is mijn kat een (halve) Bengaal?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Cari »

Het is allemaal helemaal duidelijk: de identiteit van een kat wordt bepaald door zijn papieren, dus door de mensen. Hoe hij genetisch in elkaar zit , doet helemaal niet terzake.
Een volslagen krankzinnige wereld :silly: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
jasperm
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2010 16:56

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door jasperm »

bedankt voor alle reacties :D
Ik wist al dat Blixten legaal geen raskat is. Maar dat maakt mij niet zo veel uit. Als we een raskat wilde zouden we wel naar een fokken zijn gegaan. Maar het was een leuke verrassing toen de dierenarts ons vertelde dat er ras in blixten zit.
Iemand vroeg waar we Blixten vandaan hebben, dat was gewoon van een mevrouw die katten verkocht (ergens in de middle of nowhere in zweden). Ze weet trouwens niet wie de vader is.

Maar we horen van veel mensen (bezoek etc) dat Blixten een grote, lieve en mooie kat is, en dat is het belangrijkste :smile:
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Claudia007 »

Cari schreef:Het is allemaal helemaal duidelijk: de identiteit van een kat wordt bepaald door zijn papieren, dus door de mensen. Hoe hij genetisch in elkaar zit , doet helemaal niet terzake.
Een volslagen krankzinnige wereld :silly: !
jup duidelijk is het wel maar snapen is twee. ik ben het met je eens deze wereld is krankzinnig. en jasperm je hebt een pracht diertje. ik wilde je topic niet verstoren alleen kan zo boos worden als er htk geroepen word. elke kat is van een bepaalt ras of uit een bepaalt ras en die van jou misschien uit een bengaal. maar ik ga niet op nieuw beginnen anders lijk ik net rtl4 haha
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Nyncke »

Mooi beestje en heeft er wel wat van weg.

Binnen de newfoundlanderwereld word er gesproken over look-a-likes als er een stamboomloze newf is. Trouwens ook bij kruisingen met een newf en het uiterlijk duidelijk herkenbaar is.

Helaas zijn de rassenverenigingen soms best wel eng daarin, is mijn ervaring.
Met katten vind ik dat dan wel begrijpelijker omdat er niet een bepaalde rede is waarom een kat is gefokt, en er geen bepaalde werk-kwaliteiten van worden verwacht.
Dat maakt de kat dan meer "een object" wat je koopt ( niet degenerend bedoeld )
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Camoth »

Claudia007 schreef:jup duidelijk is het wel maar snapen is twee. ik ben het met je eens deze wereld is krankzinnig. en jasperm je hebt een pracht diertje. ik wilde je topic niet verstoren alleen kan zo boos worden als er htk geroepen word. elke kat is van een bepaalt ras of uit een bepaalt ras en die van jou misschien uit een bengaal. maar ik ga niet op nieuw beginnen anders lijk ik net rtl4 haha
Ik snap dan weer niet waarom je daar boos over wordt. Iemand stelt een vraag, ik geef gewoon het antwoord. Daarbij zeg ik tevens dat het best mogelijk is dat hij Bengalen bloed heeft, alleen dat zullen we nooit te weten komen. Wat vind jij dan dat het is voor ras? baseer je dat dan puur op basis van uiterlijk/karakter alleen? Het lijkt op een Bengaal dus het is een Bengaal? Dan is Coco een Brit denk ik :grin: ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Claudia007 »

ik word niet persoonlijk boos op jou.
Maar meer als mensen gelijk gillen het is een HTK maar dat word ook geroepen als er geen papieren bij zitten. Bij een HTK krijg ik een minderwaardig gevoel over me heen of dat sommige mensen er op neer kijken. Maar dat is mijn gevoel he en dat lig geheel aan mij zelf.
Zo irriteer ik me ook als mensen gaan gillen ooooooo jij heb een Maine Coon.....zitten er papieren bij......mijn antwoord ja een paspoort. Het gaat niemand wat aan als ik het zelf niet aangeef welke familie Sting heeft......moet er wel bij zeggen dat dit niet geld voor mensen die er goeds mee hebben en gewoon interessen hebben. Een poes katter of kitten is gewoon gelijk met papieren zonder papieren met kampioen ouders of what ever. als iemand per ongeluk een halfje gekocht heeft komt er gelijk een riedel van heb ik jou daar en iemand die blij is met een halve Maine coon, pers of wat dan ook word zo gelijk in een hoek gezet. En ik ben het er ook niet mee eens met mixjes maar kan wel begrijpen hoe blij iemand kan zijn en zeker als je het geld niet heb en er toevallig tegen aan loop.

Ik heb geen flauw idee wat het is mijn kennis gaat niet verder dan wat ik zelf gehad heb en heb. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me nooit bezig gehouden heb met rassen. Maar het verhaal van Sting is bekend al vond en vind ik Maine Coons wel een heel mooi ras. Ik persoonlijk vind hem op die poes lijken die toen op schiphol zat alleen dan kleiner.....teminste wat ik me er van herriner :???: maar eerlijk gezecht heb ik geen kaas gegeten van verschillende rassen.

Ik vraag me ineens ook af waar deze frustie van mij vandaan kom :???: ik bijt me ergens in vast en heb geen idee waarom :???: en waarom hier in dit topic. Zal wel bruids stress zijn :edoh: of de overgang :eliar:
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Nyncke »

Claudia, ik kan me wel voorstellen dat je het soms wat ergert, het lijkt soms of een beestje met een stamboom meer waard is.
Er zijn een hoop mensen die er maar wat van vinden, terwijl dat voor jou eigenlijk totaal niet terzake doende is. Jij hebt een schat van een kat, klaar is kees. En toch komen ze ook iedere keer ook weer aan jouw geliefde kat.

Het is niet Fleur haar bedoeling om er zo mee om te gaan maar raakt net die gevoelige snaar, die misschien vanwege de overgang ;-) net wat sneller meetrilt...( het zal toch niet de bruidsstress zijn :eliar: )
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Adriana »

t is even hoe het wordt gebracht..
de laatste zin van Jasper was "Maar het zou leuk zijn om te weten of Blixten ras in zich heeft of niet.' en de eerste daarop volgende zin in de eerste reactie: 'Hij is sowieso al een huiskat omdat hij geen stamboom heeft.'

tuurlijk heeft Blixten een stamboom maar niet op papier en blijkbaar ook niet helemaal bekend.
en die Bengaal kan rustig een paar generaties terug zitten en nu in de vererving weer boven komen.
De vraag was: zien jullie ook iets van Bengaalse trekken in Blixten?

volgens mij heb je raskatten met stamboompapieren en raskatten zonder papieren en nog een heleboel andere schatten van katzels, die halfbloed zijn of nog verder verdund. en je hebt mensen die alleen maar met afstamming en papieren en shows bezig zijn en mensen, die een schat van een kat hebben en zich daarover verder helemaal niet bekommeren, want gecastreerd/gesteriliseerd. er zijn ook mensen die heel erg aan merkjes hechten en daar veel extra geld voor betalen en dat gaat van tassen/keding tot auto's en fornuizen en indd ook raskatten.
fokkers gaan voor raskatten met papieren stambomen om allerlei redenen:
rasverbetering, vachtvormen, kleur en zo simpel is dat allemaal niet blijkt bij de meeste nestjes...
net zoals bij mensen moet je het erfelijk materiaal van tig generaties terug meenemen en kinderen hebben soms meer weg van één van de grootouders, ooms of tantes dan van de ouders.
t merendeel van hun kopers gaat voor raskatten met papieren, daar betalen ze voor en het is ook een feit dat er enorm gerotzooid kan worden met papieren, want wie controleert (op DNA) of de vader-/moederpoes degene is, die op de stamboompapieren wordt genoemd en er zo goed uitkwam in één of andere kattenshow?

het is een discussie waar je niet uitkomt: Blixten is een kater zonder officiële stamboompapieren, die hoogstwaarschijnlijk het nodige Bengaalse bloed heeft, maar daarvoor zijn de foto's niet voldoende en zou er ook een duidelijke video moeten zijn om meer van zijn spieren en skeletopbouw en zijn gang te kunnen zien. het wordt een imposant beest als hij is uitgegroeid met hoogstwaarschijnlijk veel Oosterse trekjes in zijn karakter en ook daarin zal hij al verschillen van zijn Zweedse kattenvriendjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Camoth »

Elke kat is natuurlijk eigenlijk een raskat, in die zin: elke kat is afkomstig van een ras. Een HTK is ook een ras.

Ik bedoelde helemaal niet te zeggen dat een kat zonder stamboom minderwaardig is. Of dat HTK's minderwaardig zijn (ik heb zelf Coco natuurlijk, die is mij evenveel waard als Bindi en kwa DA kosten inmiddels ook al een stuk duurder dan Bindi :lol: ). Daarbij hebben HTK's vaak een veel sterker gestel dan raskatten en leven ook gemiddeld een stuk langer. Dus het zijn eerder de raskatten die minderwaardig zijn :lol: .

Ik zeg alleen: een kat zonder stamboom is een HTK tenzij hij gedetermineerd is door drie keurmeesters die allemaal zeggen: het is een (....vul hier wat in...). Dat vind ik persoonlijk heel begrijpelijk. Immers: zonder papieren weet je niet wie de ouders zijn. Ja, er kan gerommeld worden met papieren, maargoed, dan zouden alle katten dus HTK's zijn en geen enkele kat raskat als je zo gaat redeneren.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Adriana »

;-) he-le-maal eens en natuurlijk moet je als je een heel specifiek ras in stand wilt houden regels, richtlijnen en kaders hebben en die ook 'handhaven'.
en die club/rasvereniging, die zich daarvoor wil inzetten moet die regels respecteren.
en waar mensen zijn kan gerommeld worden en dat is met alles zo..
en denk indd niet dat je met het hebben van een raskat bent gevrijwaard van bezoekjes aan de dierenarts,
nou neeùùh zo werkt het niet.... hè Mo? Zo? Miesje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
P en M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:57

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door P en M »

wat een knapperd!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Dafpoetser »

ik heb geen raskat, maar wel een rasechte kat :edance:
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
koppel666
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2010 07:46
Locatie: Franeker

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door koppel666 »

wij vinden hem geweldig hij lijkt erg veel op onze kater.
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Lidaju »

Mooie kat, geen idee of hij bengaal in zich heeft, maar hij is erg mooi!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
koppel666
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2010 07:46
Locatie: Franeker

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door koppel666 »

hey hey of blixten nou een htk kat is of een ras kat maakt nie uit hij is mooi !!! wij hebben zelf ook een kat waarvan wij denken dat er bengaal in zit het kan gewoon niet anders zoals ie is en doet enz enz en hij is nu 1jaar en weegt nu al 5 kilo zie onze profiel foto!!!!
we zijn wel benieuwd naar jullie reacties over hem !!! groetjes allard en melissa
Plaats reactie