Weet geen raad meer

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
towerfee
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2010 14:59

Weet geen raad meer

Bericht door towerfee »

Ik heb een katje van 5 jaar. Ze noemt Vondi. Zoals haar naam het al laat horen heb ik haar 5 jaar geleden gevonden op de boerderij waar onze paarden stonden. Ze was een vondelingetje. Haar moeder was gestorven en zij bleef als enigste van het nest over. Ik heb haar met een spuitje en later met een papflesje groot getrokken. Het ging allemaal enorm goed. Ze is nooit een enorm lieve madam geweest, maar de laaste weken loopt het wel de spuitgaten uit. Ze valt mij en andere bezoekers zomaar aan. Het is niet om te spelen, ze blaast en zet haar tanden in je huid. En ze laat niet los. Ook de hond moet hier aan geloven. Het maakt me bang.Als ze die aanvallen heeft ben ik echt bang van haar.
Ze trekt haar ook helemaal kaal. Ze heeft enkel nog haar op haar rug (echt van boven) en pootjes en hoofd. Ze mekkert de ganse dag.Loopt me voortdurend achter na.
Ik ben er een maand geleden al mee naar de dierenarts geweest. Het enige antwoord wat ik krijg: stress kat.
Het loopt de spuitgaten uit. Deze morgen zat ik gewoon aan tafel en viel ze me aan. Ik heb nu verschillende wonden van haar.
Wat kan ik doen? Veel mensen zeggen tegen mij dat het miscshien beter is om ze te laten inslapen, maar dat vind ik al ver gaan. Al wil ik natuurlijk alles doen om de veiligheid hier in huis te waarborgen...Ik wil het beste voor haar.
Iemand raad?

Alvast bedankt!

x
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Weet geen raad meer

Bericht door JLC »

Mijn advies is toch om eerst nog een keer contact op te nemen met de DA. Ik zou haar helemaal onderzocht willen hebben. Ga desnoods naar een andere DA als je eigen DA geen onderzoek wil doen. Misschien is er namelijk een medisch probleem, wat maakt dat zij agressief is / wordt. Een tijdje terug was mijn kat Lizzie agressief naar mij toe (blazen, willen uithalen). Toen bleek dat zij een bijtwond had dat erg pijn deed.
Als er geen medische oorzaak is, dan lijkt mij dat er sprake is van een gedragsprobleem. Misschien is er iets in huis wat voor haar bepaalde (angst) gevoelens oproept. Je zou haar gedrag dan goed moeten gaan observeren. Herplaatsen zou je altijd als uiterste redmiddel kunnen proberen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie