laten wassen en scheren, omdat ze zich niet meer overal zelf kan wassen doordat haar dikke pens in de weg zit. Het is gewoon zielig. Dus maar weer op dieet. Thuis krijgt Poei alleen nog afgemeten hoeveelheden brokjes en water. De brokjes varieer ik; soms krijgt ze Royal Canine Light (Royal Canine Obese lust ze niet en eet ze dus ook niet), soms gewoon Felix voor binnenkatten. Ze krijgt geen blikvoer meer en tussendoortjes en kattenmelk kreeg ze sowieso al niet. Althans niet bij ons. Want we laten haar nog wel steeds naar buiten als ze dat wil.

Iets afgevallen is Poei wel, maar nog steeds wast ze haar eigen kont niet. Dat moeten wij voor haar doen en dat zorgt voor veel stress. Ik zie het er van komen dat we haar alsnog op moeten sluiten in huis, al is het voor een periode. Dat moet dan maar. Alleen: dieten is slechts symptoombestrijding. Wat ik niet begrijp, is WAAROM Poei zoveel eet.

Andere katten die ik gehad heb, katten van buren en kennissen, allemaal hadden / hebben ze de hele dag water en brokjes tot hun beschikking. Dat hoef ik bij Poei niet te proberen. Die vreet zoveel ze kan, kotst en vreet vervolgens de rest. Dat is geen normaal kattengedrag. Er moet dus een oorzaak voor zijn.

Is er wellicht iemand op dit forum met een kat die hetzelfde gedrag vertoond heeft en die dit heeft weten te veranderen of iemand die enig idee heeft wat er met Poei aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de tips, ook namens Poei!

Ien
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Poei overeet zich!

Bericht door ayla »

je hebt zo te lezen al veel oorzaken uitgesloten. Wellicht is dit een kwestie van aanleg. Net zoals mensen dat hebben kunnen ook dieren een aanleg hebben om sneller aan te komen. heb je al eens rondgevraagd in je buurt of Poei wellicht ergens eten krijgt of steelt?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Poei overeet zich!

Bericht door Flo_o »

Het komt wel vaker voor dat poezen na sterilisatie dikker worden maar zo extreem lijkt me ook weer niet normaal.. Mijn kat eet ook zoveel ze kan en kan het soms niet binnenhouden dus ik geef het in kleine porties en in een voerbal zodat ze langzaam eet. Een oplossing heb ik nog niet gevonden. Wel ga ik vrijdag naar de DA omdat ze ook regelmatig kucht en misschien is er een verband met het te snel en teveel willen eten.

Is het al uitgesloten dat het iets medisch is? En ik weet niet of je een tuin hebt, maar misschien kun je die afzetten zodat ze toch naar buiten kan voor de nodige beweging, maar niet buiten de deur eet.

Succes ermee!

x Flo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poei overeet zich

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik het goed begrepen heb was ze een zwervertje toen je haar vond? Of toch een kat die nergens voldoende eten had? Je hoort toch wel meer dat zo'n katten later al het eten dat ze kunnen krijgen opeten. Omdat ze ooit honger hebben geleden... Ik weet niet of het te verhelpen is. De tuin afsluiten zou voor haar inderdaad erg leuk zijn.
Ben je al eens in de buurt gaan horen of ze nog ergens eten krijgt? Mss zijn er mensen die ook denken dat ze van hen is en dat ze een buitenkat hebben. Mss dat je met vragen kan bereiken dat ze haar geen eten meer geven. Nu weet je ook niet wat ze daar krijgt. Kan goed vettige pate zijn, en dan doe jij maar moeite....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poei overeet zich

Bericht door Ilone »

Wat ik dan niet snap (als ze dan eten krijgt van buurtbewoners) is, als je al ziet dat een kat kampt met behóórlijk overgewicht....waarom gééf je dan nog meer eten aan d'r?! Als ik een zwaarlijvige buurtkat zie krijgt die écht niet ook nog wat van mij...

Maar indd, kan je de tuin niet afchermen? Kan ze toch lekker naar buiten, terwijl jij zeker bent dat ze niet overal en nergens aan het snaaien is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Poei overeet zich

Bericht door jojo »

Het is moeilijk achterhalen of jullie Poei in het verleden iets heeft meegemaakt waardoor ze dit gedrag misschien is gaan vertonen. Hele echte honger hebben gehad zal in een zwervend bestaan vast een factor zijn geweest, maar of dat het is, of dat dat alles is ... geen idee. Hoe dan ook ze is gevaarlijk dik als ik je goed begrijp dus ik vrees dat je haar binnen zult moeten houden om controle te kunnen houden op wat ze naar binnen werkt. Mocht je haar toch buiten willen laten (wat me niet verstandig lijkt gezien haar gezondheid), maak dan flyers voor de mensen in de nabije buurt met een foto van haar erop en een kort verhaaltje dat ze pertinent NIET gevoerd mag worden met het vriendelijke verzoek om hieraan mee te werken. Vast niet iedereen zal meewerken maar een klein stukje bewustwording en medewerking kun je wel op rekenen hoop ik.
Plaats reactie