Kitten speelt met brokken

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Kitten speelt met brokken

Bericht door Kiddie »

Hallo!
Mijn 2 zusjes waren het al niet echt gewend om ieder uit een apart bakje te eten. Naast elkaar was geen succes dus nu zet ik de bakjes voortaan uit elkaar en zien ze elkaar niet als ze eten.
Wel wisselen ze iedere keer van bak en ik zet ze steeds maar terug bij hun eigen bakje.
Poes 1 eet wel wat beter dan poes 2. Stoppen ze met eten of blijven ze wisselen dan zet ik de bakjes maar gewoon weg.
Maar poes 1 is sinds gister met wat raars begonnen. Als ze geen zin meer in eten heeft, graait ze met haar pootje door het voer en schept er zo een haffel uit die ze de keuken door gooit. Vervolgens gaat ze er mee spelen en de brokjes vliegen door het huis. Uiteindelijk eet ze ze wel op maar ze blijft de brokken uit haar bak scheppen. Het geeft ook wel een troep maar ik wil het gewoon niet hebben. Brokken zijn om op te eten en niet om mee te spelen. En aangezien ze dit nou sinds gistermorgen iedere keer dat ze eten krijgt doet ben ik bang dat als ik niks doe, het een gewoonte gaat worden.
Wie weet raad?
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door loek »

Hoi Kiddy

Mijn katten eten vanaf kitten ook altijd uit 'elkaars' bakje. Ik heb voor 'het idee' twee bakjes staan maar ze wisselen gewoon altijd van bakje. Ik zie daar eigenlijk geen probleem in. Het is hetzelfde als dat ze uit 1 bak zouden eten alleen zijn het er toevallig twee.

Ik ben wel sinds kort bezig met de avondmaaltijd apart geven, in aparte kamers. Dit doe ik meer om te kijken of ze dan wat rustiger zouden eten. Ben ik pas een week ofzo mee bezig. Er is wel iets meer rust heb ik het idee. De ochtend en de late avond krijgen ze nog steeds samen...wisselend etend uit twee bakjes.

Of het haastige eten komt omdat ze niet een echt eigen bakje hebben weet ik niet. Een vriendin van mij heeft twee katten die uit 1 bak eten en dat gaat prima, zij eten ook niet haastig.
Maar als je dat wel signaleerd dan zou je het misschien kunnen afleren. (ik vind dat hier heel vrij snel gaan moet ik zeggen, terwijl ze het toch een jaar lang heel anders gewend zijn). Of heb je een andere reden waarom je graag wil dat ze allebei een eigen bakje hebben?

Wat betreft het spelen....uhm ook dat doen die van mij een beetje. Tenminste ze spelen er niet echt mee, maar ze lepelen vaak steeds wat brokjes met hun poot uit het bakje en eten het dan op. Soms doen ze dan ook met natvoer...en daar ben ik ook niet zo enthousiast over. Maar vind het niet echt erg. De droge brokjes geven soms wat kleine kruimeltjes (ze zijn vrij grondig met het opeten) maar verder maakt dat me persoonlijk ook niet uit.

Ik zou ook niet zo weten hoe je dat moet afleren. Maar is dat echt nodig? Ik weet ook niet of je echt bang moet zijn dat dit zo blijft, misschien is het wel een fase? Diesel heeft om de zoveel tijd een paar dagen dat hij al het water uit de waterbakjes hengelt...wat ik dan wel weer een stuk irritanter vind, grote plassen water op mijn laminaat....Maar hij houd er dan ook zo weer weken mee op....uhm maar hij blijft het wel om de zoveel tijd doen moet ik toegeven.
Dat zou ik wel graag afleren. Dus misschien zijn er wel tips om dat 'brokjes hengelen' af te leren die ook van toepassing zijn op 'water hengelen'? Ben benieuwd.

Geniet je verder van je nieuwe aanwinsten?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door Kiddie »

Misschien is het nog steeds iets wat ik van Drika heb over gehouden. Die had speciaal voer ivm voedsel allergie. Ik woog het steeds af. En die kreeg maar weinig en had altijd wel honger.
Maar deze 2... apart verhaal.
Poes 2 eet niet zo goed. Goed genoeg maar ze mag meer hebben. Ze eet denk ik iets meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Maar ze doet het goed. En is zeker niet te mager.
Maar poes 1 vreet alles op. (als ik het zou laten staan) Dus ook de brokken van poes 2. En dat wisselen zou op zich niet erg zijn als ze op het moment van wisselen evenveel op zouden hebben maar dat is dus niet zo. Poes 1 krijgt dan veel meer dan nodig. Plus dat ik dan niet echt een overzicht heb van hoeveel ze nou eten.
En dat hengelen vind ik op zich niet erg maar poes 2 maakt er echt een bende van en ik ben bang dat ze straks als ze haar brokjes krijgt het als speelgoed gaat zien. :)
Ik wil graag dat ze mooi op gewicht blijven want afvallen is zo moeilijk!
En nogmaals ik denk dat ik het van Drika heb over gehouden.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door loek »

Hoi Kiddy

Ik snap het wel hoor. En herken het ook tot op zekere hoogte.
(zie evt. dit topic van mij http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27#p417727)

Misschien is het wel goed dat je nu al 'wat ermee doet'? Maar ik zou niet weten hoe precies dus.
Maar ik heb dus ook 1 vreetzak en 1 mindere eter. Tenminste ze eet wel goed. Maar nu ze apart eten blijkt het mee te vallen met haar eetlust.
Maar misschien heeft ze ook minder nodig. En zoals bij jou dus misschien 'poes 2' ook minder nodig heeft??? (ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor)

Als kitten was Diesel ('de vreetbeer' ;-)) altijd wat groter en zwaarder dan Muis. Nu is dat inmiddels omgekeerd w.b. gewicht, en 'vetvorming'. Ik denk nu dat Muis alleen maar zoveel at omdat Diesel ook zat te schransen naast haar. Maar dat ze dat eigenlijk juist helemaal niet nodig had! Vandaar dus dikker worden.
Nu ze dus apart eet...vind ze het halverwege vaak wel weer welletjes...

Nou ja goed. Het is denk ik vooral belangrijk dat je in de gaten houd dat ze beide mooi op gewicht blijven...zolang dat zo is lijkt me dat het goed gaat, toch?

(enne wel nog even namen vezinnen hoor ;-) Of heb je dat inmiddels al gedaan?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou me ook niet te veel zorgen maken over dat wisselen, zolang ze beiden op gewicht blijven. Als dat toch een probleem wordt, dan moet je ze inderdaad mss scheiden, of gewoon op een moment de brokjes herverdelen zodat ook de 1e zeker genoeg te eten krijgt.
Over dat scheppen, zou je niet steeds als hij het doet, onmiddelijk zijn bakje kunnen afpakken, en 'nee' ( of welk woord jij gebruikt) roepen, even wachten en het hem dan terug geven? Ondertussen natuurlijk ook niet toelaten dat hij aan de andere bak zit he :-). Zo zou hij mss gaan begrijpen, dat als hij met zijn eten speelt, hij er geen meer krijgt, en hij houd toch van eten heb ik de indruk? Je moet het na een tijd wel nog eens proberen, want het is niet de bedoeling dat hij eten tekort komt, maar een beetje honger daar kunnnen ze ook wel tegen ze :-)
Tis maar een ideetje he,

Trouwens 1 van mijn katten eet ook veeeeel minder dan de andere, maar ze is niet te mager, en als ze honger zou hebben is het haar eigen schuld want ze krijgen wel 4 keer per dag. Ik haal ook het eten weg nadat ze allebei genoeg hebben , want anders eet Cuzco het overige 10 min later toch nog op (en dan is het teveel). Cuzco schept trouwens ook water, ik dacht al dat dat een uitzondering was. Heeeel ambetant, zeker als je zo'n drinkfontein hebt, waar zo'n paar liter in gaat. Ik zet er dan ook steeds een dweil onder, om het water te absorberen.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door Cari »

Eerst zeg je dat de beter etende poes een bende maakt, maar later zeg je dat het de minder etende poes is. Het lijkt me een goed plan ons de namen te geven, zodat het wat duidelijker is ;-) .
Ik zou het eten weghalen zodra ermee gegooid gaat worden. Dat is een teken dat ze geen honger meer hebben. En niet eventjes, want dan wordt het een spelletje om aandacht :enaughty: , maar gewoon weghalen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door loek »

Ik weet niet of dat altijd waar is (dat het een teken is dat ze geen honger meer hebben)...bij mijn katten iniedergeval niet. Die scheppen het vanaf de eerste seconde eruit, en eten het daarna alsnog op. Ze eten graag met hun handen ;-)
Als ze echt alleen maar spelen...en het niet meer opeten dan is het inderdaad misschien een teken dat ze geen honger meer hebben (of om een andere reden niet geinteresseerd zijn in het eten...opeten)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door Anne82 »

Bij mij doet Max dat ook altijd, maar dan niet met zijn brokken, maar met natvoer... :eshifty: Hengelt hij met zijn pootje er stukjes uit en dan maar smeren.... :???: Hij eet het uiteindelijk wel op maar heb meer het idee dat ie het leuk vind om nog even te klieren want hij begint er pas mee als hij al uitgegeten is zeg maar...

Ze krijgen bij mij gewoon 1 bak met brokken voor allemaal en allemaal apart een bakje blikvoer. En als ze genoeg uit hun eigen bakje hebben gegeten gaan ze ruilen van bakje.

Doe meestal als ze allemaal uitegegeten zijn, alle restjes blikvoer uit de bakjes in 1 bakje die ik laat staan voor Tommie (die eet geen brokken) en dan hebben ze nog 1 bak brokken waar ze 24 uur per dag uit kunnen eten.. En Lizzie heeft dan een eigen bakje met RC kittenbrokken want ze kan de Carocat brokken nog niet goed kapot kauwen met haar kleine tandjes.

En de hoeveelheid die mijn katten eten verschild/t heel erg onderling. Max die vreet zo in 1 keer zijn bakje leeg en Tommie of Barney die eten verdeeld over de dag steeds kleine beetjes. Maar ze zijn allemaal wel op goed op gewicht. Nou ja, Max iets meer gewicht maar die is ook een stuk groter....
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Kitten speelt met brokken

Bericht door Kiddie »

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb trouwens nog steeds geen namen! Ja ik weet het, vreselijk....
Een update wat betreft het eten. Ik geef ze inmiddels wat minder brokken. Ze krijgen 's morgens een portie, 's avonds een portie (rond 17:30) en dan later 's avonds nog een paar brokjes. (dit om ze straks binnen te "lokken" als ze naar buiten gaan, wil ze 's nachts graag binnen houden)
Het lijkt of ze steeds meer wennen aan hun "eigen" bakje met brokjes. Ze eten meer als ik de bakjes neerzet en als ze genoeg hebben gaan ze allebei spelen met de overgebleven brokjes. Nummer 2 doet nummer 1 in zowat alles na....dus ook spelen met de brokjes. Maar volgens mij eten ze ze uiteindelijk wel op.
Wisselen doen ze af en toe nog wel maar ik moet het ook maar een beetje loslaten denk ik.
Ze zijn de laatse 3 weken alletwee 500 gram aangekomen dus het gaat goed. Ik ben het gewoon niet gewend dat ze stoppen als ze genoeg hebben gehad. Mijn Drika kreeg hypo allergene brokjes en leek altijd wel honger te hebben en kreeg een afgemeten portie. Nu weeg ik het niet meer af maar heb een klein schaaltje in de brokkenbak zitten en dat is mijn maatschepje. De veranderingen zijn wel leuk. 's Morgens als de wekker gaat, worden ze ook wakker en zitten beneden dan te miauwen, dat we naar beneden moeten komen. En vandaag was mijn zus hier en toen ik naar het toilet ging zei ze toen ik terug was dat ze alletwee meteen bij de deur gingen zitten, wachten tot ik terug kwam. Ze beginnen echt aan ons te wennen. Erg leuk! (maar dit gaat niet over voer natuurlijk!)
Maar al met al vliegen de brokken hier dus af en toe nog wel door de tent!!
Komt goed!!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Plaats reactie