Orijen en tandvleesontsteking???

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door yana »

Bij ons ook paar katten met lichte tandvlees onsteking.
Het is erg verbeterd nadat ik de hygiene heb opgeschroefd.
Vooral in plastic bakjes blijven bacterien achter!
Bij raskatten kán het óók aanleg zijn; veel raskatten hebben zwakkere nieren (lees: is iets anders dan nieraandoening!!!), en daardoor slechter speeksel.
Tandsteen kan het óók veroorzaken ja.
Ik hoorde óók bij de meute die dacht dat brokjes béter waren tegen tandsteen.. :oops:
Er is wél oral sensitive, is speciaal hiervoor.
caetje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2010 00:36

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door caetje »

Ik herinner me dat mijn moeder altijd de tanden van de hond "poetste", met een tandenborstel (zonder meer). Altijd zo grappig, maar zo efficiënt. Nu ja, gemakkelijker gezegd dan gedaan. :lol:

Heb wel al gehoord van speciale tandpasta voor katten, met lekker smaakje. Als je ze van kleins af aan hier gewend aan kan krijgen, lijkt me dat al een goed begin.

Samen met het af en toe rauw voeren. Denk dat er genoeg alternatieven zijn voor kuikens en muizen, waar het niet meer zo opvalt wat het ooit was.

Al de rest is, volgens mij, toch meer dweilen met de kraan open...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Adriana »

gras helpt erg goed bij tandvlees- en heleboel andere problemen.
zitten veel vits en mins in gras en het belangrijkste: enzymen.

pobeer het maar eens en als je het echt goed wilt doen: koop bij de ekowinkel wat ongeplette hele tarwekorrels, in een bloempot met goeie aarde zaaien en met een week kan er worden gegraasd. missch in het begin een keertje kotsen maar doorgaans niet. en de lijst aan goeie stofjes in tarwegras is indrukwekkend!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Camoth »

Het enige waar ik met gras niet zo enthousiast over ben is dat het nogal eens blijft haken in luchtpijp/slokdarm en nare infecties kan veroorzaken hierdoor.

Nadat een vriendin van mij en mijn zusje beide met hun kat naar de DA mochten door gras ben ik moutpasta gaan geven (ik gaf het tegen haarballen destijds). En grassnoepjes van Gimpet voor tussendoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door castratenkoor »

Gras kan als nadeel hebben inderdaad dat het in het strottenhoofd blijft steken. Heb meerdere verhalen gehoord op dat gebied met dodelijke afloop.
Er is in dit topic ook geopperd iets aan het drinkwater toe te voegen. Lijkt me ook geen optie. katten zijn erg kritisch en niet drinken is levensgevaarlijk. Ik betwijfel ook dat met een middel in het water je tandstaan kunt voorkomen.
Mijn jongeste twee katten krijgen om de dag een kuiken en de dagen ertussen een stuk vlees. Kippenkluifjes lusten ze beide niet, zo ver gaan we niet.
Hun gebitten zien er fantastisch uit, vergeleken met de oudere katten.
ik ben van plan elk nieuw kitten te proberen aan de kuikens te krijgen.
Hier geen probleem met smurrie door het huis, ze eten apart in een bench.
De oude katten ga ik niet meer dwingen vlees te eten.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Adriana »

kan me niks voorstellen bij een grasspriet in een strottenhoofd met dodelijke afloop, geirriteerd, gezwollen, gestikt?
ken een geval van mogelijk kanker boven in de mond/neusholte en dat bleek uiteindelijk een takje of spriet..
en ik ken gevallen van papyrusgras en ook wel kattengras dat kleine bloedinkjes veroorzaakt omdat de randen te scherp zijn. die soorten zijn ongeschikt voor katten.
gewoon gras of tarwegras is erg zacht.
het gaat met name om de enzymen en die leggen het loodje bij temps boven rond 40 graden en niet bewerkte (ik bedoel in hun natuurlijk staat compleet met hulpstofjes) vitamientjes en mineralen. mensen kunnen de meeste vitamines niet namaken, die zijn niet opneembaar want worden door het systeem niet herkend en/of de hulpstofjes ontbreken, dat blijkt iedere keer uit onderzoek, maar die resultaten worden geheim gehouden, anders gaat een deel van die industrie onder uit.

als ze rauw vlees/kuikens krijgen dan is het lek boven water, genoeg vits en vooral enziempjes en lekker knagen.
hier nemen ze het gras dwars in de bek en gaan daarop zitten soppen. het gras blijft staan maar is uitgekauwd. bij Mo snipper ik nog wel eens gras door het natvoer en hij verdraagt tegenwoordig weer kleine stukjes rauwe (biologische) kip.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Adriana »

af en toe rauw voeren. Denk dat er genoeg alternatieven zijn voor kuikens en muizen, waar het niet meer zo opvalt wat het ooit was.
is voer zoals carnibest enzo verkrijgbaar in België?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door castratenkoor »

Ik ken twee gevallen van dodelijke afloop met graspriet. Een daarvan bij mijn broer was een blauwe rus.
Ikzelf heb het gelukkig nooit meegemaakt, wel eens Bram onder narcose laten brengen omda hij naar adem snakte en bekkie open en raar slikken.
Ze hebben toen niks kunnen vinden.
Hij knapte gelukkig wel op en dagen later vond ik de boosdoener in de kattenbak, drollen met heel aparte kleuren die overeenkwamen met de vulling van de burostoel.
Die stoel du naar de zolder verbannen en een nieuwe gekocht.
Uiteraard hadden de katten zelf gezorgd voor het sloopwerk van de bewuste stoel.
Ik heb wel vaker gekleurde drollen gevonden, ook het isolatie materiaal om de verwarmingsbuizen op zolder was niet veilig voor mijn alleseter.
Hij heeft het er maar een keer moeilijk mee gehad, te grote hompen ingeslikt. Tot nu toe verlaat alles vanzelf zijn lichaam.
Ik koop nooit kattengras, maar in de ren tussen de tegels groeit van alles.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie