Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Lientje »

Hay!
Wij hebben voor het eerst een kat, ze is nu al een aantal maanden bij ons. Toen ze met 12 weken bij ons kwam was ze in het asiel gewend aan houtvezelkorrels van plopsan en hebben we dit doorgezet. Allereerst waren we erg tevreden over deze korrels.

We maken de kattenbak elke dag schoon. We gebruiken per keer maar een klein bodempje en legen deze dus elke dag en halen er elke dag een sopje door heen. Vinden we prima om te doen. Maar Lientje begint steeds meer (gelukkig want daar heeft ze wat problemen mee gehad in het begin) te poepen. En nu valt het ons op dat de kattenbak wel twee keer veschoond mag worden omdat het onwijs begint te stinken. Als je thuis komt dan komt de geur je in de hal tegemoet. En een andere plek voor de kattenbak hebben we ook niet.

Welke korrels zou de geur beter opnemen? Ik ben heel erg benieuwd naar welke vulling jullie gebruiken en jullie ervaringen. Ook heb ik begrepen dat kattengrit niet gezond is voor katten.

Ik stap niet zomaar over, want Lientje vindt de houtvezelkorrels heerlijk, het is redelijk milieu vriendelijk, gezond voor de kat en niet erg duur. Maar mochten er betere geur vrije opties zijn dan zouden we deze graag weten en overwegen.

ben benieuwd!

Een kopje van ons lientje!
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Dafpoetser »

Tsja, als ik mijn reactie hierop geef krijg ik denk ik het halve forum over me heen, maar alla, ik doe het dan toch maar.

Onze Tommie doet het heerlijk op een gesloten bak met....*KRANTESNIPPERS*
Geen gezooi met korrels die hij eventueel uitloopt, en milieuvriendelijk, lijkt me.

En het absorbeert, en stinkt weinig....wel regelmatig verschonen natuurlijk, maar dat geldt voor elke kattebak.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Adriana »

waarom zou je het halve Forum over je heen krijgen?
is het niet een heel werk om die snippers te maken en hoeveel krant heb je daarvoor nodig?
hoe lang doe je met een krantenbak?
k weet niet of het milieuvriendelijker is dan dat de oude kranten in de oud-papierbak gaan trouwens..

als je kattenbak stinkt en je maakt hem dagelijks schoon dan ligt het aan het voer (waarschijnlijk te hoog eiwitgehalte voor de betreffende kat en/of Whiskas en/of natvoer waar veel pens in zit) en niet zo zeer aan de katzenbak.
wij hebben redelijk wat berichten over voorkeuren over kattenbakvulling.
er zijn kittens die er wel eens een hapje van nemen, maar komt niet vaak voor.
gaan oudere katten grit eten dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk last van bloedarmoede.
lees je verder even zelf in denk ik, dan zie je snel de voor/nadelen en wat past in jouw situatie.
kun je je bak niet op het toilet zetten? maar nogmaals ontlasting hoort vrijwel niet te stinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Adriana,

Nouja, iedereen hier heeft het over Klontex® ofzo en weetikveel wat voor merken korrels, maar ik voer hier al jaren de "krantensnipper" kattenbak. Eigenlijk al zolang ik katten heb. En dat gaat perfect!

De bak hoef je slechts 2 keer per week te verschonen, (ik leg er een uitgevouwen vuilniszak onder om het makkelijk te kunnen vervangen)....dan een editie van de Haagse Courant erin, en verder lekker scheuren aan stukjes, erbovenop.

schijt aan Balkenende...zoiets...hahahaha! :lol:

Adriana,
k weet niet of het milieuvriendelijker is dan dat de oude kranten in de oud-papierbak gaan
trouwens..
Ik denk dat dit altijd beter is dan bulten grit met stront....afval blijft afval nietwaar?

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb Gimpet Biocat fresh. Ik laat ze bij 7 zakken à 20 kg thuisbezorgen.
Klontvormend. Bevalt me heel goed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door ktje »

wij gebruiken hier gewoon het euroshopper merk van de AH. En dit bevalt prima!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Angel_Kitten

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Angel_Kitten »

ik gebruik het klontvormend grint van de carrefour :p
Heel tevreden over
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Adriana »

Dafpoetser schreef: Ik denk dat dit altijd beter is dan bulten grit met stront....afval blijft afval nietwaar
ùùùh néé!
het gaat om de belasting van het milieu en de grondstoffen en de afvalstoffen en het hergebruik en hoeveel energie eea kost.
is dus ingewikkelder dan je denkt.. vrijwel alle kattenbakvulling is tegenwoordig afbreekbaar, zowel silica, als kleigrit als houtkorrels. en ontlasting en urine zijn ook afbreekbaar.
papier is dat veel minder en gaat de verbrandingsoven in, in jouw geval.
dus dan krijg je de discussie GFT of geen GFT en dan is, afhankelijk van de aanvoer (produktie, transport, grondstof) de GFT-variant waarsch milieuvriendelijker..
houd dan even in je achterhoofd dat de produktie van de Haagsche Courant bomen kost en drukinkt en papierbleekmiddel en waterverontreiniging veroorzaakt.....
maar jij hebt er een goed gevoel bij als sommige berichten worden ondergescheten en dat is ook wat waard.. en Tommie vindt het blijkbaar prima, ook belangrijk.
en je zult waarsch de enige zijn, dus een milieurampje veroorzaak je er in je eentje niet mee, maar milieuvriendelijker? ..... dacht het niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door ktje »

Ach tegenwoordig is bijna alles slecht voor het milieu! Dus of je nou kranten of grit gebruikt volgens mij maakt het vrij weinig verschil qua vervuiling!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Cari »

Cat's best Eco Plus:

Extreem geurbindend
Op natuurlijke wijze welriekend, zonder kunstmatige toevoegingen
# Mag in de compostbak en is 100 % biologisch afbreekbaar:
Cat`s Best Eco Plus is momenteel het enige kattengrit wat in de compostbak kan en biologisch afgebouwd kan worden. Daarom kunt u de inhoud van de kattenbak in de GFT-bak gooien (gelieve indien nodig op de plaatselijke afvalvoorschriften te letten). U kunt de dagelijks ontstane afvalklonten ook gewoon door de wc spoelen.
# 100 % Zuivere plantenvezels:
Voor de productie van Cat`s Best Eco Plus worden plantenvezels gebruikt, die van onbehandeld sparren- en vurenhout komen. Dit hout ontstaat continu nieu. Het gebruik van deze houtsoorten ]ondersteunt het behoud van natuurlijke, gezonde bossen.
# Tot drie keer zo lang bruikbaar als normaal klontvormend kattengrit
# Vochtopname van 7 keer het originele volume
# Makkelijk te transporteren
# Door het toilet af te voeren
Cat`s Best Eco Plus wordt van natuurlijke plantenvezels gemaakt, die zich - net als WC-papier - al in de WC-pot in water oplossen en daarom noch in de rioolbuizen noch in de waterzuiveringsinstallatie problemen geven. Gelieve altijd met voldoende water naspoelen.
# Fluweel zacht voor de poten


Ik gooi het nooit door het toilet,dat gaat volgens mij toch problemen geven, maar gooi het in de biobak.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door ayla »

hier kitty friend extra.
prima spul. Ik schep sowieso altijd iedere dag de drolletjes uit de bak, en 1 x in de 5 dagen de bak helemaal. Komt omdat ze hier samen op 1 bak alles doen... ze hebben een 2e bak tot hun beschikking maar daar doen ze niets mee.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pat en dais
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jun 2010 18:16
Locatie: Middelburg

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door pat en dais »

Voor de ene twee heb ik silicaat van tigerino, heerlijk vind ik dat spul. Maar de jongste telg is het daan niet mee eens en poept er lekker voor, het is voor hem te scherp aan zijn pootjes, meneer deftig haha
Voor hem ben ik nu aan het expirimenteren. Ik heb het huismerk van jumbo er nu inzitten, olacy klontvormend 4x langer mee. Zelfde prijs als de tigerno, maar ik moet nog zien of het net zo lang meegaat. is dat zo, dan koop ik dat voor in de gewone kattenbak ook. Inmiddels heeft het er nu 3 dagen in gezeten en geen poep er meer voor, maar man wat loopt dat spul uit!
Tigerino gaat met 3 katten anderhalve zak zo'n 2 weken mee. dat is zo'n 4,50 per zak. Alleen de poep eruit scheppen en doorroeren. Goed doorroeren is de sleutel! Geen geurtjes, behalve zo tegen het einde, maar dan is het ook een signaal dat je het moet verschonen.
Die olacy weet ik nog niet, heeft wel dezelfde prijs per pak. Ik vind tot nu toe de geur geweldig, maar de uitloop een dikke min. Scheppen is ook simpel: het worden super klontjes. Ik moet nog zien hoe lang het meegaat, ik ben benieuwd... leuke is: ze hebben van dezelfde grit ook een versie die 6x langer meegaat, maar die is wel meteen een euro duurder...

O ja, de siliaat is volledig biologisch afbreekbaar, omdat het is gemaakt van samengeperst zand. De plas word opgezogen en de drolletjes zijn opgedroogd en kunnen door de wc. De olacy moet in de zwarte bak, omdat dat niet biologisch afbreekbaar is, dus dat vind ik nog een minpuntje. Maar als je kat naast de bak poept omdat hij het bio-spul niet lekker vind dan zou ik toch de minpunten die mij in de weg zitten verkiezen boven naast de bak poepen en wél verantwoord bezig zijn...
Laatst gewijzigd door pat en dais op 21 jun 2010 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door GizmoJan »

Hee!

Ik heb Kitty Friend Ultra bevalt ook prima! Klontert ook. Hiervoor Biocat Fresh maar daar zit een geurtje aan en bij deze niet vind ik toch fijner en volgens mij is Kitty ook wat goedkoper, succes!
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door puck0906 »

Ik gebruik al jaren houtskorrels van de ah eigen merk. Ontlasting schep ik er 3x per dag uit en urine wordt zaagsel. Ideaal!
soe3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2010 18:14

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door soe3 »

ik gebruik cat-san voor mijn 2 katten, is niet goedkoop, maar ik vind het super stenen, uiteindelijk toch goedkoop in het gebruik,,,
Plaats reactie