Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door aiko »

Wij hebben onze kater al 2 maanden in huis
In begin zat hij in een aparte kamer, nu mag hij in de living en in de keuken rondlopen.
Nu begint hij als we savonds gaan slapen snachts te miauwen.
Veel mensen zeggen negeren. Als we het negeren blijft hij soms heel de nacht miauwen.
Waardoor wij niet genoeg slaap krijgen, en ook krikkel worden.
Het is een lieve kater, maar het miauwen begint na 2 maand toch op mijn zenuwen te werken.

We willen hem niet in de slaapkamer, vermits hij ons dan ook wakker houd!

Heeft iemand andere ideeen die we kunnen toepassen?
Laatst gewijzigd door Admin op 03 feb 2009 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: het wordt een probleem

Bericht door Lotte »

Iemand hier had voor krabbende katten aan de deur een oplossing gevonden.
De stofzuiger stond in de gang, maar met het snoer uitgerold. Ze kon vanuit haar bed de stofzuiger aan zetten.
Iedere keer als de katten gingen krabben, deed ze heel even de stofzuiger aan. Dit heeft ze een paar nachten gedaan en daarna was het over.

Wellicht kan je dit ook met het mauwen eens proberen.
's nachts mauwen = stofzuiger aan = niet leuk

Kan me heel goed voorstellen dat het niet fijn is als je steeds zo uit je slaap wordt gehouden.
Overigens moet je wel zo goed als zeker weten dat er geen andere reden is dan naar jullie willen waarom hij mauwt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: het wordt een probleem

Bericht door aiko »

volgens mij is dat zo. Als we nu weg gaan, gebeurt dit via een andere deur en dan miauwt hij niet.
Als we naar de slaapkamer gaan, doen we de deur van een klein halletje toe.
Zodra , dit toe is begint het miauwen.

Dus naar mijn weten wil hij aandacht.
We hebben echt geprobeerd te negeren. Dit heeft wel geteld 1 dag geholpen.
Nadien ging hij nog harder miauwen.
Wij wonen in een appartements blok en zou niet graag al de bewoners tegen mij hebben.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: het wordt een probleem

Bericht door Lotte »

in dat geval zou ik het gewoon eens proberen.
Zorg dat hij verder een lekker plekje heeft waar hij zich 's avonds terug kan trekken. Leg desnoods nog een fleecedekentje ergens in een doosje, dat wordt vaak ook gewaardeerd.
Zorg dat hij 's nachts nog wat te eten heeft, dat er water staat en dat hij iets heeft waar hij mee kan gaan spelen als hij wakker is (iets met catnip bijvoorbeeld, of een gedroogd visje).
Als er een raam is waar hij graag zit of ligt, zorg dan dat hier de gordijnen open zijn, of zo zijn dat hij toch naar buiten kan kijken.

Op die manier heeft hij genoeg andere dingen om te doen.
Gaat hij dan toch mauwen, even de stofzuiger aan (echt paar tellen maar)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: het wordt een probleem

Bericht door aiko »

al die dingen zijn er:d

Hij heeft een krabpaal, waar hij heel graag inligt, die lekker zacht is vanboven.
Hij heeft een radiator hangmat, waar hij in kan, hij heeft een rietemand met een fleece dekentje in, waar hij graag ligt.
Elke avond neem ik zijn speelgoed en verstop ik dat op de plaatsten waar hij altijd komt.Zodat hij toch moet zoeken maar er toch vind.
Voor ik ga slapen controleer ik zijn etensbak, en doe er nog wat extra vers in. Zodat hij toch zeker geen honger heeft. Zijn water is vers en proper.
De gordijn staat half open:d zodat hij zelf rechtstaand buiten kan kijken.

