Vraag aan fokkers / kenners

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Liek
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2010 14:43

Vraag aan fokkers / kenners

Bericht door Liek »

Ik heb 2 Birmanen, een(gest) poesje van 3 jaar , en een (ex) kater van 4 jaar.
de ex kater is een hele grote goedsul,
en dan nog een heel makkelijk poesje maar wat meer op zichzelf, laat zich ook niet het kaas van het brood eten.

We hebben helaas ook slechte ervaringen achter de rug: onze alleerste Birmaan is herplaatst omdat ie erg jaloers was en overal ontlasting neerlegde, hij had het echt niet naar zijn zin hier en is in overleg met de fokker herplaatst (gaat nu gelukkig erg goed)

Later hebben we het nogmaals geprobeerd met een kat, een schat voor ons maar toen ie 8 maanden was werd hij vreselijk dominant.
Zo erg dat onze kater 1,5 kilo was afgevallen en niet eens meer op de kattenbak mocht, of normaal durfde te eten.
Ook hij is herplaatst en naar zn zusje gegaan waar het wel goed gaat.

Nu ben ik zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen omdat ik er toch wel graag een kitten weer bij zou willen.
Het ene moment denk ik "laat ik de rust nu maar bewaren " en het andere moment denk ik, misschien hebben we
ook gewoon echt pech gehad.....het is zo ontzettend leuk als het goed gaat en we hebben tijd en ruimte zat.

Hoe is jullie ervaring? graag zou ik willen weten:

- is drie misschien nooit fijn en kan je er dan beter 2 kittens bijzetten?
- kan je dominantie al heel jong bij kittens zien?
- is een kater of poes aan te raden qua dominantie?
- is het zo dat wij het beter bij 2 kunnen houden?

Laatst hadden we een kitten op het oog maar heb toch besloten dat ik het eerst heel zeker wil weten!
Het moet gewoon 100 procent goed voelen.

Nu blijft het maar malen, mijn grootste vraag is eigenlijk: hoe gaat het dan bij fokkers die heel wat meer katten hebben rondlopen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: vraag aan fokkers / kenners

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het forum om te beginnen
en ik denk dat er hier vrij weinig echte fokkers meeschrijven..

wat we hier wèl hebben zijn personeeltjes met errrrg veel ervaring met het integreren van katten in een groep en met z'n allen kennen we heel veel tips en trucs !

dinie (8 katercastraten en prachtige kattenren van 10 m in de tuin) en cari en beestenspul en kattenbella > 30 geloof ik.. hebben wel de nodige ervaring..
ik kom niet verder dan 2 gecastreerde katers ;-) en een mislukte :-( integratie van een poes daarbij..
wat ik tot dusver hoor dat is dat castratenkaters onderling zich makkelijker voegen dan een situatie met poes daarbij en dat is tot twee keer toe ook onze ervaring.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraag aan fokkers / kenners

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ook hier is het de poes die lastig doet, maarja, je heb al een poes....

Je kan het karakter van een kitten niet echt vroeg zien, ik denk pas na een maand of 3. En dan nog, dominantie kan erg veranderen. Het hangt ervanaf met wie ze te maken hebben. Zo zal een bepaalde kat dominant zijn tov een bepaalde kat en onderdanig tov een andere kat. Je hebt natuurlijk ook uitersten, maar bij de meesten hangt het ervanaf met wie ze te maken krijgen. En de karakters moeten natuurlijk ook gewoon klikken...
Ik denk dat poezen eerder geneigd zijn om zich dominant te willen gedragen maar dat niet altijd durven tov hun huisgenoten en daardoor problemen geven (eigen theorietje). Dat lijkt bij mij toch echt wel het probleem te zijn. Kleintje wil zich maar niet neerleggen bij een inferieure positie maar is te onzeker om echt dominant te zijn. Dat geeft dus veel geblaas en gegrom.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie