Oudere katten doen gemeen tegen nieuw kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
LtotheISA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:18
Locatie: blerick

Oudere katten doen gemeen tegen nieuw kitten

Bericht door LtotheISA »

We hebben 2 dagen geleden een nieuwe kitten mogen uitzoeken bij kennissen.
Wij eenmaal thuis gekomen alles klaar gezatten voor het katertje zodat die zich op zijn gemak zou gaan voelen.
Onze 2 oudere katten van 6 en 4 waren buiten zo als gewoonlijk.
Onze hond zag Reus(onze nieuwe kitten) en dacht ik ga eens even kennis maken.
dus noa naar reus gelopen en daar begon reus al te grommen en te blazen naar onze hond.
Het gaat nu wel al een heel stuk beter met onze hond en reus hij heeft de hond al geaccepteerd een beetje.
En ze spelen ook samen vaak met de bal.
Gister kwam onze kat Shadow(kater van 6 jaar oud) binnen voor te eten tot dattie reus zag hij viel de kleine gelijk aan begon te grommen en te blazen en rende erna heel snel weg we hebben hem daarna ook niet meer gezien sinds vandaag.
Vandaag zette ik Shadow op de bank neer samen met reus maar weer het zelfde.
Reus is ook geen liefertje want hij blaast en gromt net zo hard terug.
Dan hebben we Spons nog (kater van 4 jaar oud) die kwam dus gister ook binnen voor eten hij begon eerst rustig te eten en had het baby katje nog niet gezien.
laterna sprong hij van de vensterbank af en zag het katje en viel het katje aan en gromde en blaasde.
Maar reus blaasde en gromde ook gewoon terug.
Daarna rende Spons weg en we hebben Spons niet meer gezien.

Wat kan ik hier tegen doen?
Zou het een betere optie zijn om de kater weg te doen?
Want de katten binnen houden is ook geen optie het zijn buiten katten.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ouderen katten doen gemeen tegen nieuwe jonge kitten

Bericht door Ilone »

Het is misschien ook niet zo slim geweest om de andere katten buiten te houden terwijl Reus in huis kwam. Nu wisten de beestjes van niks, komen niksvermoedend binnen en zien een indringer.
Logischerwijs vallen ze hem aan.

Katten wennen doorgaans niet binnen anderhalve dag aan elkaar, dus geef het wat tijd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Ouderen katten doen gemeen tegen nieuwe jonge kitten

Bericht door MBHK »

De ontmoeting was niet ideaal voor beide partijen! Je oudere katten zien opeens een kleine opdonder en andersom wordt de kleine overdonderd door nieuwe grommende/blazende gezichten. Dit zal voor hem aardig wat stress opgeleverd hebben, nog niet gesproken over het feit dat hij ook moet wennen aan jullie en de daarbij behorende nieuwe omgeving! Dit zou weleens de reden kunnen zijn waarom hij nog geen toiletbezoek heeft gemaakt. Waarschijnlijk is hij helemaal van slag!

Zou ze voorlopig met elkaar binnen houden en aan elkaar laten wennen. Dit gaat gepaard met blazen, grommen, bijten en slaan. Bij mij heeft dit gedrag een paar dagen aangehouden. Er zijn een aantal actieve onderwerpen waar je een hoop tips kunt vinden. Zou de kitten nog niet weg doen i.v.m. dat hij nog geen kans heeft gehad om tot rust te komen en te wennen aan zijn nieuwe omgeving incl. de aanwezige katten. Geef ze wat tijd en heb geduld! :D
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ouderen katten doen gemeen tegen nieuwe jonge kitten

Bericht door castratenkoor »

Laat de katten zelf het tempo bepalen. Ze samen op de bank zetten is niet verstandig.
Bij mij was Rik in 4-5 dagen door alle 7 geaccepteerd. 3 vonden het vanaf minuut 1 prima.
Hij is hier nu 13 dagen en het is of het nooit anders geweest is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oudere katten doen gemeen tegen nieuw kitten

Bericht door Kattenbella »

Ik ben hier zelf erg voor de benchaanpak.
Heb je een bench, zet het kitten erin en laat ze rustig ruiken. Je kleine hoeft niet lang in de bench te zitten, maar het is wel een stuk relaxeter
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
LtotheISA
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:18
Locatie: blerick

Re: Oudere katten doen gemeen tegen nieuw kitten

Bericht door LtotheISA »

als ik dat doe word die kleine bijna opgegeten haha mijn oudste katten die hebben echt een gruwlijke hekel aan die kleine had ze vanmorgen bij elkaar op bank gezet ging niet goed
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Oudere katten doen gemeen tegen nieuw kitten

Bericht door Anne1988 »

Het is ook niet slim om ze bij elkaar op de bank te zetten!

Ik vind de reactie van jouw oudere katten erg logisch eigenlijk. Ze komen nietsvermoedend het huis binnen en zien daar ineens een kleine 'indringer'. Beter had je ze binnen gelaten voordat de kleine kwam. Maar goed, dat valt helaas niet meer te veranderen.

Voor nu zou ik de katten het allemaal zelf laten bepalen en vooral niets forceren, dus niet samen op de bank zetten en dergelijke! Laat ze het tempo zelf maar bepalen. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
pln1988
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:04

Re: Oudere katten doen gemeen tegen nieuw kitten

Bericht door pln1988 »

Altijd thuis 2 katten gehad overleed een kat kwam er een kitten voor terug.
De oudere katers vielen de kitten altijd aan en grommen inderdaad een indringer na een week likken ze elkaar en weten ze niet beter. Gewoon bij elkaar laten en als het te erg word stem verheffen en ze uit elkaar halen. Het moet wel goedkomen en optie om een kat weg te doen zal ik pas echt overwegen als dit na maanden nog steeds niet goed gaat.
Plaats reactie