Mijn katten eten fruit

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Mijn katten eten fruit

Bericht door lisa21 »

voor ik in bad ging,had ik voor mezelf een stuk meloen gesneden.
toen ik in bad ging,werd ik even vergezeld door mijn katjes,ze zaten op de grond naast het bad.
om te spelen gooide ik wat badschuim naar hen toe,wat een pret :grin:
echter toen ik terug kwam en mijn meloen wou eten,zag ik dat mijn deugnietjes zich er al tegoed aan hadden gedaan :grin:
Ik wist niet dat katten fruit aten,kan het kwaad dat ze dit aten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn katten eten fruit

Bericht door Adriana »

MoMo heeft een groot deel van zijn leven een moord gedaan voor meloen, en nee dat kan geen kwaad zolang je zeker weet dat zijn bloedsuikerwaardes goed zijn, ik bedoel zo lang de kat geen diabeet is. diabetenkatten kunnen slecht/niet tegen suikers (en granen) in hun voedsel. maar als je kat gezond is dan kan een beetje meloen geen kwaad.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: mijn katten eten fruit

Bericht door lisa21 »

ik heb ze ook al betrapt toen ze in de vuilbak zaten en een stuk champignon aten.
kan dat kwaad?
het katertje kruipt ook soms langs mijn been naar boven als ik aan het koken ben,
hoe kan ik dat afleren?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn katten eten fruit

Bericht door Nyncke »

Nee, kan geen kwaad maar ik zou haar niet teveel ervan laten eten.
...Doortje eet alles...zelfs de currysaus van de friet en dropjes als ze de kans krijgt...
Maar ik kan niet zeggen dat dat het ideale dieet voor een kat is.
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: Mijn katten eten fruit

Bericht door lisa21 »

ik moet mijn kiara en kovu uit de keuken plaatsen als ik aan het koken/eten ben.
anders eten ze heel mijn bord leeg,en springen ze op het aanrecht waarop ik aan het koken ben.
als ik ze in de andere kamer zet,blijven ze miauwen tot ik ze terug binnen laat. echte veelvraatjes zijn het:)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn katten eten fruit

Bericht door Kattenbella »

Zou ik ze zeker afleren en anders ook hen eten geven als je zelf eet. Ik deel mijn huis met 24 katten hier beneden en die zitten echt niet in mijn bord ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: Mijn katten eten fruit

Bericht door lisa21 »

ik heb voor hen altijd een kommetje met eten en water klaar staan,dus ze kunnen er altijd aan. maar toch willen verkiezen ze precies het eten van hun baasje
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

mogen katten fruit

Bericht door nellebel »

heb gisteren gemerkt dat flippie graag fruit eet. (zie onderwerp kersenpitten), maar begin van de week zat ze ook al stiekum aan mijn sinaasappel die echt heel zuur was, maar zij vond het lekker.
Ik heb haar er toch maar weg gehaald, weet niet of dit wel zo gezond is voor katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: mogen katten fruit

Bericht door pearlsofpassion »

Sommige katten eten erg graag fruit (ik geloof zelfs dat meloen MoMo zijn lievelingseten was), maar ik zou er niet mee overdrijven. Zeker niet dagelijks, en een heel klein stukje. Wat voor jou een klein stukje is, is voor je kat al heel wat.
Ze mogen zeker fruit, want uit het wild eten ze er wel wat van (zit ook in de goede merken kattevoer) maar je moet opletten voor de suikers. Te veel suiker geeft suikerziekte!
Maar zolang je niet overdrijft is er niets aan de hand....

En je kersenpitten: ik denk dat je daar nog geluk in hebt. Dit zou verstoppingen kunnen veroorzaken, maar omdat ze rond zijn denk ik dat dat wel mee zal vallen. Als ze kleiner waren geweest zouden ze ook in de apendix kunnen blijven steken (katten hebben toch ook een appendix? :eeh: ), maar ik denk dat ze daar (op kattenmaat) te groot voor zijn. Dus geluk gehad... Met druivenpitjes zou ik meer opletten!
(in het vervolg gewoon vermijden...;-))

Je kan het wel in het oog houden. Als ze zou aan haar buik gaan krabben (rechtsonder) of zich wat ongemakkelijk gaan zetten (dat je ziet dat ze niet helemaal haar draai kan vinden) of schreeuwt als je haar daar aanraakt, dan in spoed naar de DA! Want een acute blindedarmontsteking moet je echt op tijd bij zijn! Die ontploffen nogal snel.
Dus haar wel goed in het oog houden, maar niet panikeren als ze even iets jeuk heeft natuurlijk! Ik denk dat je haar wel al goed genoeg kent om te weten of er iets scheelt.
Ik zou ook elke dag haar buik voelen om zeker te zijn dat je geen harde bol voelt, want dan heeft ze misschien verstopping. De kattebak in het oog houden is ook altijd goed natuurlijk, als er niets meer uitkomt is het ook niet goed natuurlijk.

Als je ergens een licht-laxerende pasta zou vinden, kan je dat ook altijd geven (kan nooit echt kwaad) om alles wat beter te laten lopen. Misschien dat Adriana daar nog middeltjes voor weet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: mogen katten fruit

Bericht door nellebel »

het voordeel is dat ze nog 2 daagjes AB heeft, en daar is ze al een beetje van aan de dunnere ontlasting.
Ik ga pitjes zoeken vandaag.
Bedankt voor je antwoord, stelt me toch wat gerust, ondanks dat ik haar goed in de gaten houd.
ben vrij vandaag, dus hele dag katjes dag (oh ja, moet eigenlijk ook niet poetsen, bah, geen zin in)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mogen katten fruit

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... it#p415929
kijk ook even in deze topic, daar staat al vrij veel info in!
en verder zoeken op het woord 'fruit' geeft alle berichten op het Forum over dit onderwerp en de ervaringen.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie