Noortje moet echt afvallen

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Zorro »

Je kunt best alternatief eten aanbieden, met name als de DA het adviseert...
Je kunt voor Noor even met je eigen DA overleggen. Misschien is sperziebonen een beetje raar, maar zoals je zelf zegt, te dik is ook niet goed.
En met name vlees/natvoer is voor een kat blijkbaar niet zo heel goed.. Maar dat zijn de verhalen die ik heb gehoord.
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Roos en Minousch »

Natvoer is juist hartsikke goed voor ze mits het goed natvoer is, en geen supermarkt natvoer, maar zolang er een hoog vleesgehalte inzit is het goed, dat kan je veel beter geven. En ook goed droogvoer is erg belangrijk veel vlees, en vooral geen granen en suikers, kortom weer geen supermarkt voer.
En splene en bewegen is het allerbelangrijkste.
Maar sperziebonen......
de meeste dierenartsen hebben geen verstand van voeding.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Zorro »

Hmm toch raar dat ze het mij geadviseerd hebben.. Ik zal het nog een navragen :) Zorro en Rubah krijgen voornamelijk Royal Canin. Niet dat jullie denken dat ik mijn katten rare dingen voer ;)
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Roos en Minousch »

er zijn betere voeren die goedkoper zijn..
maar ok niets mis mee.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Sperziebonen slaat nergens op. Een kat is toch geen planteneter? Er zijn grote verschillen in dierenartsen (en geloof me, ik kan het weten) maar sperziebonen om af te vallen slaat nergens op, niet voor een hond en al helemaal niet voor een kat. Waar moet die kat dan van leven? Als jij alleen maar 3 blaadjes sla op een dag eet en 3 glazen water drinkt krijg je je voedingsstoffen en vitamines toch ook niet binnen?
Natvoer is hartstikke goed, met name bij katten. Honden hebben meestal minder aanleg voor blaas-en urineproblemen, maar een kat kan er snel last van krijgen en dan met name door brokken. Daar kunnen ze namelijk niet tegenaan drinken. Om een lang verhaal kort te maken: (gebruik anders even de zoekfunctie op blaasproblemen) gevolg is dat de urine te geconcentreerd wordt, deeltjes uit de urine slaan neer omdat de kat in feite te weinig vocht binnen krijgt om alles goed te spoelen, ze krijgen blaasontsteking en met name bij katers raakt de plasbuis verstopt door deeltjes die zich verzamelen en er in gruis of zelfs steen uit willen en zo de plasbuis blokkeren.
Combinatie van brokken en natvoer kan, maar persoonlijk zou ik nooit alleen brokken geven. Dat het slechter is voor het gebit zit wat in, maar wat is erger: misschien een keer of een paar keer in een kattenleven een gebit schoonmaken dan dat je om de haverklap met blaasontsteking, verstopping en erger zit?
Mijn ervaring is dat afvallen nog altijd het beste gaat door gewoon iets voer te minderen en vooral geen tussendoortjes meer, en bewegen! Mensen zeggen zo vaak: ja maar dat is zielig, hij krijgt altijd wat als wij thee drinken. Of: ja maar hij krijgt al zo weinig, maar 2 van die maatbekers op een dag!
Wat is weinig? WIJ vinden het weinig, maar zo;n kat weegt een fractie van wat wij wegen en we moeten zijn voer dus niet vergelijken met ons eigen voer.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

toch even over sperziebonen....
dat wordt gebruikt als vulling (voor de 'lekkere trek' zal ik maar zeggen), zeker niet als hoofdvoer en bestaat uit water, vezels en beetje eiwit (let op dat er geen zout bij zit als ze uit blik komen.. je kunt ze beter vers kopen en dan zelf even platkoken en invriezen)

en je kunt het geloven of niet maar nogal wat katten doen er een moord voor, het belast het systeem verder niet en ze krijgen toch 'eten' binnen.
het schijnt bij afvallen goed te helpen en is redelijk goedkoop en lijkt mij onschuldig

en jahaaa, helemaal mee eens, er zijn erg grote verschillen op gebied van vakbekwaamheid, kennis en bevlogenheid om er maar een paar te noemen, tussen dierenartsen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door ]-marjolein-[ »

In plaats van een klein deel van het gewone voer zal het ook wel kunnen, dan missen ze niet heel veel aan voedingsstoffen die ze nodig hebben (tenzij je het goedkoopste supermarktvoer voert, dan zal het niet heel veel uitmaken) maar sperziebonen geven om af te vallen en dus het meeste van het normale eten eraf halen en ipv daarvan sperziebonen zou ik zelf nooit doen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

nee-nee, maar dat is ook niet de truc.
ik kom het tegen als advies voor overmatig etende katten, die krijgen hun compleetvoer en als ze willen blijven doorkanen omdat ze bijvoorbeeld aan een veel grotere hoeveelheid kattenvoer gewend zijn, dan krijgen ze tussendoor wat gekookte sperziebonen.
dat vult en kan geen kwaad (want vocht, vezels, beetje plantaardige eiwitten) en zet niet aan.
en veel katten lusten sperziebonen, dat wist ik ook niet.
en het blijkt ook nog goed te werken want zo kun je makkelijk de hoeveelheid en toevoer van voedingsstoffen minderen en de kat toch laten eten in plaats van de hoeveelheid minderen en laten hongeren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Camoth »

