Spugen en diarree

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
JC Anja

Re: Spugen en diarree

Bericht door JC Anja »

Dat is niet zo leuk bericht.Ik heb hier bij zoeken het woord stomatis ingetypt en kreeg veel antwoorden.

Het betreft dus een ernstige tandvleesontsteking???

Hoop voor jou dat het niet chronisch is. Ik heb zelfs iets gelezen van 3 spuiten per week......

Geef je kat maar een extra knuffel van mij.Sterkte en beterschap.Liefs,Anja
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Dus nu moeten we toch weer om naar ander voer. De dokter denkt trouwens dat het komt door de niesziekte (ondanks het vaccin). Tandsteen was niets van te zien.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

diagnose stomatitis

Bericht door djm008 »

ZOals in een ander topic van mij is te zien, zien jullie dat mijn kat last had van rood tandvlees.

Inmiddels zijn we naar de dierenarts geweest. Het blijkt dat de poes Stomatitis heeft. De vraag zal nu worden of het chronisch is of niet. De heeft hiervoor druppels gekregen. Dit is flerexidine (ontsmettingsmiddel).


Verder moet ze nu liefst meer zacht voer eten dan brokken. Dit om eea zoveel mogelijk tot rust te laten komen. Gaat het na enkele weken niet beter, dan zal ze een spuit krijgen. Die helpt 2 maanden en dan moeten we kijken hoelang het weg blijft. Iets met corticosterioide ofzo...

Dus nu moeten we toch weer om naar ander voer. De dokter denkt trouwens dat het komt door de niesziekte (ondanks het vaccin). Tandsteen was niets van te zien.

een aantal vragen:

- wie ervaring met dit geheel? En wat hebben jullie voor maatregelen genomen?

- Tweede kwestie, die mij misschien wat kritiek kan opleveren, maar dat weet ik al van te voren.
Wij hebben deze kat op "proef'' een aantal weken. Eigenlijk om te kijken hoe het met onze andere kat samen gaat. Dit is nog heel erg wennen omdat onze kater zoals in mijn andere topics te lezen is, heel erg speels is. Indien het goed zou gaan zou deze poes blijven. Ging het niet goed zou ze terug gaan.
Nu maak ik me erg druk, doe ik van nature al, heel erg druk over wat ik met de poes aan moet. Ik weet niet wat ik me met deze mogelijk chronische stomatitis op de hals haal. En of het niet beter is de poes nu terug te brengen, aan de andere kant, moet ik een poes daarop afschrijven?? Kortom vanalles dat door mijn hoofd speelt.

- ter info voor mederators --> het topic over diaree kan gesloten worden aangezien dit topic specifieker is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

ontsteking van het mondslijmvlies kwam ik tegen met foto's, die exact lijken op die van jou. staat vrij veel info over als je googelt op 'stomatitis kat'
en bij de oorzaken inderdaad de mogelijkheid van een reactie van uit het immuunsysteem op een vaccinatie. die is dan verkeerd gevallen en dan kan het immuunsysteem op hol slaan.
ander voer tot en met tanden en kiezen laten trekken in het uiterste geval.
denk, omdat er geen sprake van tandsteen was, dat met wat medicijnen en wat ander voer, het probleem misschien wel op te lossen is.
het is zeker niet te hopen dat het chronisch is.. duim/duim/duim
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Dank voor de steun.
Ze heeft er overigens zelf, voor zover wij kunnen oordelen, geen last van. Ze at zelfs normale harde brokken, ondanks het probleem.

Nu doen we ze bevochtigen zodat ze minder hard zijn.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Update Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

We zijn inmiddels ook bij de dierenarts geweest. Twee keer inmiddels. Keer een was vaststelling stomatitis. Deze dierenarts gaf enkel ontsmettingsmiddel. Wij kenden echter nog iemand die voor dierenarts heeft geleerd, maar niet als dusdanig nu werkzaam is. Zij zei dat we toch niet te lang moesten wachten. Zij tipte een andere dierenarts in de buurt. Dus wij er naartoe. Deze heeft nu antibiotica voorgeschreven.

Aangezien onze kat niet echt makkelijk het bekje open doet hebben we voor een injectie gekozen. Deze geeft 2 weken lang antibiotica af aan de kat. Ik merk nu na 72 uur dat het lijkt alsof de kat in ieder geval wat levendiger is geworden. Natuurlijk kan ik het me ook inbeelden, maar goed. De poep is in ieder geval harder. Ik merk ook dat ze zich meer weert tegen de andere kat hier in huis. We laten ze nu ook een beetje uitvechten als ze om een plekje strijden. Natuurlijk niet tot bloedens toe haha.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Vandaag een evaluatie met de dierenarts per telefoon. De kat is dus veel fitter, maar het is niet voldoende aldus de arts. De tanden gaan eruit...Alleen het idee al................Verschrikkelijk. Ze zei dat alles waar het erg was eruit ging. Zou dat dan het hele gebit zijn? Of alleen de kiezen meestal?

Vrijdagochtend is ze aan de beurt. En dan te bedenken dat ze pas krap 4 jaar is.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Spugen en diarree

Bericht door Ilone »

Een kat kan nog goed zonder tanden hoor ;)
Kat van mijn moeder heeft ook nog maar een paar kiesjes/tandjes en eet gewoon nog zijn brokken. Kauwt ze zelfs ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Vandaag is het dan zover...2/3 van de tanden gaat eruit. De zenuwen lagen volgens de arts al bloot. Dus waarschijnlijk heeft onze poes toch wel al pijn gehad....
JC Anja

Re: Spugen en diarree

Bericht door JC Anja »

Hoe is het nu inmiddels???
Is toch wel verdoofd neem ik aan? Heeft ze veel napijn? Vertroetel haar maar flink even hoor.Beterschap.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Hoi Anja,

Lief dat je het vraagt. Het gaat wonderwel. 2/3 van het gebit is gesneuveld. De voortanden zitten er nog. Verder heeft ze pijnstilling gekregen, maar die neemt ze niet. Althans het is tussen het voer gedaan. Tussen nat voer en tussen de brokken die bevochtigd zijn. Wat gaat zij doen...net de harde brokken eten haha. Maar die hebben we snel afgepakt ;).

Ze heeft waarschijnlijk heel veel pijn gehad zei de dokter. De zenuwen lagen al bloot. Ze heeft zoveel pijn gehad dat ze daaraan is gewend en daarom bleef door eten van de harde brokken. En wij maar denken dat ze nergens last van had omdat ze bleef eten. Dom dom dom.

Maar goed. Het lijkt, nu ruim 24 uur later, toch best redelijk te gaan.

We hebben ook nog ontsmettingsmiddel. Is het een aan of afrader om dat in het water te doen? Ik weet niet of dat in de wondjes prikt...?
Plaats reactie