Poes valt af

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Poes valt af

Bericht door Siri »

Hallo,

Mijn bijna 2 jaar oude poes Terra is de laatste tijd steeds magerder aan het worden. Ik weet dit eerst aan het verliezen van de wintervacht, maar nu heb ik haar eens gewogen.
Ze is 600gr afgevallen ten opzicht van ongeveer 3/4 jaar geleden. Ze weegt nog 2,9Kg. Ze is nooit een dikke poes geweest en lichter dan haar zusje Luna die 4,2Kg. weegt, maar eerst scheelde dit maar een halve kilo.
Ze hebben bij ons de gelegenheid om de hele dag brokjes te eten als ze daar behoefte aan hebben. Soms krijgen ze een zakje natvoer.
Verder vind ik dat Terra wilder is dan ongeveer 3 maanden geleden en ook meer ruzie zoekt en maakt met haar zusje.
Heeft iemand inzicht of dit normaal is of dat ik een dierenarts om raad moet vragen?
Ze lijkt verder goed gezond, klets je de oren van de kop en komt nog gewoon bij je liggen en met je spelen.

Alvast dank, Siri en Terra
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes valt af.

Bericht door Ilone »

Ik weet het niet, maar mij lijkt het niet normaal, gewichtsverlies én gedragsverandering.
Het zou best kunnen dat ze pijn heeft o.i.d. dat ze daarom meer ruzie zoekt.
Maar het kunnen zoveel redenen zijn.
Ik persoonlijk zou de DA om advies vragen, daar zijn ze tenslotte voor ;)

Maar misschien heeft iemand anders hier iets soortgelijks meegemaakt?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes valt af.

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou zeker even naar de da gaan om bloed af te nemen, een kat die zomaar afvalt is niet goed.
Wat voor eten geef je?
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Dido
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 apr 2010 14:39

Re: Poes valt af

Bericht door Dido »

Zou ik zeker ook doen, ik sluit me aan bij Roos.
Groetjes Cleo, Ice, Roos, Cato en Boris
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes valt af

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook naar de dierenarts gaan en bloedonderzoek laten doen. Zoveel afvallen is niet goed en kan allerlei ziektes inhouden. Wat al gezegd is ruzie maken kan pijn betekenen.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Poes valt af

Bericht door Siri »

Hallo,
ze krijgen van ons harde brokjes van Whiskas en ook daar de zakjes met saus en gelei van.
Verder krijgen ze soms wat mee als we iets lekkers eten.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes valt af

Bericht door Roos en Minousch »

dan zal ik beginnen met een bezoekje aan de da en beter voer kopen, want Whiskas is troep, bij de dierenspeciaalzaak of op internet zijn goed merkemn droogvoer verkrijgbaar, maar als eerste even naar de da.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Poes valt af

Bericht door jobey »

Naar de DA. Katten horen geen gewicht te verliezen.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes valt af

Bericht door Admin »

Hoi Siri,

600 gr. afvallen bij een kat die maar 3,5 kg weegt is erg veel en er zal zeker een aandoening aan ten grondslag liggen, zij het een nieraandoening of schildklieraandoening of iets anders. Je kat is 600 gr. afgevallen en voor ons is dat iets meer dan een half kilo, maar voor je kat is dat ruim 17% van het totale lichaamsgewicht.
Als je als mens 65 kg weegt en je valt ruim 17% af, dan weeg je opeens nog maar ca. 53 kg. Dat scheelt nogal wat. Hoe kleiner en hoe lichter het dier, des te sneller zul je ermee naar de dierenarts moeten, in ieder geval voor een algemeen bloedonderzoek (lever, nieren, suiker etc.)

Ik ben het eens met Linda, dat je beter hoogwaardiger voer kunt geven en wellicht zal de dierenarts je Hill's a/d aanraden, maar dat is afhankelijk van de kwaal. Hill's Prescription Diet is er voor ondersteuning bij verschillende aandoeningen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Poes valt af

Bericht door Siri »

Ik ben dus bij de dierenarts geweest.
Ze adviseerde om over te stappen naar andere voeding, omdat de darmen niet zo lekker voelden.
Verder moest ik een keer urine inleveren voor de zekerheid. Dit is tot heden nog niet gelukt, omdat we dus 2 poezen hebben en 2 kattenbakken, die ze afwisselend gebruiken.
Probleem is dat ze moeilijk te scheiden zijn die 2, ze breken gewoon door mn kattenluikje dat naar de bijkeuken gaat heen :???:
Morgenavond weer een poging doen en misschien dan maandag inleveren als het gelukt is.
Maar verder vond de dierenarts Terra er niet ziek uitzien. Behalve dan dat ze wat mager was.
Zien dus wat de voeding gaat doen en of t met de urine gaat lukken.
Plaats reactie