Wat is er met Efe aan de hand?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
messo69
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:58

Wat is er met Efe aan de hand?

Bericht door messo69 »

Beste mensen, ben nieuw op dit forum en heb hier en daar wat gezocht, maar kon niet wijs worden, omdat in mijn verhaal van alles en nog wat zit.
Efe is een kitten (katertje) van ongeveer 9 maanden. Sinds 10 dagen is hij helemaal niet meer onze bekende kitten. Sinds 2 weken mag hij ook af en toe in de voortuin.

Wat is er aan de hand sinds 2 weken:

Voeding: Whiskas junior, af en toe vermengen met senior.
Is gaan kotsen: eerst groengeel, later meer gelig (gal?)
Gedrag: meer gaan hangen, sloom, moe, verminderde eetlust, veranderde manier van miauwen, gaat vaker gewoonweg overal liggen.
Gewicht: hij is inmiddels ook al magerder geworden...
Afgelopen dinsdag zijn we naar de DA geweest: volgens hem had hij last van zijn keel,
hij heeft hem een spuitje gegeven en we kregen een antibioticumkuur, genaamd Dosy 75, voor 10 dagen. Kuur is vandaag op, maar symptomen zijn gebleven.

Lijkt wel alsof hij gewoon heimwee heeft naar buiten. Mijn dochter heeft hem vandaag ook voor het eerst zien spuiten. We weten dat hij ook een van de poezen van de buren heeft ontdekt, maar dat allemaal later.

We maken ons meer zorgen om de verminderde eetlust, sloomheid/vermoeidheid, braken, kokhalsen.

Wie komt dit verhaal bekend voor? (@Mod: ik wist niet of ik dit bericht onder gedrag of ziekte moest plaatsen, maar heb gekozen voor het laatste. Ik ga morgen of dinsdag terug naar de DA, maar kan niet wachten met antwoord op de vraag wat onze arme Efe mankeert...
Laatst gewijzigd door messo69 op 30 mei 2010 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Wat is er met Efe aan de hand?

Bericht door jobey »

ik heb geleerd dat verminderde eetlust nooit goed is. Ik zou net zolang naar de DA gaan totdat het gevoel goed is. Als je kitten blijft spugen komen er niet genoeg voedingsmiddelen binnen. Maar weer naar de DA!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat is er met Efe aan de hand?

Bericht door Admin »

Het klinkt of Efe nog niet gecastreerd is: door stress, opwinding kan de kat afvallen want zijn prioriteit is het vinden van een ongesteriliseerd vrouwtje. Als dat zo is, dan zou mijn advies zijn: laten helpen. Dan kan hij ook geen ongewenste nestjes bij buurtpoezen veroorzaken. Je bent het beste af als hij gecastreerd wordt voordat hij gaat sproeien, maar hopelijk ben je er dan op tijd bij zodat hij het niet ook gaat aanleren om dat binnenshuis te doen.

Wat betreft het overgeven: je zegt dat hij een voermengsel krijgt van junior naar senior, maar 'senior' geef je aan katten vanaf 8 jaar oud. Het is mogelijk dat zijn spijsvertering daar niet goed op reageert. Wat hij nodig heeft is 'Adult' voer.

Sloomheid en lusteloosheid is niet goed. Ik zou, naast een lichamelijk onderzoek (voelen, luisteren), allereerst een algemeen bloedonderzoek laten doen, want daarmee sluit je een groot percentage van zaken al uit.

Keelpijn kan een kat in een soort 'niet-eten' stand zetten. Hij eet, maar krijgt dan keelpijn, waardoor hij niet gaat eten. Hij wordt misselijk en gaat braken, waardoor hij steeds minder voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je hem daar niet uithaalt (door bijv. pijnstillers) dan zal hij steeds minder eten tot hij een leververvetting krijgt. Twee weken is in zo'n geval al veel te lang. Het belangrijkste is om hem weer aan het eten te krijgen. Doet hij dat niet uit zichzelf, dan zou ik overleggen met je dierenarts om hem mbv een spuitje dwangvoedingen te geven (Hill's a/d) en daarbij pijnstillers voor zijn keel.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Wat is er met Efe aan de hand?

Bericht door Kattenbella »

Sluit mij aan bij Roland. In ieder geval een bloedonderzoek laten doen, daarna laten castreren. Wel goed kijken of je kat de narcose aankan, dus eerst het bloed laten testen. Ik zou de senior er ook afhalen, daar is je kat nog veel te jong voor.
Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
messo69
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:58

Re: Wat is er met Efe aan de hand?

Bericht door messo69 »

Ben net terug van de DA: hij vindt dat het redelijk goed gaat met Efe. Hij heeft nog een injectie gekregen en volgende week moeten we voor controle weer even langs. Hij is getempt en was 38,7 en dat was gewoon volgens hem. Hij mag alleen niet naar buiten i.v.m. veldvirus. Dus het is deze week aankijken.

Allen bedankt voor de reacties in ieder geval!
Plaats reactie