Katten 101: Geef ik mijn kat wel goed te eten?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
MantelendeGier
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2010 16:49

Katten 101: Geef ik mijn kat wel goed te eten?

Bericht door MantelendeGier »

Goedemiddag allen,

Sinds zaterdag 17 juli hebben wij een ongewijs lieve kitten in huis genomen. Wij komen uit gezinnen waar altijd óf honden werden gehouden, óf wegens allergie helemaal geen huisdieren aanwezig waren. Wij zijn dus nog behoorlijk groen op het gebied van katten. Nu hebben wij wel een beetje informatie opgezocht over het hoe en wat, maar vooralsnog blijven wij met het volgende zitten:

Onze kitten krijgt vooralsnog babycat 34 brokjes van Royal Canine, en dagelijks een zakje Whiskas Junior brokken in gelei. De eerste dagen kreeg hij enkel de brokjes, de aanbevolen hoeveelheid verdeeld s'ochtends en s'avonds. Hij at zo nu en dan wat brokjes, en at niet elke keer zijn brokjes helemaal op. Een paar dagen later heeft een van ons de whiskas zakjes gekocht, om te kijken of hij dat wel erg lekker vind. Uiteindelijk vind hij het helemaal geweldig, en eet hij z'n zakje met net iets meer als de helft van wat hij dagelijks nodig heeft. Onze vraag is nu dus: Krijgt onze kleine rakker nu wel genoeg voedsel binnen? Een van ons wilt uiteindelijk van het natte voedsel af, maar toch betwijfelen wij of hij dan wel genoeg voedsel binnen krijgt aangezien hij niet altijd al z'n brokjes opeet en z'n zakje wel. Misschien iemand enige tips en advies voor ons?

Alvast bedankt,


Martin, Petra & Diesel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten 101: Geef ik mijn kat wel goed te eten?

Bericht door castratenkoor »

Is moeilijk daar een advies in te geven. Het is net wat je wilt brokken, natvoer in blik of zakjes, vers vlees, kuikentjes, wat je maar wilt. Of een combinatie.
Natvoer zou ik een ander merk kiezen dan Whiskas, ga eens naar een dierspeciaalzaak.
B.v. Science Plan en dan de kitten variant.
Brokjes wat je geeft is prima.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
MantelendeGier
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2010 16:49

Re: Katten 101: Geef ik mijn kat wel goed te eten?

Bericht door MantelendeGier »

Da's wel grappig, want het natvoer komt bij de dierenspeciaalzaak vandaan ;) Maar ik zal de volgende keer eens even kijken voor ander natvoer daar.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Katten 101: Geef ik mijn kat wel goed te eten?

Bericht door Umimeis »

Whiskas en Felix e.a. kun je ook in de supermarkt kopen.
Deze merken zijn niet zo goed voor de kat. Er zitten te veel kunstmatige voedingsstoffen in zoals suiker en zout, te veel granen e.d. Hierdoor krijgen ze last van stinkende ontlasting.
Bij de wat duurdere merken hebben ze daar niet of weinig last van.
Ook hebben ze minder ontlasting.
Granen zijn slecht voor de blaas, hierdoor is d ekans op blaasgruis groter.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katten 101: Geef ik mijn kat wel goed te eten?

Bericht door Ilone »

Als je blik geeft en brokjes, moet je niet uitgaan van de hoeveelheden die op de verpakkingen staan ;) Die hoeveelheden zijn gebaseerd op alleen bokjes-gebruik of alleen blikvoer.
Daarnaast is het een richtlijn, de hoeveelheden die op de verpakkingen staan.

Ik zou wel natvoer blijven geven, maar inderdaad van een ander merk. Evt aanlengen met wat water. Natvoer is goed voor het vochthuishouden. Brokken of vers daarentegen weer voor het gebit ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie