Noortje moet echt afvallen

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

Mijn Noor is veel en veel te dik en daar moet echt wat vanaf. Ik ben als de dood voor suikerziekte en gewrichtsproblemen. Het grote probleem is: hoe gaan we dit aanpakken. Ze kwam twee jaar geleden als zwerfkat bij ons binnen en na lang zoeken hebben we uiteindelijk de eigenaar gevonden die totaal geen belang bij haar had. Omdat Noor inmiddels zich al diep in ons hart had gegraven hebben we haar gehouden (maar da''s weer een ander verhaal).

Noor heeft dus een tijd op straat gezworven en zag in eerste instantie eruit als een normaal gevoede kat met een hangbuikje. Binnen no time kwam ze aan waarop we eerst nog dachten dat ze wellicht zwanger was maar niets was minder waar. Ze werd gewoon dik.
De katten die ik al had waren gewend dat er continu brokken beschikbaar zijn dus daar heb je probleem 1 al.
Probleem 2 is dat het niet aan het vele eten ligt, want ze eet echt niet zoveel het is gebrek aan beweging, dus poog ik haar te verleiden met spelletjes maar daar is ze zo klaar mee. Ook ga ik een paar keer per dag met haar aan de wandel. Ik laat dus de kat uit (alleen gaat ze niet en ze vertikt het om de bak te gebruiken).
Probleem 3 (en daar zit 'm de kneep) ze is enorm op haar hoede voor mijn kater Tobias. Meestal negeert hij haar maar soms vindt hij het leuk om zomaar klappen uit te delen, niet tot bloedens toe hoor, gewoon een paar meppen om te laten zien dat HIJ heer en meester is). Ik vermoed dat ze dus ook daarom weinig beweegt. Als ik maar gewoon blijf liggen, ziet 'ie me niet.

Mijn katten kregen altijd Orijen maar Noor kreeg een hardnekkige blaasontsteking en nu die onder controle is voer ik Prins (wel de A-lijn, met een struvietvoorkomend component).

Ze krijgen nu afgewogen brokken, vinden het lekker maar ik vind dat er teveel granen in die brok zitten en heb een proefzakje Acana gekocht. Af en toe laat ik ze daar van proeven en ze vinden het heerlijk. Goede granenvrije brok maar klein waardoor ze niet kauwen (zeikerd ben ik hè). Ik stap toch mettertid weer over op Orijen of Acana, mede omdat die brok geschikt is voor alle leeftijden. Ik heb nl. geen flauw idee hoe oud Noor is.

Enfin, voor Noor wil ik nu een lightbrok gaan proberen en dan in vredesnaam maar apart gaan voeren. Dus meerdere keren per dag en eventueel boven een extra bakje voor de andere twee neerzetten op een plek waar Noor niet bij kan.

Maar wat is nu een goede lightbrok, liefst granenvrij. En hoe pak ik dat afvallen goed aan. Ik weet dat ze niet te snel mag afvallen ivm leververvetting maar wat is te snel en wat is te langzaam? Aaaarrrghhh ik heb nog nooit in mijn hele leven een te dik dier gehad en vind het zo moeilijk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

je bent al aardig op weg met het in kaart brengen van de valkuilen en dingen waar je op zou moeten letten, niet te veel koolhydraten/vet en niet te snel afvallen.
joggen doet ze niet aan, spelen dus ook niet.
tja, en dan..

je zou kunnen beginnen om haar iedere week zelfde tijdstip te wegen. dan heb je enige idee of er vooruitgang in zit.

en dan indd lightvoer op een rijtje zetten qua kh's/vet
en je zou kunnen overwegen om haar droogvoer aan te vullen met een tinnetje natvoer per etmaal,
bv. AH heeft heel goedkope, die ook nog kh-arm zijn.
dan krijgt ze toch voer maar het is niet zo geconcentreerd, want 80% water.
er zitten bij de pakken gele foliezakjes van AH ook een paar die kh-arm zijn en die zijn qua samenstelling heel schraal, zo ook bij de Kitekat-dozen. (leesbril mee voor de kabouterletters!)
in alle droogvoer zitten koolhydraten, daar kom je niet onder uit.
ik denk dat het de combi kh/vet/niet bewegen/genen+aanleg is die dik kan maken.
aan de andere kant moet je ook niet al te hoog in je dierlijke eiwitten gaan zitten, want dan kun je een ander probleem krijgen.

je zou denken: droog dierenartsenvoer voor diabetenkatten moet een goeie samenstelling hebben.
nou nee! heb een paar suikerkatten enorm zien opknappen, toen ze geen m/d van Hills meer te eten kregen.
je zou bij Hills w/d kunnen kijken http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... oeders.htm, heeft ook stofjes tegen struvietvorming/blaasgruis.

zelf heb ik geen ervaring met afslanken, eerder het tegenovergestelde.
maar we hebben hier wel goeie ervaringen met het merk Sanabelle, zowel urinary als kitten.
ze hebben ook een light-variant maar ik kan daar de analyse niet van vinden (eiwit, vet, kh's, vezels bv)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 6537#more-
----
dit is totdusver wat ik voor je kan bedenken, vrees dat het ook gewoon proberen moet worden want de ene kat valt af van de ene samenstelling en de andere heeft meer aan een andere samenstelling, omdat die stofwisseling iets anders -- en altijd individueel - is ingericht.
k denk dat er geen standaard recept is want mevroi moet het ook nog lusten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

Dank je wel Adriana voor je duidelijke uitleg. Het is best frustrerend hoor, je wil tenslotte het beste voor je dier. Maar laatst zei iemand die binnenkwam: Sooooo dás een vette kat, 't is geen gezicht!
Ik werd behoorlijk nijdig, ten eerste is Noor wel dik maar de allerliefste kat die je kunt bedenken en ten tweede ben je er al hartstikke druk mee bezig. Ik vond het nogal kwetsend eerlijk gezegd.

Tsssss ze moeten niet aan mijn katten komen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

ach ;-) , je kunt het ook van de positieve kant zien, het was missch het duwtje dat je nodig had om er echt mee aan de slag te gaan....
negatieve prikkels zijn ook prikkels en het was missch helemaal niet zo kwaad bedoeld, maar sommige mensen formuleren wel eens erg onhandig :-(
wat eet Noor nu eigenlijk?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door loek »

Hoi Marina

Ik heb er weinig verstand van maar ga toch even een poging doen tot meedenken.
Mijn ervaring is (maar kan natuurlijk toeval zijn) dat beweging wel veel uitmaakt. Diesel is een veel actievere kat en een veel grotere eter. (al kregen ze altijd hetzelfde..sinds kort ben ik dat aan het aanpassen, Muis wat minder Diesel wat meer...en dat bevalt beide prima) Als kleine kitten was Diesel 'dikker' (ahum in hoeverre je dan van 'dik' kunt spreken). Nu is Muis een stuk dikker. Muis is veel passiever. Ze speelt wel maar veel meer op haar gemakkie over het algemeen. (ze heeft nog geen echt overgewicht zover ik weet...maandag naar de da...dus dan ga ik dat meteen vragen......misschien moet ik dan nog mee gaan lezen hier ;-) en naar mijn eigen tips luisteren ;-))

Ik vermoed dat je al veel verschillende speeltjes (en speeltechnieken ;-)) hebt uitgeprobeerd. Zo niet...doen. Ik heb iniedergeval ervaren dat het erg veel uitmaakt waar ik mee aan kom zetten. (simpele dunne touwtjes zijn hier favoriet...zo'n hengel is bijvoorbeeld een stuk minder boeiend terwijl je misschien zou denken 'da's toch ook een soort 'touw'?')
Maar ik moet natuurlijk wel heel eerlijk erbij zeggen, dat ik makkelijk praten heb want mijn katten zijn pas net een jaar...zou niet goed zijn als die helemaal geen interesse in spelen hadden denk ik...als een kat wat ouder is ligt dat natuurlijk vaak anders.
Maar ik denk ook dat het misschien een wisselwerking kan hebben. (kip of het ei verhal zeg maar) Als ze wat minder gewicht heeft is ze misschien ook wel weer wat meer in voor spelen (?)

Wat betreft eten. Ik heb het altijd afgepast met de reden dat ik het gewicht ook beter in de hand kon houden. Mocht er evt. eentje te dik worden dan weet ik precies wat ik nu geef en wat er dus af moet.

Ik weet niet of het hetzelfde werkt als bij mensen, maar als je net wat minder geeft...is dat niet een optie? Dat geeft misschien geen snel resultaat maar daardoor mischien wel beter (en blijvender) resultaat op de langere termijn. (?)

Wat ik mijn katten verder nog geef is een heel klein beetje natvoer met veel water. Ik geef dat omdat ik dan zeker weet dat ze voldoende vocht binnen krijgen (en ze vinden het heel lekker). Diesel gooit namelijk heel vaak de waterbakjes om....
Maar ik kan me ook voorstellen dat dit ook erg vult. Dan heeft ze veel te eten (lijkt het voor haar) maar ze krijgt eigenlijk vooral water binnen. (nou bedoel ik natuurlijk niet dat ze dat dan als enige moet eten he ;-))

Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt. Succes iniedergeval!!!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

@Adriana, Noor eet nu Prins brokken met een struviet voorkomend component en verder krijgt ze dagelijks 1/3 bakje brokjes in saus voor het vocht. Probleem is dat de juf alleen de kalkoen-variant van de Aldi lust. Ze vindt die heerlijk. Mijn andere twee krijgen de rest maar die zijn niet zo dol op natvoer.

Alle merken die ik verder qua natvoer heb geprobeerd worden afgekeurd.

@Loek Noor is niet snel te verleiden tot spelen, we proberen het steeds weer en soms, heel soms, trekt ze een sprintje voor een speelgoedmuisje maar het liefst ligt ze met dat muisje als een kind met een pop in haar armen op de bank. Daarom wandel ik met haar. Meerdere malen per dag lopen we een blokje om maar ook dat gaat op een tergend langzaam tempo.
Heb ik geen hond omdat ik geen tijd heb voor dagelijkse lange wandelingen, moet ik er met een kat opuit :shock: . Drukke baan, kinderen, huishouden èn dus kat uitlaten :grin: . Maar ik heb het er graag voor over hoor.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... uvite.html

vital care struvite en !! o e p s .........

uitgezocht wat de brokkenmakers van Prins in hun voer stoppen en ik begrijp nu waar Noor zo dik van wordt...

eiwit 32, koolhydraten 30 en vet maar liefst 20%!!
weinig vezels en niet bewegen, dat schiet lekker op.
bovendien relatief hoog eiwitgehalte en bijna net zoveel koolhydraten (mag ik hier niet zeggen maar ik noem dat hamstervoer..)

bovendien lees ik dat het maar tijdelijk gegeven mag worden, dat is trouwens bij alle anti-blaasgruisbroks. barfplaats.nl zoek op blaasgruis heeft veel en goeie anti-blaasgruisvoertips zonder chemische stofjes, gewoon urine aanzuren met natuurlijke middelen en verder niks meer aan de hand. mensen blijven vaak veel te lang op anti-blaasgruis hangen en dat is niet nodig. weet alles van blaasgruiskaters, dus begrijp dat heus wel, maarrr....
dat is overigens een waarschuwing die voor arme Enzo wat aan de late kant kwam, hij heeft 5 van de 6 jaar blaasgruisvoer gehad en in Lienden hadden ze nog niet eerder een dier gezien dat zo jong zo veel verkeerd schildklierweefsel had en ik ben zo gemeen om een verband te veronderstellen..
missch wil mevrouw Sanabelle urinary voor erbij eten, net zo vet maar veel minder kh's en veel minder eiwit. (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lle/100612)
kh-gehalte moet erg laag zijn want MoMo eet het erbij en die heeft een zeer matig functionerende alvleesklier en wordt om de paar dagen door mij op bloedsuiker gemeten en nooit last.
idee??
en waarom zou ze niet lekker doorgaan met Aldi kalkoen en desnoods een heel tinnetje, dat is altijd lichter dan de prinselijke brokjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

Gats daar schrik ik echt van. Bedankt voor alle moeite Adriana. Het gekke is dat ik mijn sprietje Noor ook al dikker vond worden.
De kogel is door de kerk, Noor gaat aan de light brokken en de andere twee weer terug op Orijen.

Trouwens bedoel met met Lienden De Lingehoeve? Da's ook onze dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Adriana »

Marina3 schreef:Mijn Noor is veel en veel te dik en daar moet echt wat vanaf.

en zag in eerste instantie eruit als een normaal gevoede kat met een hangbuikje. Binnen no time kwam ze aan waarop we eerst nog dachten dat ze wellicht zwanger was maar niets was minder waar. Ze werd gewoon dik.

maar Noor kreeg een hardnekkige blaasontsteking en nu die onder controle is voer ik Prins (wel de A-lijn, met een struvietvoorkomend component).
Enfin, voor Noor wil ik nu een lightbrok gaan proberen
Maar wat is nu een goede lightbrok, liefst granenvrij.
heb je twee poezen die Noor heten?
eentje te dik en de andere dik wordend?
in je eerste bericht heb je een veel te dikke Noor en in je laatste bericht heb je een sprietje Noor......
....... of heb je noorse boskatten en heten ze dus allemaal noor?

ja, wij zijn een weekje klant geweest van de Lingehoeve voor een radio-actief jodium-behandeling,
paar weken geleden en ik ben er erg over te spreken.
de contacten met dierenarts AH waren zakelijk en prima
en Enzo is er hoop ik goed en afdoende behandeld van ontspoord schildklierweefsel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

O grote sufferd die ik ben! Ik bedoel met spriet onze Soda.
De vingers waren eens weer eens sneller dan het verstand.

Heb vrijdag nog met AH te maken gehad. Fijne vent!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Roos en Minousch »

Je hebt ook sanabelle urinairy, en porta 21 urinairy allebei voeders die beter zijn dan prins, je zou ook de feline finest van porta 21 kunnen nemen, dara zit 80% vlees in en weinig kh.
Sommige katten hebben gewoon aanleg om dik te worden, en vaak kan je er niets aan doen. Minousch eet ook niet overdreven veel, en toch is ze veel te zwaar geworden, ik heb de strijd opgegeven, want afvallen doet ze echt niet meer, en helaas heeft ze suikerziekte nu(niet door haar gewicht), en is ze nog iets aangekomen, maar het is nu gestopt gelukkig.
Light voer is ook vaak een marketing iets, als je gewoon goed voer geeft kan ze net zo goed afvallen, heb je al een skvv geprobeerd?
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Marina3 »

Wat is SKVV?
Ik heb een kennis met een (veel) te dikke kater en die is nu een half jaar bezig met RC Obesitas en langzaam maar zeker valt haar kat nu af.
Ik ben zelf niet zo'n RC-fan maar als het helpt dan ben ik al blij.
Als we terug zijn van vakantie ga ik d ekatten gescheiden voeren. Tobias en Soda zet ik weer op de Orijen en Noor dan echt helemaal afgepast op die RC.
Nu is het nog te lastig. Ze zijn gewend te eten wanneer ze zin hebben en ik kan moeilijk van de oppas verlangen dat zij ieder half uur de katten eten aanbiedt.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Roos en Minousch »

ik bedoel kvv, dat is kant en klaar vlees wat je in bevroren rollen koopt, zoals Carnibest, dus echt vers vlees.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Zorro »

Zorro is ook op 'streng' dieet. Is niet te dik, maar heeft wel aanleg om zwaar te worden. Volgens de DA hebben gecastreerde katers daar vaker last van.
De DA heeft ons geadviseerd om, als ie honger heeft of te zwaar wordt, sperzieboontjes te geven. Gewoon uit een potje, beetje klein maken. Hij moest er in het begin niks van hebben. Het klinkt hard, maar als ie honger heeft eet ie wel.
Nu miauwt hij er zelfs om! Hij krijgt brokjes, maar wordt pas stil als hij het potje sperziebonen ziet.
(Dit wordt overigens ook vaak bij honden toegepast :P)
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Noortje moet echt afvallen

Bericht door Roos en Minousch »

Lekker da....
een kat is een vleeseter, geen groente eter,.
En een kat kan je niet met een hond vergelijken...
ik vind het echt een belachelijk iets..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie