Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
rutger85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2010 16:50

Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Bericht door rutger85 »

Ik overweeg om een kitten te nemen. Het lijkt mij echt fantastisch om zo'n beestje in huis te hebben. Inmiddels heb ik mij goed ingelezen met betrekking tot de voor- en nadelen van het houden van een kat, hiervan ben ik mij dus bewust.

Ik zit alleen nog wel een beetje met het ras, ik 'staar' mij nog een beetje blind op de 'britse korthaar' terwijl er misschien nog wel meer rassen zijn die binnen mijn wensen passen. Ik zoek een kat waarvan bij het ras bekent is dat zij de volgende eigenschappen (zo ongeveer) hebben:

- Lief / aanhankelijk
- Niet agressief / vals
- Rustig, maar soms natuurlijk ook speels
- Binnenkat
- Goed alleen kan zijn (ik werk van 8.30 uur tot 16.00 uur)
- Niet constant op vernieling uit is
- Kortharig

Misschien kunnen jullie mij van advies voorzien naar welk ras ik eventueel ook kan uitkijken. Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk ras past bij deze karakter eigenschappen?

Bericht door Cari »

Hallo Rutger,
ik wil het niet moeilijker maken dan het is, maar aan deze eisen voldoen vrijwel alle katten, die geen oosterse inslag hebben en wel al iets ouder zijn (dus geen kitten meer).
Verder is een kat alleen maar alleen, terwijl katten hele sociale dieren zijn en heel veel vreugde en gezelligheid uit een maatje halen. Een kitten alleen laten gedurende jouw werkuren, vind ik zielig voor het kitten. Een kitten moet eigenlijk constant contact kunnen hebben met ofwel jou ofwel een soortgenootje. Eens een uurtje of een halve dag weg is geen punt, maar 5 hele dagen per week is teveel. Met een soortgenootje leert hij zich ook als kat te gedragen en het voorkomt gedragsproblemen. Vergeet niet dat jouw kat, als hij binnen moet blijven, dus de rest van zijn/haar leven geen soortgenoten meer ziet. Stel je dat eens voor jezelf voor - da's niet leuk en niet gezond!
Van een kitten kan je niet verwachten dat hij niets vernielt, maar als ze met zijn tweeën zijn, is die kans kleiner, daar ze hun speelsheid op elkaar kunnen uitleven i.p.v. op je meubels en planten.
Oudere katten zijn natuurlijk nog rustiger, maar dan moet je wel weten of ze gewend zijn binnen te leven. Kittens kan je er nog aan wennen - die weten dan gewoon niet beter ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk ras past bij deze karakter eigenschappen?

Bericht door Camoth »

Allereerst is het zo dat je nooit met 100% zekerheid kan zeggen dat als je een kat van een bepaald ras koopt, deze altijd de eigenschappen heeft die over het algemeen worden toegeschreven aan dat ras.

Birmanen zouden bijvoorbeeld echte schootzitters zijn, nou de mijne is dat dus echt totaal niet :lol: . Verder zullen praktisch alle kittens "slopen". Dat hoort gewoon bij een kat. Heb je een leuk bankstel met fijn materiaal; je kan er op wachten dat een kat eraan gaat krabben.

Ik zou je eigenlijk adviseren om geen raskat te kiezen als je 5 dagen per week deze uren werkt. Of je zou er twee moeten nemen, anders is het namelijk zielig als de kitten zo lang alleen is de hele dag.

Als je echt een kat wilt waarvan je vantevoren kan zeggen dat hij aan al deze eigenschappen voldoet kan je beter een wat oudere kat uit het asiel zoeken (daar zitten trouwens soms ook raskatten). Zoek er dan 1 die gewend is zijn hele leven al om binnen te zijn en alleen te zijn/niet met andere katten kan. Wil je echt een kitten, maar vind je 2 raskittens te duur, dan kan je ook goed bij asiels terecht.

Sla je dit alles in de wind dan kan ik zeggen dat over het algemeen gezien er best veel rassen aan jouw criteria voldoen. Rassen die ik je echt af zal raden zijn Siamezen/Oosterlingen (zijn katten die echt samen moeten en niet tegen alleen zijn kunnen) en Bengalen/Ocicat ook, aangezien die heel druk zijn en sloperig.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zeg het hier nog een keer, een Ragdoll zou prima passen met de karaktereigenschappen die je wil hebben, maar je moet er dan wel 2 nemen, want alleen is maar alleen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Bericht door Valentino »

Ik heb ongeveer dezelfde eisen als jou alleen en
om die reden heb ik dan ook besloten geen kitten te nemen.
Je kan simpelweg van een jong dier niet verwachten dat ze niks slopen..

Ik zou gewoon naar en asiel gaan en jou eisen kenbaar maken, zij kunnen dan een geschikte kat voor je uitzoeken.
Ik ben ook gaan kijken voor een herplaatser en komende zaterdag mag ik hem verwachten :D
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Bericht door echelon »

Ik dacht meteen aan een Heilige Birmaan. Die krijg ik vrijdag eentje ^^ Ze voldoen aan de eisen, maar zijn niet kortharig. Maar omdat de vacht weinig verzorging nodig heeft, is dat misschien ook een optie? Omdat het een raskat is, ben je wel rond de €500,- kwijt...
En tja, slopen hoort er bij denk ik. Daar maak ik me ook een beetje zorgen om maar ach, komt vast goed!

Groetjes!

p.s. ik heb zelf ook gekeken naar een Bengaal en Maine Coon. Beiden hebben super veel beweging nodig en moeten eigenlijk echt naar buiten. Dat is mss geen aanrader...
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Bericht door Nyncke »

Ik zit eigenlijk het volgende te denken.

Je kunt ook kiezen voor een raskat en een HTK-tje.
Koop je de een als kitten en de ander als herplaatser.
Een tijdje terug was hier een site waar raskat herplaatsers op stonden, je zou ook eens bij fokkers kunnen navragen.
veelbubbels
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2010 18:40

Re: Welk ras past bij deze karaktereigenschappen?

Bericht door veelbubbels »

lieve rutger,

ras maakt inderdaad niet veel uit, ik zou eerlijk gezegd voor een mix van alles gaan.
MAAR wat ik je sterk wil aanraden is; neem er twee!

je zei dat je veel weg was en dat de kat niet naar buiten kan/mag. één kat gaat zich
vreselijk vervelen en zal dingen gaan slopen om zich te vermaken, vooral poezen doen
dat. sowieso gaan twee katers bijna altijd goed vooral als ze van jongs af aan bij
elkaar zijn.

en als je het heel belangrijk vind dat ze rustig zijn kun je misschien een ouder stel uit
het asiel halen. asielen kampen altijd met dat katten onafscheidelijk zijn, maar dat
mensen maar ééntje willen.

Ruter, dit is de tijd dat overal in asielen en bij mensen thuis nestjes zijn. plaats een
advertentie op marktplaats dat je graag twee kitten katers wil en binnen now time
heb je twee nieuwe vrienden in huis.

succes en laat ons weten wat de uitslag is!

xx
Plaats reactie