Oogbeschadiging

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Oogbeschadiging

Bericht door Fientje412 »

Mijn kat heeft vorige week een beschadiging aan zijn oogje opgelopen. Ik weet niet waardoor. We zijn 's middags in de tuin geweest, dus misschien daar.
Ik kon niet direct terecht bij de dierenarts. Ze hadden het te druk. Ik heb er direct zalf ingedaan. De volgende dag heeft de arts met zo'n stripje kleurstof gekeken en het hoornvlies was beschadigd. Ik moest doorgaan met zalven en kreeg pijnstilling mee.
De volgende dag had hij een vreselijke pijn. Hij slaakte zelfs een gilletje. Terug naar de dierenarts. Zij kon het niet verklaren, maar hij kreeg een injectie tegen de pijn. Dit hielp vrij snel. Na een paar dagen ben ik gestopt met de pijnstilling en dit ging goed.
Ik moest na een week terugkomen en dit was afgelopen donderdag. Het ging een stuk beter met het oogje. De vertroebeling was ook een stuk minder. Zij (dierenarts) deed opnieuw het stripje in zijn oog en we zagen dat de redelijke grote plek kleiner was geworden en de dierenarts vond het minder diep. De volgende dag was het echt helemaal weer mis. Hij had vreselijke pijn weer. Opnieuw dierenarts gebeld maar kreeg eigenlijk heel weinig reactie. Ik heb pijnstilling opgehaald, maar dit werkte niet. Uiteindelijk heeft hij opnieuw een injectie gekregen tegen de pijn.
Het lijkt wel of het stripje de zaak weer heeft verergerd. Achteraf gezien vraag ik mij ook af of het wel zo handig is om een stripje in een beschadigd oog te doen.
Is er iemand die hier iets van kan vertellen?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Oogbeschadiging

Bericht door JLC »

Wat vervelend. Ik kan er niet zoveel over zeggen bij katten.
Ik weet trouwens dat ze dit bij mensen ook zo doen. Ik had ook een keer last van oog en toen heeft de huisarts ook met zo'n stripje gewerkt. Dat stripje zelf is best pijnlijk, dus dat jouw kat daarvan ook last heeft verbaast me niet. Bij mij ging het allemaal vanzelf over, maar ik had gelukkig dan ook een beschadiging aan het hoornvlies. Zo'n stripje is bij mensen geen geneesmiddel volgens mij, maar alleen een middel om het oog te onderzoeken. Dus het lijkt mij niet zo zinvol om iedere keer zo'n stripje te gebruiken als hij daar iedere keer zoveel pijn van heeft.
Misschien een second opinion bij aan andere DA?
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Re: Oogbeschadiging

Bericht door Fientje412 »

Jaap, bedankt voor je reactie.
Ik ben er inmiddels achter dat er ook alleen druppels voor zijn. Het stripje was niet nodig geweest. Heel vervelend!
Gelukkig dat het bij jou helemaal goed is gekomen! Ik vind het ook fijn om te weten dat het zo pijnlijk is en dat het evengoed nog helemaal goed kan komen.
:thup:
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Oogbeschadiging

Bericht door JLC »

Hopelijk komt alles goed met je kat. Maar als er een beschadiging van het hoornvlies is, zal het wel zijn tijd moeten hebben om te genezen. Ik zou aan de DA anders even vragen hoelang het genezingsproces duurt. Veel sterkte.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Re: Oogbeschadiging

Bericht door Fientje412 »

Ja, zij gaf donderdag aan dat ik vier tot zes weken moest blijven zalven. Toen was er nog sprake van verbetering en er is nu sprake van verslechtering.
Volgende week gaan wij op vakantie, dus dit komt zo slecht uit. Je wilt toch het allerbeste voor je kat. We hebben vandaag dan maar ook een pension geboekt. De eigenaresse is dierenassistente geweest. We zijn op zich niet er niet zo voor om een kat uit huis te plaatsen, maar nu hebben we geen keus. Ja, de vakantie annuleren. En dat doe ik met liefde voor mijn kat, maar ook ik zelf heb veel problemen met mijn gezondheid. Dus de vakantie moet ergens doorgaan. Nou ja, goed, het is een kleinschalig pension. Dat vind ik dan wel weer fijn.
Morgen wel weer direct de dierenarts bellen, want zoveel pijn vind ik echt onnodig.

Bedankt hoor, Jaap.
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Re: Oogbeschadiging

Bericht door Fientje412 »

Het bleek uiteindelijk om een herpes-virus te gaan. Met niet de juiste behandeling ging het uiteindelijk helemaal mis met het oogje. We zijn met spoed naar de oogarts gegaan in Oisterwijk.
Nu gaat het heel langzaam weer de goede kant op. Wel acht keer zalven per dag.
Vanwege gezondheidsproblemen van mijzelf kon de vakantie niet doorgaan, waardoor ik zelf kan zalfen.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Oogbeschadiging

Bericht door JLC »

Hopelijk komt het nu wel snel weer goed.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie