Hoe brokjes leren eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Chaos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2010 22:32

Hoe brokjes leren eten

Bericht door Chaos »

Hallo!

Ik heb hier zitten zoeken maar ik kon niks vinden hoe je een kitten brokjes moet leren eten.

Wat is de makkelijkste manier, want als ik het gewoon neer zetten hoeven ze het echt niet en kiezen ze meer voor het natvoer.

Groetjes
Chaos
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door castratenkoor »

Je kunt de brokjes weken in water en het ze zo aanbieden, dan wennen ze aan de smaak.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Chaos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2010 22:32

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Chaos »

Oke dankje wel, ik hoef het dan niet te mengen met natvoer?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Nyncke »

Nee, niet mengen.
Eifos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2010 11:02

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Eifos »

En hoe leer je een kat nat voer eten? Ze wil enkel de saus meer niet...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door ayla »

kleinere stukjes ervan maken is een mogelijkheid en wellicht vind ze de smaak niet lekker. Die van mij zijn erg kieskeurig, lusten alleen bepaalde smaken ook wat droog voer betreft.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
loeka2010
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:59
Locatie: Hoogkerk GN

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door loeka2010 »

Hallo,

Lees net deze topic; ook ik heb hetzelfde 'probleem' Mijn kitten nu 7 week eet alleen 3x per dag zijn vlees maar aan de brokjes komt ze niet.....

Hoe kan ik dit het beste oplossen??
Onze poes is koningin Noa Loeka Lindeman en wij zijn bevoorrecht om haar personeel te mogen zijnZelfs de kinderen dansen naar haar gemiauw
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Ilone »

Wat aan reacties boven je staat ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze al genoeg eten krijgen naast de brokjes is het ergens ook wel logisch dat ze daar niet meer aan beginnen. Hebben ze wel door dat het eten is?
Ik zou dan iets langer wachten tot ze er toch van gegeten hebben (nooit te lang wachten natuurlijk bij een jong katje, die moeten vooral genoeg eten binnenkrijgen), en inderdaad weken in iets. Ik deed het in melk (speciale kattenmelk is het beste) en dan laten aflikken van de vinger. Steeds minder melk toevoegen en zo is er een overgang. Maar bij mij kregen ze dan enkel dat en dus was er niet echt een keuze.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
JC Anja

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door JC Anja »

Mijn kitten nu 7 week eet alleen 3x per dag zijn vlees maar aan de brokjes komt ze niet.....
Is dit niet een beetje teveel? 3 x per dag nat voer?

Van mijn dierenarts heb ik geleerd. s Morgens brokjes en drinken aanbieden, eventueel wat kattenmelk en die langzamerhand steeds meer gaan verdunnen met water,zodat ze op het laatst gewoon water drinken.

Na een uurtje de brokjes weghalen en zo rond het middaguur weer aanbieden en s avonds eventueel een kwart van een bakje natvoer.Hoe groter ze worden,dan iets meer,maar nooit meer dan één bakje per dag.

s Nachts gewoon weer een beetje brokjes en water laten staan.

Ik heb een zeer makkelijke kat, ze eet alle brokjes die ik haar voorzet.Of het nu Royal Canin is of van de Lidl en dit ook met natvoer.Kruidvat of Gourmet,alles smaakt haar.
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door sietsepiets »

Hoi!

Mijn kleine Oellie eet ook liever natvoer dan brokjes, maar van dat eerste krijgt ze maximum 100g per dag. Ik vraag me af welke brokjes het beste zijn voor een kitten, ik zit nu aan de kip, wortel & melk van Tom&Co/Delhaize maar wil graag iets voedzamer. Welk merk geven jullie?
Ik meng het ook met water, maar doe het natvoer er meestal ook bij... Toch laat ie de brokjes gewoon staan! Tot hij echt honger krijgt en weet dat ie pas een tweede portie natvoer krijgt als de brokjes op zijn ;)

Groetjes,
Sietske
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door carneille »

Hoewel nagenoeg alle brokken tegenwoordig goed zijn, heb ik de beste ervaring met Royal Canin 34 en 36 voor mijn kittens. Voor mijn oudste kind van 17 heb ik Royal Canin Mature voor oudere katten. Daarnaast krijgen ze ook tussendoortjes, zoals kaassnoepjes van Gimpet, Cat Sticks van Vitakraft, af en toe eens een plakje gekookte achterham of kipfilet zonder teveel zout, of een half blikje Gourmet Gold fijne mousse. Een beetje tonijn uit blik (in water) vinden ze ook te gek. Maar uiteraard alles op z'n tijd.
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door sietsepiets »

Ja, heb hem af en toe al eens een stukje gerookte zalm gegeten of een sneetje salami, daar vliegt ie op... Dat doe ik wel alleen als ik het zelf niet opkrijg hoor.
Vind het grappig dat je "kind" zegt, hier lachen ze mij uit omdat ik mijn kitten als een baby behandel! En ik wil helemaal geen kinderen, de kat is veel leuker (en makkelijker, denk ik) :)
Gebruikersavatar
kim_kat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:03
Locatie: Venlo-Blerick
Contacteer:

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door kim_kat »

welke brokjes heeft u als ik vragen mag?
Ik heb Babycat van royal canin die zijn erg klein mijn kitten is nu 8 weken en eet deze goed, je kunt ze ook mengen met kattenmelk en laten weken. Dat ze niet zo hard zijn.
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Carlijn »

Ik probeer mijn kitten van nu 12wk van natvoer naar brokjes te krijgen, maar ze eet de brokjes bijna niet.

Ben begonnen met Royal Canin mother & Babycat toen ik haar net had met 9wk. Dit wilde ze zowel droog als nat niet eten. Omdat we wilde dat ze ad hebben we toen natvoer in saus aangeschaft van Whiskas. Hiervan eet ze 1 zakje per dag (op soms een paar brokjes na). En we hebben ook Junior kip brokjes van Wiskas. Hier eet ze er af en toe iets van (vooral de brokjes met vulling).

Maar omdat iedereen zegt dat Wiskas niet gezond is (te veel granen) en ons kitten af en toe scheetjes laat heb ik van Hill's chicken kittenvoer gekocht, eerst ad ze hier nog wel iets van. Maar nu laat ze het staan. Wiskas eet ze wel nog als ze veel honger heeft.

Ben ik te snel over stag, en geef ik te snel nat voer (als ze na 3uur niet aan haar brokjes komt)?
De dieren arts had gezegd dat ik de brokjes niet moest laten staan, maar haar moest aanbieden meerdere keren per dag. Dit probeer ik al. Maar het is niet dat ze er dan gulzig van eet, wat ze wel met nat voer doet (ze houd van konijn en rund).

Hoe lang kan een kitten zonder eten?
Plaats reactie