Voor extra beweging kan je het voer nog in een voerballetje doen. Dan moet de kat meer bewegen/moeite doen voor het eten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Daar heb je gelijk in Adriana, op die manier kan het.
Alleen dierenartsen en ook fokkers (!) kennende zeggen ze rustig dat het mag in plaats van het gewone voer..en als je dat klakkeloos aanneemt is dat niet heel bevorderlijk voor kat/hond denk ik...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Zorro »

Adriana schreef:nee-nee, maar dat is ook niet de truc.
ik kom het tegen als advies voor overmatig etende katten, die krijgen hun compleetvoer en als ze willen blijven doorkanen omdat ze bijvoorbeeld aan een veel grotere hoeveelheid kattenvoer gewend zijn, dan krijgen ze tussendoor wat gekookte sperziebonen.
dat vult en kan geen kwaad (want vocht, vezels, beetje plantaardige eiwitten) en zet niet aan.
en veel katten lusten sperziebonen, dat wist ik ook niet.
en het blijkt ook nog goed te werken want zo kun je makkelijk de hoeveelheid en toevoer van voedingsstoffen minderen en de kat toch laten eten in plaats van de hoeveelheid minderen en laten hongeren..
@ Adriana:
Ik ben blij dat jij mijn verhaal wel begrijpt :) Zorro en Rubah krijgen als hoofdvoer inderdaad brokjes (van Royal Canin, want daar doen ze het goed op. Minder honger dan bij andere brokjes). Maar Zorro heeft ook aanleg om dik te worden. We houden z'n gewicht een beetje bij en mocht ie wat zwaarder zijn dan normaal, krijgt ie iets minder brokken en wordt ie bijgevoerd met bonen. Dit is in ons geval bijna nooit nodig, maar misschien wel een tip voor Noor.
En bedankt voor je tip; zelf koken en invriezen!
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

Voor te dikke honden zijn speciebonen ideaal, maar inderdaad als aanvulling op de normale hoeveelheid voer die ze krijgen. Heb er goede resultaten meer gezien bij te dikke honden maar bij katten ben ik er wat huiverig voor. Noor zou haar fraaie neusje ervoor optrekken vrees ik.

Maar goed nieuws, strenger voerregime heeft vruchten afgeworpen. Noor is al 200 gram kwijt! Lijkt weinig maar ze mag natuurlijk niet te snel afvallen wegens gevaar van leververvetting. Maar ieder grammetje wordt toegejuichd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

]-marjolein-[ schreef:dierenartsen en ook fokkers (!) kennende zeggen ze rustig dat het mag in plaats van het gewone voer..en als je dat klakkeloos aanneemt
...dan krijg je een vegetarische/veganistische kat en die leven niet lang...
en je hebt gelijk om even de puntjes op de i te zetten want ook hier lezen sommige mensen soms iets heel anders dan dat er staat.
wat katten in sperziebonen zien is me ook niet duidelijk, maar als het werkt dan is het mooi meegenomen en de truc is nu voor iedereen duidelijk, weet niet meer waar ik het tegenkwam en de sperziebonentijd komt er aan, dus lekker voorraadje voor de bolle pluizebolletjes en fatso's en andere overwichttiepjes in de vriezer.
geweldig (juich mee) van die 200 gr minder-Noor en helemaal gelijk, niet te snel ivm leverschade.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Kattenbella »

Dacht ook gelijk aan veel te zout uit een potje of blik. Adriana, aten ze die zelfbereide sperciebonen zonder zout? Katten zijn echt veel te gek op zout :???:

Supermarktvoer hoeft niet altijd slechter te zijn. In de MD van Hills zit varkensvlees en dat bevat meet KH dan bijvoorbeeld opticat (Lidl) en Felix senior. ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Zorro »

Marina3 schreef:Voor te dikke honden zijn speciebonen ideaal, maar inderdaad als aanvulling op de normale hoeveelheid voer die ze krijgen. Heb er goede resultaten meer gezien bij te dikke honden maar bij katten ben ik er wat huiverig voor. Noor zou haar fraaie neusje ervoor optrekken vrees ik.

Maar goed nieuws, strenger voerregime heeft vruchten afgeworpen. Noor is al 200 gram kwijt! Lijkt weinig maar ze mag natuurlijk niet te snel afvallen wegens gevaar van leververvetting. Maar ieder grammetje wordt toegejuichd.
Super knap van Noor! En 200 gr klinkt misschien niet veel, maar voor een kat is het al vaak wel veel :)
Dus met jouw manier gaat het de goede kant op, ga zo door!
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Plaats reactie