Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Camoth »

Ik heb een kitten en een oude kat uit het asiel en beiden hebben nog nooit ook maar geprobeerd om hier in de gordijnen te klimmen. Dus ik zou het niet weten ;). Ik denk dat de plantenspuit voldoende zou zijn hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Annelies1
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2010 12:41

Re:

Bericht door Annelies1 »

Lotte schreef:Het kittenseizoen is weer helemaal begonnen. Dus ze beginnen nu ook weer in de asiels te komen.
Ook bij de supermarkten en in de huis aan huis bladen staan weer genoeg advertenties.

als je via een particulier een kitten haalt, voor een niet ras kat, hoor je niet te betalen!! Hooguit de inentingen, maar dus geen hoge bedragen.

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar Biocat Classic is een prettige korrel vind ik, ruikt niet, is zuinig en in verhouding helemaal niet duur. Maar hier is verder ook wel een topic over.
hier ben ik hiet niet helemaal mee eens. Als je moet betalen voor een dier heb je er IMHO meer respect voor, dan dat je het diertje "krijgt"(onkosten enten ed buiten beschouwing gelaten) Het risico bestaatd dat dergelijke katjes in laboratoria en dergelijke terecht komen en die kans is gewoon minder, als de kitteneigenaar er een bedrag voor vraagt, zo komen er meer "serieuze" kattenliefhebbers op af.
Ronald_78
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2010 11:21

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Ronald_78 »

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en hoop dat iemand deze kan beantwoorden.

Wij willen graag een kitten en we hebben inmiddels een adresje gevonden, alleen de eigenaar laat de kittens niet ontwormen.
Is dat erg? Of is het ook goed als we dat zelf doen als we onze kitten meekrijgen (bij 8 weken). En is 8 weken een goede leeftijd om een kitten bij de moeder weg te halen of is het verstandig om dan nog even te wachten?

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Ilone »

Voor zover ik weet kán het wel bij 8 weken, maar is dat echt het minimum. Het liefst nog een paar weken wachten.

Heb de volgende site gevonden, daar kan je eens op kijken:

http://www.weetjesoverkatten.nl/de_jonge_kat.htm

EDIT:

Hier nog een site, kan je goed op zien wat er gebeurd tijdens de eerste weken, en wanneer je moet beginnen met ontwormen.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Cari »

Ronald_78 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en hoop dat iemand deze kan beantwoorden.

Wij willen graag een kitten en we hebben inmiddels een adresje gevonden, alleen de eigenaar laat de kittens niet ontwormen.
Is dat erg? Of is het ook goed als we dat zelf doen als we onze kitten meekrijgen (bij 8 weken). En is 8 weken een goede leeftijd om een kitten bij de moeder weg te halen of is het verstandig om dan nog even te wachten?

Bij voorbaat dank.
Je hebt hier een eigenaar die duidelijk niet goed voor zijn katten zorgt en er geen cent aan uit wil geven. Door van zo iemand een kitten af te nemen hou je ook het alsmaar laten komen van nestjes in stand. Ze raken ze toch wel kwijt (aan mensen als jij...) Deze mensen zouden eens met hun neus op de feiten gedrukt moeten worden dat er veel te veel katten zijn en dat is mede hun schuld. De kans is groot dat je kitten ook vlooien zal hebben en hij/zij zal ook zeker niet gevaccineerd zijn, laat staan gechipt. Als je alle te maken kosten bij elkaar optelt, ben je in een asiel uiteindelijk goedkoper uit en dan werk je ook niet mee aan een hoop katten-ellende elders, maar draag je een steentje bij om het kattenoverschot op te lossen.
Dit is geen aanval op jou, maar als je echt om katten geeft, denk er dan eens over na.

p.s.: Het is voor een kitten héél erg fijn om een kitten-maatje te hebben. Dat houdt ze gezond en gelukkig en voorkomt probleemgedrag.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Anne82 »

Uit eigen ervaring moet je er ook niet teveelde waarde aan hechten als zulke mensen zeggen dat ze wel ontwormd of ontvlooid zouden zijn. Meestal is dat alsnog helemaal niet gebeurd!!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Ronald_78
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2010 11:21

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Ronald_78 »

Dank voor jullie antwoorden.
Graag zal ik nog een vraag stellen.

Op dit moment zijn er heel veel kitten nestjes en komen er dagelijks een aantal advertenties bij op Marktplaats.
Wij hebben echter een vakantie geboekt in deze zomer (1 week).
En gezien die vakantie is lijkt het ons niet slim nu een kitten te nemen.

Wij komen terug op 1 augustus. Zijn er tegen die tijd nog nestjes of zijn we dan te laat?

Hoop dat jullie mij hierop een antwoord kunnen geven.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Cari »

Dan zijn er nog zat nestjes ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Roosje »

Toen wij eind oktober onze kat uit het asiel hebben gehaald werd verteld dat ze toen pas net de laatste kittens kwijt waren. Dus wees maar niet bang dat er geen kittens meer zullen zijn in augustus....
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Sjoerd93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2010 17:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sjoerd93 »

Dank voor de antwoorden. Nog een vraag: Is het nodig om een transportbox / reismand aan te schaffen of kunnen we de kat ook wel vervoeren in een kartonnen doos tijdens ritjes naar de dierenarts en evt op vakantie?
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dafpoetser »

If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Sjoerd93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2010 17:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sjoerd93 »

Ja, ik weet dat er genoeg van die benches te koop zijn. Maar ik vraag me af of het nodig is. Wat is er mis met een doos?
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dafpoetser »

Een doos is:

- niet sterk genoeg voor een kat (in paniek)
- beetje denigrerend voor een huisdier waar je pretendeert dol op te zijn

Voor 17 euro heb je al een hele mooie.....dus ja...
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

Sjoerd93 schreef:Dank voor de antwoorden. Nog een vraag: Is het nodig om een transportbox / reismand aan te schaffen of kunnen we de kat ook wel vervoeren in een kartonnen doos tijdens ritjes naar de dierenarts en evt op vakantie?
kijk even bij een kringloopwinkel in de buurt of bij marktplaats, daar staan (hier) altijd kattentransportmanden/kooien. even flink ontsmetten en goed soppen en je bent voor een prikkie voorzien. een doos met open bovenkant kan niet en als je katje niet zo veel ziet dan slaat de paniek helemaal toe en dan is het helemaal bal de volgende keer als je weer op stap moet. bovendien moet je er voldoende luchtgaten in maken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door jobey »

marktplaats is ook wel een idee!
Reisbox is wel aan te raden bij vervoer. Katten kunnen flink in paniek raken, dan heb je liever wat stevigers als een doos op de achterbank....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Plaats reactie