Ik weet echt niet wat ik nog kan doen, of wat ik verkeerd doe.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: het wordt een probleem

Bericht door Sandra W »

Die stofzuigertruc is inderdaad een goed idee en anders kun je ook kijken wat er gebeurd als je hem wel op de slaapkamer laat. De meeste katten gaan dan meestal na wat aandachttrekken lekker op het bed tegen je aan liggen slapen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: het wordt een probleem

Bericht door aiko »

we hebben dat is 2 keer geprobeerd :d

eerst sliep hij en na een half uur dat wij sliepen. Kwam hij in onze tenen bijten, kwam hij in men gordijnen hangen enz.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door jobey »

klinkt super bekend. Heb het ook gehad toen Jobey alleen was. Ze wist waar we sliepen dus ging ze aan de deur lopen klooien. Ik zorg er tegenwoordig voor dat ze wat heeft om te spelen en dat ze naar buiten kan kijken. Voor de rest kan ik niets anders zeggen dan negeren. vooral geen aandacht geven.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Sandra W »

Een kat erbij als gezelschap kan ook enorm helpen tegen de verveling en de eenzaamheid 's-nachts, maar dat moet je natuurlijk zelf ook leuk vinden ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Kattenbella »

Kat erbij kan een idee zijn. Hoe oud is je kater? Hij klinkt me jong en onzeker in de oren als ik dit zo lees.
Bachbloesem zou misscien iets kunnen doen of een feliwaystekker verkrijgbaar bij de dierenarts. Je hebt hier ook spuitflakkonnetjes van.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Viper »

Onze Viper deed hetzelfde. Die ging ook vreselijk zitten mauwen. Hij kan niet in de woonkamer als we weg zijn omdat hij dan ging slopen en nóg harder mauwen.
's Nachts op bed was voor hem 1 groot speelfestijn en niet te doen voor ons 8-) .

We hebben sinds enkele dagen een kitten erbij en het mauwen is plots verdwenen. Hij Viper heeft het er dus echt aan gelegen dat hij zich verveelde of gezelschap zocht!
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Roos en Minousch »

Heb je het al eens geprobeert om hem wel in de slaapkamer te houden? kennelijk mist hij jullie.
Ps is hij al geholpen?
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
whitestormgirl
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 aug 2010 22:56
Locatie: Kemzeke

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door whitestormgirl »

ik heb hetzelfde probleem met mijn kitten van 8 weken. We hadden hem in de slaapkamer gelaten, maar hij bleef maar spelen en bijten in onze voeten. Dat we niet konden slapen. Dan hebben we hem in de gang gelaten waar hij alles heeft. En toch blijven miaauwen. Konden wij dus ook niet slapen.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Roos en Minousch »

Logisch dat beest had nog bij de moeder moeten zijn, dus mist zijn speelmaatjes.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, 8 weken is nog erg jong.

Ik heb Cuzco toen in zijn reismandje laten slapen, maar een bench zou beter zijn. Laat hem er eerst aan wennen zodat het vertrouwd is. Zo kan hij 's nachts niets uithalen, kan wel 'naast' je liggen. Bij mij was het voldoende als hij miauwde om hem even gerust te stellen door zijn naam te zeggen. Dan was hij weer rustig en ging weer slapen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou werkt, maar 8 weken is echt te klein om een hele nacht alleen te laten!

Cuzco heeft er een paar weken in gelegen, maar dan begon hij zijn mandje af te breken omdat hij eruit wou, toen lieten we het openstaan en dan ging hij soms naast ons en soms daar liggen. Maar ondertussen was hij wel gewoon om te slapen 's nachts. Bovendien kon hij alleen niet op ons bed, dus had hij snel door dat hij er beter op bleef. Hij lag dan mooi tegen mijn buik aan, met mijn arm rond hem heen. Dat kleine ukje... :-) (smelt)

alleszins moet je opletten dat hij een kattenbakje heeft 's nachts (of toch iets dat daarvoor kan dienen) en eventueel eten (hebben wij niet gedaan... srr daarvoor).
Je mag hem zeker niet alleen opsluiten he, hij heeft jouw geborgenheid echt nodig! Je wordt dan wel een paar keer per nacht heel even wakker, maar wie vind dat nu erg?? Klein knuffeltje en dan weer slapen. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie