Mijn poes is kortademig

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
ingrid84
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2010 18:15

Mijn poes is kortademig

Bericht door ingrid84 »

hoi allemaal

ik ben nieuw op dit forum en heb eigelijk een vraag..


mijn poes is afgelopen donderdag bevallen en nu is ze steeds kortademig en ademt dan echt met de bek open .... en sleept haar kittens ( steeds maar 2 van de 5 ) achter de bank .. moet ik nu de dierearts bellen ?
het is hier binnen wel 32.5 graden... zou het ook daardoor kunnen komen ? en hebben jullie advies over wat ik nu moet doen ?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik wil liever niet zomaar de dierenarts belllen op zondag als het misschien niet nodig is ..

groetjes Ingrid
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: mijn poes is kortademig

Bericht door ktje »

Het kan door de hitte komen,
maar het kan ook zijn dat ze het te druk vindt en ze zich niet veilig voelt waar ze nu ligt.

Het is belangrijk dat ze op een plek ligt waar het rustig is en ze zich veilig voelt. Daarnaast moet zeker nu constant koud vers water klaar staan. Ze geeft immers melk en dit trekt veel vocht uit haar lichaam.

Heeft ze verder wel alle moederkoeken gebaard? Weet je zeker dat alle kittens eruit zijn, en er niet 1tje in is blijven zitten? Hoe doen de kittens het verder? Komen die wel goed aan? Weeg ze elke dag even (alleen als moeder dit toelaat en het niet teveel stress geeft, anders kun je wegen beter achterwegen laten).

Tja je hebt nu eenmaal huisdieren en een nestje vraagt nou eenmaal energie. En kans op complicaties zijn er altijd wel, dus dat je een keer naar de DA moet dan moet dat zelfs op zondag. Waarom is poeslief nog niet gecastreerd??
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn poes is kortademig

Bericht door castratenkoor »

Bij de laatste zin van mijn voorganger sluit ik me aan.
Dus je neemt niet je verantwoordelijkheid door de poes niet te castreren.
En als er dan problemen bij of na de bevalling ontstaan denk je, door een vraag op een
forum te plempen, te voorkomen dat het je geld kost ivm dierenarts bezoek op zondag.

Komt niet erg verstandig over - maar dat is mijn mening.

En wat doe je met de kittens die je niet kwijt raakt?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
miranda1965
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2010 19:45

Re: Mijn poes is kortademig

Bericht door miranda1965 »

Hoi, waarschijnlijk is het te warm, waar ligt ze in misschien kan je een grotere doos pakken of een wasmand, poezen zorgen namelijk zelf voor de temp in de doos als het te warm is dan gaat ze haar kittens verplaatsen naar een koelere plek, als de peos verder niet vloeit en of perst dan is het toch van de warmte.


Over het andere, ik vindt het niet leuk om dit keer op keer te lezen waarom heb je je poes niet gecasteerd volgens mij is het steriliseren, wat weten jullie er nou van misschien heeft ze wel een raskat en is het haar eerste nestje met poes, dus dames de volgende keer graag eerst even vragen voordat je weer eens oordeelt.

Enne dan nog waarom moeten de bezitters van poezen hun beessies laten helpen weet je wel hoe zo een grote operatie dat is in vergelijking met een castratie. En zeggen jullie dit ook tegen de mensen die op dit forum advies vragen over hun kater die misschien wel overal plast vragen jullie dan ook of ie gecastreerd is?
Wordt hier een beetje moe van
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn poes is kortademig

Bericht door castratenkoor »

Miranda, zeker nog nooit in juni/juli/augustus in een kittenopvang geweest. Die mensen hebben hun handen dag en nacht vol aan het grootbrengen van dump-kittens.
Als iedereen maar gewoon doorgaat met pretnestjes krijgen dan blijft dat jaar in jaar uit doorgaan.
Lijkt me niet verkeerd mensen op die consequenties te wijzen.

En het is wel degelijk officieel castreren ook bij een poes. Steriliseren is zoals het bij mensen gebeurd. Dan blijft alles werken. Lijkt me niet de bedoeling dat de poes weliswaar niet meer zwanger kan worden maar gewoon doorgaat met krols worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Mijn poes is kortademig

Bericht door ]-marjolein-[ »

Even off-topic:
Verreweg de meeste forumgangers hier zijn voor steriliseren en castreren. Dit namelijk omdat er 1) al genoeg katten op de wereld zijn en asiels e.d. vol zitten en 2) het uiteindelijk veel minder belastend en minder risico is met name voor poezen.
Het kost poezen heel veel energie om iedere keer krols te zijn. Plus dat ze zeker buiten constant achterna worden gezeten door katers. Ze hebben meer kans op baarmoeder- en mammatumoren. Tijdens dracht en bevalling maken poezen een zware tijd door en tijdens en na de dracht kunnen flink wat complicaties ontstaan ten koste van moeder en kittens. Plus dat mensen daar vaak niet over nadenken...in een heel aantal gevallen ben je veel geld kwijt aan extra intensieve zorg, misschien wel een keizersnede in een zondagnacht en ontvlooiing, ontworming en 1e enting. Ook ben je een aardige tijd bezig met de intensieve zorg voor kittens, ze mogen namelijk pas vanaf 9 weken weg bij de moeder. Dit alles kun je voorkomen door ze te laten steriliseren.
Katers kunnen ongecastreerd flink wat overlast veroorzaken. Ze proberen niet alleen alle poezen die rondlopen te dekken maar zorgen ook voor buurtoverlast door vechten en sproeien. Als er op straat allemaal ongecastreerde katers en poezen rondlopen krijg je nog veel meer katten waar allemaal een huis voor gezocht moet worden.
Daarom wordt hier vaak gevraagd waarom ze niet gesteriliseerd/gecastreerd zijn. Wil je een 'pretnestje'? Zijn veel mensen al niet voor, maar als je het dan 1 x doet laat ze alsjeblieft daarna helpen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie