Mijn kater heeft een hele sterke urinegeur

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StarSinger
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 apr 2008 12:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Mijn kater heeft een hele sterke urinegeur

Bericht door StarSinger »

Beste lezers,


Mijn kater is nu 10 maanden jong :) Alleen sinds 3 maanden geleden heeft hij een hele sterke urine lucht gekregen. Het heeft volgens mij te maken met dat hij sinds dat moment geslachtrijp is geworden. Het ruik in iedergeval niet lekker. Zodra hij op de kattenbak is geweest blijft deze geur hangen in huis. Ik wilde hem laten castereren maar mijn dierenarts geeft aan dat dit de urine luchr niet minder maakt. Wat kan ik eraan doen om er voor te zorgen dat je de kattenbak niet meer ruikt.

Zelf geef ik hem Royal canin brokjes als voeding.
Ik schep de urine en poep elke dag weg en verschoon het regelmatig helemaal.
Ik gebruik kattenbak korrel van supermarkt AH

Ik hoor het graag!
Groetjes, Silvia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: mijn kater heeft een hele sterke urine lucht!

Bericht door Sandra W »

Castreren is sowieso een goed idee om het extra probleem van sproeien te voorkomen, dus dat kun je beter heel snel laten doen, want als hij dat eenmaal gaat doen kom je er maar moeilijk vanaf.

Verder denk ik dat de urine van je kat te geconcentreerd is en daarom zo sterk ruikt en dit komt vaak omdat je kat niet genoeg drinkt. Je moet dus gaan proberen het drinken te stimuleren door bijvoorbeeld uit de kraan te laten drinken of een waterfontijn aan te schaffen. Ook kun je hem nu beter wat blikvoer geven, want daar zit ook veel vocht in.

Tenslotte is een blaasontsteking ook nog mogelijk, dus lijkt het me een goed idee om te urine even te laten checken (als dat nog niet is gebeurd).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: mijn kater heeft een hele sterke urine lucht!

Bericht door rieneke »

je dierenarts kletst uit zijn nek.
als je je kater laat castreren, zal je merken dat de lucht een stuk minder wordt.
ik zou er niet te lang mee wachten, je bent al rijkelijk laat.
straks gaat hij er nog bij sproeien ook, en ben je verder van huis.
Gebruikersavatar
StarSinger
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 apr 2008 12:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mijn kater heeft een hele sterke urine lucht!

Bericht door StarSinger »

Dat water dinken lijkt me geen slecht idee. Hij drinkt namelijk niet zo heel erg veel water.
Groetjes, Silvia
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Mijn kater heeft een hele sterke urine lucht!

Bericht door beestenbende »

Wij hadden hetzelfde probleem, nu we over zijn gegaan van ROyal Canin naar Iams, ruiken we het niet meer. Ik merk wel bij mijn katten dat ze het op prijs stellen dat het water ca 2x per dag word verschoond...nu drinken ze meer!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Mijn kater heeft een hele sterke urine lucht!

Bericht door Leonie89 »

2 keer per dag?! zo enthousiast ben ik niet :lol: wij hebben een fontein.. stromend water is zuurstofrijker (dus lekkerder en gezonder) en spannender omdat het stroomt.. je kat zal er dus meer van drinken.. ook het drinken gewoon uit de kraan wordt hier als zeer spannend ervaren :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kater heeft een hele sterke urine lucht!

Bericht door Sandra W »

Wat ik ook nog bedacht is dat jullie kater met 10 maanden nu een volwassen en geslachtsrijpe kater aan het worden is en daarom kan het ook zijn dat zijn urine sterker is gaan ruiken dan zijn kittenurine. Met castratie worden deze hormonen weer weggenomen en dat zal ook zeker de geur ten goede komen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Mijn kater heeft een hele sterke urinegeur

Bericht door Viper »

Wij hebben precies om die reden onze kater Viper laten castreren. Hij is nu 8 maanden en sinds een maand begon zijn urine ook heel erg te stinken. Zelfs na 1x plassen was het huis vergeven van een kattenpislucht. Viper drinkt juist vrij veel voor een kat, daar lag het dus niet aan.

We hebben hem 1,5 week geleden laten castreren en de sterke lucht is nu al zeker voor 75% verminderd. Volgens de dierenarts helpt castreren uitstekend tegen de urinelucht.

Ook niet zo vreemd dat het zo kan stinken, in een territorium wil een kater met sproeien laten weten dat hij er is. Een sterk ruikende urine geeft een sterk/beter signaal af dan een plasje dat je nauwelijks ruikt ;-).

Ik zou je kater gewoon laten helpen, dan ben je binnen een week van de lucht af!
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Mijn kater heeft een hele sterke urinegeur

Bericht door ayla »

welke smaak royal canin geef jij ze? Ik merk namelijk verschil in geur van urine per smaak. lams, hier veel minder geur. Bij mij drinken ze erg goed, vooral Felix.
Heb je een dichte of open kattenbak? scheelt ook weer voor luchtjes in de kamer.
eventueel zou andere kattenbakvulling ook kunnen helpen, die het vocht meer opnemen.
wat ik altijd doe: ik leg een oude krant in de bak als extra geuropnemer. Ook dit maakt verschil.

castreren heeft er hier ook voor gezorgd dat de mannen minder ruiken.
succes ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie