Nora kammen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Nora kammen

Bericht door Dollie »

Twee weken geleden hebben wij Nora uit het asiel gehad, zoals jullie inmiddels misschien wel gelezen hebben.

Nora heeft een hele dikke, wollige vacht en verliest ook gewoon hele plukken los haar. Onze hond haart niet uit en onze andere kat amper, maar in de twee weken dat Nora hier is heeft zij al genoeg haar voor alledrie geproduceerd... Bovendien heeft ze het heel warm nu, en dat terwijl dit lekkere temperaturen zijn, het kan nog veel warmer.

Dus ik net aan het kammen, eerst met een gewone kam (rechts op de foto) van onze hond, vervolgens met een borstel die ik voor de konijnen gebruik, had beide niet veel zin, alleen een paar losse haren kwamen mee. Nu hebben we ook nog één of ander ding, waarmee je de losse onderwol uit de vacht van onze hond (wij hebben een Dwerg Schnauzer) kan trekken (links op de foto) en dat werkte héél goed. Nu vraag ik me alleen wel af, kan ik zo'n ding voor Nora gebruiken?

En de tweede vraag, ik had haar eerst los op de tuintafel, ze vond het niet heel erg maar probeerde af en toe toch weg te stappen, dus toen heb ik haar het puppybandje van onze hond om gedaan en aangelijnt, dit was makkelijker met kammen en zo kon ze ook niet weglopen (ze mag nog niet buiten) maar of het nu door het bandje kwam of door het kammen zelf, ze vond het steeds vervelender, begon eerst af en toe te blazen en na een tijdje te grommen/brommen.. Ik ben in totaal (met en zonder bandje) nog geen vijf minuutjes bezig geweest, niet lang dus. Moet ik, als ik morgen opnieuwb egin, maar gewoon even doorzetten, of moet ik überhaupt maar niet weer beginnen? Heeft iemand verder nog tips voor het kammen? Ik denk niet dat ze wekelijks ofzo gekamt moet worden, maar de losse vacht moet er nu wel uit.

Afbeelding

Dit zijn de kammen, geen idee hoe dat ene ding heet, sorry :p

Ik heb géén idee wat Nora gewend is, ze is zoals ik al zei een asielkat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nora kammen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kortharige kat waarvan de vacht toch klit. Hij is ook absoluut niet gediend van kammen. Ik doe elke keer maar heel kort om het voor beide haalbaar te houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nora kammen

Bericht door Ilone »

Ik heb ook een draak om te kammen in huis....
Ik moet het in delen doen, en zelfs dan is het een ramp ;)
Ik gebruik naast een borstel de Furmaster (goedkopere versie van de Furminator).
Daar haal je ook de losse ondervacht mee weg.
Ik vind het een goed ding.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Nora kammen

Bericht door Dollie »

Net nog even weer geprobeert, na twee minuten weer brommen. Dus maar weer op gehouden. Kwam er wel achter dat de vacht bij haar okseltjes wat geklit is, dus als mijn moeder er morgen weer is moeten we maar even samen aan de slag..
Gebruikersavatar
Sambal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:42
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nora kammen

Bericht door Sambal »

Deze had ik gekocht voor de honden en werkt ook erg goed bij de katten!

http://www.dursydog.nl/product/293/594/ ... er/211567/
Groetjes Chantal
Bami, Nassi, Sambal Bij, Tjap Tjoy, Loempia en Typan
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nora kammen

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,

ik kan niet echt spreken uit ervaring, want ik heb ook enkel kortharige katten, maar 1 daarvan verlies zeker in deze tijd van het jaar, wel erg veel haar (stuift in het rond als je ze dan aait). Ik zorg dan ook dat ik haar minstens 1 maal per dag eens van haar haar ontdoe. Nu, bij mijn kat komt het wel mooi los, en is het dus geen dikke, wollige vacht, maar ik doe het gewoon met mijn handen. Ik zet mijn vingers uit elkaar en wrijf heel stevig met mijn vingertoppen, gewoon van voor naar achter. Daar komt heel veel haar mee mee ( meer dan gewoon wat wild wrijven door de vacht) en ze hebben het heel graag. Ze gaan dan allebei hard ronken en op hun rug of zij liggen zodat je alle plekjes kan doen. Ze moeten er natuurlijk ook wel wat aan wennen, maar dat gaat vlot. Ze laten het beter doen dan gewoon aaien bij mij, want dat zijn ze redelijk snel beu, zeker in de zon :-) .
Dus ik was aan het denken: mss vinden katten die borstels die je daar toont niet zo leuk en de scherp. Mss trekken ze te veel aan de haren. Ik weet ook wel dat je bij een langharige kat de klitten moet verwijderen, maar om gewoon overtollig haar de verwijderen, kan je mss beter proberen met een roskam voor paarden ( ik zeg maar iets) waar zo toppen opstaan ipv echte tanden. Weet je wat ik bedoel? gewoon iets dat meer masserent werkt en zeker niet trekt. Om de klitten te verwijderen weet ik ook geen beter manier dan gewoon te kammen.

Hopelijk kan je er iets mee....
Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nora kammen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie dat in het bericht voor het mijne ook al zoiets geoppert is :-) Ik denk dus ook dat iets met rubberen toppen beter zou zijn om veel haar te verwijderen

En zeker niet vergeten te belonen met iets lekkers als ze flink geweest is. Ook een tip, ookal lukt niet wat je wil doen, probeer op het einde iets te doen wat ze wel leuk vind, en zo met een positief gevoel de eindigen. Katten zijn daar erg gevoelig voor.

groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nora kammen

Bericht door Ilone »

Als je kaat zo tegenwerkt en ze heeft klitten (oksels, hals, flank en onderbuik/kont zijn hier de meest klitbare plekken) kan je beter met 2 personen zijn. Eentje die haar vast houdt, en eentje die de klit eruit haalt. Bij een klit onder haar oksel werkt het voor mij het best om haar op de rug op schoot te houden.
Bij het verwijderen van de klt proberen zoveel mogelijk los te plukken met vingers en kammetje/vork en als het te vast zit, dan weg knippen.
Maar!! Pas op dat je niet in de huid knipt!
Je kan ook de helft van de (eventueel gevilte) klit wegknippen en dan weer plukken....deel wegknippen en dan weer plukken...etc. tot die weg is.

Een klit kan pijn doen bij de kat, kan zijn dat ze daarom zo reageert. Het weghalen is niet fijn.

Na de "ingreep" inderdaad belonen, anders ziet ze het zeker te weten als iets heeeel slechts ;)

Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Nora kammen

Bericht door Dollie »

Ik had snoepjes (die ze normaal wel eet, waar ze helemaal gek van is hebben we nog niet uitgevonden, omdat we haar pas net hebben.. Ze heeft het tot nu toe moeten doen met stukjes van die 'stokjes' (kauwsticks ofzo?) want onze andere kat is daar gek op) maar die nam ze niet aan tijdens het kammen, en ze is dus nog nooit buiten geweest hier en i khad haar nog aan het lijntje, dus ik dacht dan laat ik haar even lekker op het gras.. Maar ze stoof naar binnen zodra ik haar neerzette.. Meot dus nog even uitvinden waar ik haar dan mee kan belonen, ik had daar zelf al wel aan gedacht :p

Morgen probeer ik het samen met mijn moeder. Die klit moet er in elk geval uit en de rest van de vacht pluk ik er misschien inderdaad maar met mijn vingers uit. Bedankt allemaaL!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Nora kammen

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou dat linker ding niet gebruiken, maar een goede slicker borstel, en die kam die je hebt.
Geef haar een beloning tijdens het kammen, of er net na, dan weet ze op een gegeven moment dat kammen niet zo eng meer is, want ze krijgt wat lekkers.

Afbeelding
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Nora kammen

Bericht door Dollie »

Ik heb het nog één keer geprobeerd sinds mijn vorige bericht en daarna een weekje niet. Eergisteren ben ik met haar in de tuin gaan zitten en ze liet het veel meer toe, ik heb vijf minuten kunnen kammen voor ze begon te brommen en ben toen ook gelijk gestopt. Ze wilde nu ook snoepjes aannemen onder het kammen.

Er kwam wel weer net zo veel haar uit als de eerste keer, ik vrees dus dat we regelmatig moeten kammen en niet alleen in de periode dat ze verhaart. Maar goed, het ging al beter, dus dan valt het wel mee.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Nora kammen

Bericht door Claudia007 »

Ik kam mijn kat twee keer per dag......omdat ze dat wil :edoh:
En ik heb verschillende kammer en borstels waar ik haar mee kam.....beetje moeilijk uitleggen welke ik heb maar hem een groom kam en normale kam waar je de klitten er goed mee uit krijg. Zorg er alleen wel voor dat je de klit goed beet hou zo dat het minder pijn doet. Ook heb ik een furminator maar die heb ik nog niet gebruikt. En ik denk dat je beter iedere dag een stukje kan doen dan 1 keer in de week
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nora kammen

Bericht door Ilone »

Ik kam wanneer ik de kans krijg :lol:
Meestal duurt die 'kans' ook maar uiterlijk 10 seconden ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Nora kammen

Bericht door Dollie »

Inmiddels gaat het kammen wel goed. De truc is om het samen met iemand anders te doen, mijn broertje leidt haar af en geeft haar regelmatig een snoepje en ik kam tot ze aangeeft dat ze het echt niet leuk meer vindt. En dan een paar dagen later weer verder.

Ze heeft geen klitten, maar een hele dikke vacht waarvan een groot deel gewoon los zit. Je ziet nu heel duidelijk het verschil, op haar rug kon ik haar goed kammen, daar is de vacht dun, glad en wat "steviger", aan de zijkanten dikker, wollig en zacht. Daar zijn we nog mee bezig. Ze heeft het gelukkig niet extreem warm, de eerste keren mooi weer waren een ramp maar dus we vreesden er al voor..
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Nora kammen

Bericht door ayla »

fijn dat het nu beter gaat. Die van mij zijn dol op kammen, heb diegene die Roos en Minouche oppert. mijn katten vinden zo een uitgebreide krabbeurt heerlijk. Ik laat ze ook altijd er eerst aan snuffelen, en dan gaan ze het kopjes geven. mijn haarborstel rollen ze zelfs soms van tafel om er tegen aan te schurken. Lekkere krabmethode dus.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie