Vlooien en inenting?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Bierkameel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2010 22:55

Vlooien en inenting?

Bericht door Bierkameel »

een goedenavond!

ik zal mij even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht is!
ik ben Arjen, en woon in Almere!

Vandaag hebben mijn vriendin en ik een kitten opgehaald! Heel erg leuk uiteraard en we konden ook niet wachten om de kleine op te halen

nou zit ik met een paar dingen, de kitten heeft vlooien en ligt vanaf het moment dat deze hier is alleen maar te slapen!

ze heeft 4 rondjes gelopen om te kijken waar ze nou beland was en sindsdien ligt ze op de bank!

Mijn ervaring met kittens is weinig, maar hoort een kitten niet speels te zijn en als een dolle rond te rennen?

nou hebben we gezien dat de kittens vlooien hebben (3 weken geleden dat we er naar gingen kijken)

nou heeft de eigenaar gezegd dat ze ontvlooid zijn, maar helaas heeft de kitten nog steeds vlooien!

kunnen die vlooien ermee te maken hebben dat de kitten zo moe is ?
of is dit normaal gedrag ?
en wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de vlooien weg gaan?
vanaf wanneer kan ik de 2de inenting laten doen ?
de kitten is 2 maanden oud!

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door loek »

Hallo Arjen

Als je kitten de eerste enting heeft gehad dan heb je neem ik aan (hoop ik) het vaccinatieboekje erbij gekregen. Daar staat ook in waneer de de inentingen moeten krijgen, en wanneer ze de eerste heeft gehad.
Maar ik zou sowieso even langs een dierenarts gaan om even een eerste check te doen op alle 'standaard' dingen. Die kan je ook meteen voorlichten over inentingen e.d. Ik zou daar ook vragen wat je het beste tegen de vlooien kunt geven. Voor een kitten ligt dat misschien net even wat anders dan voor een volwassen kat. Bovendien mag je kittens volgens mij niet zo snel achter elkaar ontvlooien....Maar vraag dat allemaal aan de dierenarts. Ze kan ook nog last hebben van vlooienpoep maar geen vlooien meer hebben. Heb daar zelf ervaring mee want mijn kitten zaten heel heftig onder vlooien toen ik ze kreeg. (ik heb nog een tijdje lagen zwart van ze af geschraapt...heel sneu...maar geen vlooien meer na behandeling)

Het gedrag is verder best normaal. Zo'n kitten moet even wennen aan de nieuwe omgeving. En bovendien slapen kittens ook heel veel. Ze spelen daarentegn ook heel veel dat klopt...maar ik zou het nog even de tijd geven. Als ze echt constant 24 uur per dag ligt te slapen dan lijkt me dat niet oke.

Maar zoals ik al zei een dierenarts check is sowieso aan aanrader. Ook al lijkt er niets aan de hand. En dan weet je meteen zeker of er inderdaad niets aan de hand is of toch wel...

succes met je nieuwe kleine aanwinst. En vooral geniet er van!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door swelvet »

Mijn katje had ook wat nest vlootjes.

Bij de dierenzaak een fijn kammetje gehaald (ook voor t kammen straks handig) kost ongeveer 3 euro. Bakje water ernaast en lekker rustig kammen, kammetje uitkloppen in t bakje water.

Daarna heb ik m even in een lauw badje gedaan, vond ie niet leuk, ik vond t zielig en dit doen we niet zo snel nog een x ;). Maar helemaal geen vlooien.

Ik ben persoonlijk van mening dat t niet zo goed is om meteen allerlei (chemische) vlooienmiddelen op een klein katje te doen. Kammen vind mijn katertje erg fijn (knorren). Ik doe m nu om de dag ongeveer even kammen en nog steeds geen vlooitjes meer :). Gewoon rustig zachtjes kammen, de vlooitjes en vlooienpoepjes/eitjes blijven dan in het kammetje hangen.

Trouwens verder na een vermoeide rit en nieuwe omgeving is t normaal dat ie nogal veel slaapt hoor.Wacht maar tot morgen. Koosje sliep de eerste dag ook heel veel en nu rent, springt (jaaa!) en vliegt hij door t huis heen en daarna valt ie weer in slaap. Eten, poepen, spelen en slapen :)

Succes!
Bierkameel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2010 22:55

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door Bierkameel »

hoi swelvet,

Kammetje heb ik inderdaad meteen meegenomen!
Maar ze is er totaal niet blij mee!
Als ik wat zie lopen is t een hele worsteling en voor ik t weet is ie weg.

Ze is nog niet ingeent! we hebben haar vandaag opgehaald en maandag maken we meteen een afspraak.
Waar ze vandaan komt was me verteld dat ze ontwormt en ontvlooit was en dat was van de week, maar aangezien ik nu de vlooitjes heb zien lopen vraag ik me af of het wel goed is gebeurd.

Spelen doet ze nog niet echt ze is meer aan t ondekken waar ze terecht is gekomen!
Maar al snel was ze aan t rennen en springt overal op!

Heerlijk beestje is het..
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door swelvet »

Kijk dat is fijn om te horen. Ik kan echt genieten als ie zo loopt te rennen en vliegen haha.

Met 9 weken eerste inenting en daarna met 12 weken.

Dan kan je als laatste 'redmiddel' het badje doen, wordt ze niet blij van maar ja vlooien houden ook niet van water. BTW niet wassen met zeep ofzo alleen water of speciale kattenshampoo maar dat zou ik niet doen. Gewoon ff wat water hielp bij mij al een heel eind. Gewone zeep of shampoo is slecht voor de vacht van de kat, wat ik heb gelezen zelfs giftig dus doe dat aub niet. Succes!
Bierkameel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2010 22:55

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door Bierkameel »

Dat zou echt mijn laatste redmiddel zijn!
Ik vind dat zo zielig om te doen, maar goed vlooien word ze ook niet blij van.
Ze is nog zo klein en is nog een beetje bang dus wil er niet meteen op de eerste dag helemaal van streek maken.

Ze ligt nu op t randje van de bank te slapen.
Klein monstertje :verliefd:
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik heb ooit op het 8 weken oude kittentje gepast van mijn broer(bij hem thuis dan) en dat beessie zat vol met vlooien, ik ben naar de da gegaan, heb vlooien shampoo gehaald, en heb het kitten gewassen, hij was er niet blij mee, maar het was voor zijn eigen bestwil, katten vergeten erg snel hoor, ze zijn even niet blij, maar daarna is het weer snel goed, maar wel blijven kammen hoor.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door JLC »

Jaap en Lizzie hadden ook wat vlooien toen ik ze als kittens kreeg. Ik heb toen spray van Frontline gebruikt. Dat hielp wel. En goed kammen. Verder goed stofzuigen in huis om eventuele eitjes van de vlooien op te zuigen. Daarbij heb ik ook nog gebruik gemaakt van een anti-vlooienspray voor het huis. Je kunt hierover ook advies vragen aan de DA, want je kunt niet zomaar alle anti-vlooienmiddelen op je kitten gebruiken. Verder zou ik sowieso even met je kitten bij de DA langsgaan. De DA kan meteen een gezondheidscheck doen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou vooral eerst gaan vragen waar je ze gehaald hebt wat hij gebruikt heeft om te ontvlooien en dan met die informatie naar de DA gaan. Ik heb op mijn kitten frontline spot on gebruikt (mag vanaf 8 weken) maar ik wist dat ze daarvoor NIET ontvlooid waren ( vlooien waren op een dag allemaal weg). Ik zou toch eerst zeker willen weten wat voor rommel hij al op ze gebruikt heeft, voor je een ander middel zou gaan gebruiken. Maar als je ze kan weghalen met te kammen, des te beter. Het is zowiezo gemakkelijk als je kat leert van gekamt te worden, dat moet later toch nog ... Dus zeker niet opgeven. Maar ik zou echt gaan vragen wat hij gebruikt heeft, al is het maar om te weten. En inderdaad, als ze al even bij je in huis zit, zeker het hele huis behandelen ( met speciale spray daarvoor), ze kruipen vooral in tapijten en ander textiel. Je moet er zo snel mogelijk vanaf zien te geraken, want vlooien kunnen een katje (en zeker zo'n kleintje) erg ziek maken. En hoe langer er vlooien zijn, hoe moeilijker het kan worden om ze weg te krijgen.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9364
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door castratenkoor »

Door veel vlooien te hebben kan een kitten bloedarmoede krijgen. Ik zou wel zorgen dat ze daar snel vanaf komt. Hierboven staat al heel wat tips hoe je dat kunt doen. Ook al vindt ze het niet leuk, ik zou toch doorzetten, tot er geen vlo mee te bekennen is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door swelvet »

Koosje vind t kammen aan t begin ook een beetje eng. Als ik op de bank zit komt ie vaak lekker bij me zitten. Ik heb daar dan ook het kammetje neergelegd zodat ik er snel bij kan. Als meneer eenmaal een beetje weg is begin ik voorzichtig met kammen en zo heeft ie het geleerd sindsdien vind ie het heerlijk. Als ie ouder is haal je ook haartjes en huidschifjes ermee weg. Stap voor stap aan leren.
Bierkameel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2010 22:55

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door Bierkameel »

nou ze heeft dr badje gehad hoor! erg leuk vond ze t niet! maar t was voor dr eigen bestwil.
Waren 2 vlooitjes afgekomen!! niet erg veel maar tis in ieder geval iets.

kammetje raakt ze al een beetje aan gewent .

ik heb nog geen antwoord gekregen op wat voor middel ze gebruikt hjeb dus weet nog niet wat ik verder kan doen! :???:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vlooien en inenting?

Bericht door loek »

Meteen even vragen aan de dierenarts wat het beste is...je hebt toch al een afspraak staan? Dierenarts heeft ook verstand van vlooien!

Ik heb mijn kittens toen advocate gegegeven op advies van dierenarts. Maar zij waren ook nog niet eerder ontvlooid! Dat moet je wel eerst zeker weten volgens mij. Maar vraag het de dierenarts.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie