Dieet

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Dieet

Bericht door M-M »

De katten die vanaf donderdag bij ons komen wonen zijn vrij stevig (de ene is gewoon dik :-P ). Ik weet dat ze bij hun oude baasjes om de dag een half bakje (ieder de helft van het bakje dus) nat voer kregen. Heeft dit invloed op hun gewicht?
Ze krijgen droogvoer van Gourmet (weet zo niet welke precies) maar ik wil ze waarschijnlijk sowieso gaan laten wennen aan ander voer.

Hebben jullie tips voor voer of andere tips om deze katten weer een wat gezonder gewicht te laten krijgen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dieet

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en je hebt bij het Forum-overzicht vast wel gezien dat er ook een groot topic 'voeding' is. als je je daar inleest, dan weet je al gelijk heel veel meer.
natvoer is altijd beter voor hun gewicht want dat bestaat uit 80% water en is belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen.
bij droogvoer moet je letten op de samenstelling, eiwit rond 30% en niet al te veel graan. light van sanabelle (zooplus - http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... elle/26537) kan een goeie keus zijn, maar ze moeten het ook nog lekker vinden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Dieet

Bericht door M-M »

Bedankt voor de tips :)
Ik heb inderdaad al wat rondgekeken maar kon niet echt vinden wat ik zocht vandaar dat ik dit topic had aangemaakt (maar misschien heb ik dan niet goed gekeken?)
Ik denk dat ik de combinaties natvoer en droogvoer wil houden bij de katten. Is het dan goed om bijv. 1x per dag natvoer te geven en 1x per dag brokjes?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dieet

Bericht door Adriana »

je hebt ze geloof ik nog niet en zou in het begin eerst hun schema maar even aanhouden, met een bakje light brokjes zit je al beter.

weet je zeker dat ze wel gezond zijn (zomaar een vraag trouwens..)?
afhankelijk van je eigen dagindeling kun je de helft natvoer s morgens geven en de andere helft s avonds. en ze zullen niet alle twee even veel eten.
drinken ze wel goed?
k denk, eerst maar eens kijken en de eerste inburgeringsstress voorbij
en dan zien hoe het gaat (plassen, ontlasting, gewicht) en dan verder......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Dieet

Bericht door M-M »

We hebben ze inderdaad nog niet, ze komen hier donderdagavond. Natuurlijk is het dan afwachten hoe het gaat met de stress en de gevolgen ervan. Ik weet ook dat ik niet ineens moet verandere van voer/kattengrit etc. dus dat doe ik ook niet. Wel wil ik me graag al verdiepen in hoe ik er voor kan zorgen dat het goed met ze gaat dus vandaar dat ik hier nu al wel mee bezig ben.
De eigen speeltjes/krabpaal/kattenbakken/reismandjes/voer/kattengrit etc. komt allemaal met ze mee dus ik denk dat dat al wel helpt.
Ik heb net wat eten voor ze gekocht in de dierenwinkel en goed gelet op de ingrediënten dus ik ga er vanuit dat het goed komt :-P

Ja ze zijn gezond, elk jaar entingen gekregen en ze staan bekend bij de dierenarts, ook hebben ze zo'n paspoort of boekje waarin de dierenartsbezoeken etc. staan.
Voor zover ik weet drinken ze ook goed maar het natvoer houden we er dus in en we zullen ze ook zeker in de gaten houden wat betreft drinken, ontlasting en plassen, eten etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dieet

Bericht door Adriana »

mooi en al aardig ingelezen, geloof ik.
wat leuk om twee katten te krijgen, die al vanzelf goed met elkaar op kunnen schieten! hoe heten ze?
en fijn dat ze dezelfde dierenarts houden, dat is altijd makkelijk.
veel succes met de verhuizing donderdag ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Dieet

Bericht door M-M »

Nouja vind het toch wel belangrijk om te weten wat goed is voor dieren die je in huis haal (heb me een paar jaar geleden ook helemaal ingelezen over het houden van een hamster :-P ) en daarom heb ik me hier ook aangemeld, tips en adviezen zijn altijd fijn natuurlijk :grin:
Ja vriendlief wilde eerst nog liever geen kat, toen (zucht oké :-P) 1 kat maar het allerliefst wilde hij een zilver tabby. Tja en dat was deze en die heeft nog een pracht van een zoon ook dus toch kennisgemaakt en nu komen er toch 2 in huis :-P
Ze heten Skippy (moeder) en Tabby (zoon) dus dat zullen de officiële namen ook wel blijven. Wij willen het even aankijken in hoeverre ze ook luisteren naar die namen :-P als ze er toch niet naar luisteren willen we ze misschien toch nog andere onoficiële namen geven. Mammoet en Mustang dus vandaar mijn gebruikersnaam :-P
Haha dankjewel! Komt vast wel goed :smile: en dan hebben we nog een heel weekend vrij om al van ze te genieten 8-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dieet

Bericht door Adriana »

wat een mooie tijgers op je kleine fotootje,
er zijn maar weinig katten, die echt naar hun naam luisteren. hier heb ik Mo en Enzo, afgekort Zo en Zo komt ook echt als je hem roept en kwijt bent. ik beloon hem dan altijd wel, al was het maar met een megaknuffel.
Mammoet zal dan eventueel de kater wel zijn en Mustang de moeder?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Dieet

Bericht door M-M »

Dankjewel, ik vind ze zelf ook echt prachtig :grin: En daarnaast zijn ze ook nog lief, knuffelig en speels :grin:
Ja daarom denken we er ook over om ze zelf toch nog een naam te geven gewoon omdat we zelf de originele namen niet zo lekker vinden bekken enzo.
Nouja de moeder is echt dik en de zoon is gewoon wat stevig dus de moeder zou Mammoet worden en de zoon Mustang (en niet dat we nou zo van die auto zijn, heb vandaag voor het eerst maar eens opgezocht hoe die eruitzien :-P maarja het klinkt wel lekker 8-) ).
Wat voor (soort) katten heb jij dan?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dieet

Bericht door castratenkoor »

Welkom M-M. Veel plezier van en met je nieuwe tijgers vanaf donderdag. Ik sluit me bij Adriana aan en zou in het begin net zo doorvoeren als ze gewend zijn en dan na 2-3 weken langzaam overgaan op wat en hoe jij wilt voeren. Light voer is een idee bij overgewicht. Niet te snel overschakelen, eerst een kwart nieuw erdoor mengen, dan na een week 1/2 en na weer een week 3/4. Als het dan nog goed gaat en ze lusten het en geen diarree, kun je helemaal op jou voer over.

Veel plezier met de introductie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Dieet

Bericht door M-M »

Dankjewel castratenkoor, dat plezier komt sowieso wel goed ik kan nu al niet meer wacht :-P
Ja we blijven ze natuurlijk in het begin nog gewoon zo doorvoeren zoals ze gewend zijn en zoals je zei mengen we hun eigen voer met het voer dat wij willen geven, dat komt goed :)
Plaats reactie