Speelt mijn kater te wild met mijn kitten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Noosa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2010 01:40

Speelt mijn kater te wild met mijn kitten?

Bericht door Noosa »

Ik heb sinds vorig jaar de kat van de ex van mijn buurman overgenomen. Hij is een kater van nu 2 jaar en sinds hij naar buiten mag gaat het heel goed met hem. hij is zeer dominant, krachtig en onwijs gezond. En ineens dacht ik... ik neem er een kitten bij. zo gezegd zo gedaan. Een kleine van 7 a 8 weekjes en een vrouwtje. Nu heb ik een bench (een voor honden, overgenomen van mijn ouders die een pup hebben, nu een volwassen labrador) en de dieren arts heeft gezegd dat het goed is dat de kitten snachts en wanneer ik weg ben, in de bench zit. Naboo (de oudste) kan er zo niet bij en zij niet bij Naboo. Nu gaat Naboo naar buiten en Noosa (kleintje) nog lang niet. Ik heb haar net 4 dagen. Nou vond ik het heel schattig dat Naboo boven op haar sprong en haar in der nekvel greep (wat er uit zag als een poging tot dekken, dit terwijl Naboo gecastreerd is) maar de dierenarts vond het minder schattig. Zij vertelde me dat ik op moet letten wanneer die 2 'stoeien' ivm het feit dat Naboo zijn achterpoten kan gaan gebruiken om te krabben en dat is absoluut niet ok.
Dus nu word ik elke keer een beetje zenuwachtig zodra die 2 in elkaar hangen en Naboo kan soms nogal heftig met haar stoeien waardoor ze begint te piepen. wanneer ik tussen bijde kwam, sprong Naboo meteen weg, maar vandaag heeft hij er redelijk 'schijt' aan gehad en ging ie gewoon door. Nou is Noosa een dametje die het ook de hele tijd opzoekt. Op het internet lees ik dat ik onder geen omstandigheden tussen de beide katten mag komen, maar ik ben bang dat Naboo ff te hard Noosa aanpakt en dat Noosa er dan niet meer ok bij zit.
Mijn vraag is: Wat moet ik doen. Zoals de dieren arts zegt, wel tussen beide komen wanneer er te veel gepiept en gegromd word, of toekijken en niets doen.

(Naboo houd wel van stoeien, ook met mij, maar soms word ie wat te fanatiek aka btje agresief (slaat ie een heel klein beetje door, niets ergs vergeleken mijn ervaring met al mijn andere katten) en moet ik m ff knuffelen en dan kalmeert ie weer. echt pijn doet hij me eigenlijk nooit, tenzij hij het zat word.?

Alvast bedankt voor het antwoord.

ps. Naboo likt Noosa wel heel uitgebreid. klopt het dat het een vorm is van laten zien wie er de baas is?
Laatst gewijzigd door Admin op 18 mei 2010 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten nieuw, Kater veel likken 'spelen' domineren is he

Bericht door castratenkoor »

Heel moeilijk om met deze uitleg te bepalen wat wijsheid is. Aan de ene kant is het vaak beter ze gewoon hun gang te laten gaan. Maar wat je dierenarts zegt zit best wat in. Als ik het zo hoor is de grote kater best hardhandig en 7 - 8 weekjes is nog maar een klein ding.
Ik heb zelf heel wat kittens hier geïntroduceerd. En dat is nooit fout gegaan.
Ik heb altijd 8 katten, dus een kitten bokst hier op tegen 6 - 7 katers.
Ik zou ze in ieder geval allen bij elkaar laten als je er bij bent.
En de klein pas buiten laten als ze gecastreerd is.

Succes met de twee.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kitten nieuw, Kater veel likken 'spelen' domineren is he

Bericht door Rowena »

Ik heb 2 jonge katjes, maar Luna is een stuk kleiner als Yoshi (Yoshi is een kater en 2 maanden ouder).. In het begin zat ik ook altijd vol op in de stress als ze aan het stoeien waren. Luna ging ook altijd piepen maar beet ondertussen wel lekker door. In het begin ging ik er ook altijd tussen zitten, maar nu ben ik er aan gewend en laat ik ze gewoon. Naboo is natuurlijk wel een heel stuk groter dan Noosa, dus ik vind het ook wel lastig om je te helpen. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het bij ons nooit mis is gegaan en dat Luna (hoe klein ze ook is) zich altijd erg goed red. Ze valt Yoshi vaker aan dan andersom.

Yoshi likt Luna ook altijd, dus ik ben ook wel benieuwd wat dit betekend?
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Noosa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2010 01:40

Re: Kitten nieuw, Kater veel likken 'spelen' domineren is he

Bericht door Noosa »

Hoi hoi,


Dank voor jullie reacties!
heel erg ik kwam er gister achter dat je een kitten 6x per dag moet voeren. Nu snap ik wel dat ze af toe zat te mauwen:) (ze kreeg geen 6 keer eten, wel 3 x en staat er een bakje brokjes voor haar klaar)
Verder is ze onwijs aanhankelijk. ze mept wel vrolijk terug de hele tijd. maar ik zal ze in de gaten houden voorlopig. Naboo gaat overdag naar buiten en Noosa in de bench ( en die is heel erg groot). Anyway, tips zijn welkom!

Groetjes
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kitten nieuw, Kater veel likken 'spelen' domineren is he

Bericht door ktje »

kitten kan je het beste de hele dag door brokjes geven, zeker als ze zo jong zijn! Ze zitten volop in de groei waardoor ze het echt nodig hebben.

Hier laten we altijd eerst de nieuwkomer de kamer verkennen, als ze rustig alles ontdekt heeft. De kattenbak weet te vinden en het eten. Laten we de huidige katten erbij. Dit gaat tot nu toe altijd goed. Het is op het begin beetje blazen, verstoppen en grommen, maar na een paar dagen is vaak de rst wedergekeerd. Ik ben van mening dat je ze het beste hun gang kan laten gaan.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Speelt mijn kater te wild met mijn kitten?

Bericht door Umimeis »

Ja, je kunt ze gewoon het beste hun gang laten gaan. Toen sam 8 weekjes was, was Flea 11 maanden en al een behoorlijke flinke kater aan het worden. Flea was zelfs de eerste 2 weken bang voor de kleine Sam hihi.
Flea nam Sam wel eens flink te grazen,maar als hij te ver ging, dan klapte ik wel even in m'n handen, zodat hij ermee stopte.
Maar ik heb ze nooit appart gehouden.

En wat Ktje al zei, kittens mogen de hele dag door eten, ze zijn nog in de groei.

Ik heb zelf voor mijn katten (die al volwassen zijn) voor ieder de voersilo. Ze kunnen bij mij de hele dag door eten als ze willen, hoewel ze dat niet doen. Maar ze kunnen wel wat te eten pakken wannneer ze willen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Noosa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2010 01:40

Re: Speelt mijn kater te wild met mijn kitten?

Bericht door Noosa »

k neem jullie tips van harte! dank!
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Speelt mijn kater te wild met mijn kitten?

Bericht door Sunnetje »

Ik heb sinds kort ook een kitten van 9 weekjes oud, een klein dametje.

ze moet het huis hier delen met 2 castraten en 1 kater.

Momenteel speelt ze het meeste met Pinto, en die is me toch lomp! Gelukkig kent hij zijn eigen kracht wel (hij is Mystic en Rambo als kitten gewend, dus hij is een beetje het vaderfiguur).
Bij Pinto laat Isis zich ook helemaal gaan en Pinto vind alles best.

Wanneer ze met Rambo stoeit gaat dat een tijdje goed, maar na een tijdje bijt hij haar in haar nekje en dan begint ze wel te piepen. (Rambo is de enige die nog niet gecastreerd is).
Wanneer dit gebeurd roep ik "nee!" en knip met mijn vingers die kant op (dat is hier het teken dat het niet mag). Meestal stopt Rambo dan meteen.

In principe gaat het hier dus wel goed, niet teveel mee bemoeien tenzij het echt even nodig lijkt. :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Plaats reactie