Hoe krijgt je kat een stamboom?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Zoals ik heb begrepen van de vorige eigenaar zijn beide ouders van mijn poes Ragdolls met stamboom papieren, ik heb alleen haar contact gegevens niet meer zodat ik er dus niet meer achter kan komen of ze ook echt de waarheid spreekt.
Ik neem aan dat ze wel de waarheid spreekt, zij zou er niet echt beter van worden om er over te liegen ik had toch al besloten om de poes te nemen en verder alle beloftes die ze heeft gemaakt is ze nagekomen.
En zoals ik al eerder vermeldde ben ik van plan om mijn poes te laten testen op die ziektes (ook mijn hond trouwens op HD, ED, Spondylose) En als het niet in orde blijkt te zijn dan zal ik er zeker niet aan bijdragen om zieke beestjes op de wereld te zetten, daar zie ik niet echt het nut van in. Ik zei al: Het moet wel leuk blijven.
En wat betreft de kater die haar zal gaan dekken.... Als mijn poes in orde blijkt te zijn denk ik dat ik er ook wel even extra moeite voor doe om een goede kater te vinden.

En tja, "een raskat zonder stamboom blijft een huis, tuin en keuken kat'', dat vind ik zo een rare uitspraak. In feite is het zo, maar in principe is het naar mijn idee niet een papiertje wat het hem doet. Maar dat is mijn mening.
En begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet van plan om alle goede raskatten fokkers/verenigingen belachelijk te maken, het lijkt er zo wel op, maar zo bedoel ik het helemaal niet hoor.

En de kosten om een nestje te krijgen en te houden. Geld speelt voor mij absoluut geen rol. Zoals ik al zei: Ik zou het doen omdat ik het leuk vind en leuk moet blijven en omdat ik weet dat als ik 1 nestje zou nemen, ik zeker weet dat de poesjes goed terecht komen.

Groetjes!
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

En wat betreft je reactie op beestje uit het asiel halen. Ja dat ben ik helemaal met je eens!
Beter kan je een kat uit het asiel halen, dan zelf nog meer katten op de wereld zetten! Dat ben ik met je eens.
Er zitten genoeg katten in het asiel die graag bij een lief baasje willen zijn. Ik heb er altijd zo over gedacht en nog steeds trouwens. Maar ja ik ben ook maar een mens en je bent jong en je wil wat.

Ik heb ook eerst op het internet gezocht bij asielen in heel noord-holland en zuid-holland trouwens, naar een mooie kat. ( Heilige Birmaan, Noorse Boskat, Maine Coon etc. etc.) Maar zodra ik er eentje had gevonden bleek deze gereserveerd.
Toen zag ik op het internet bij marktplaats.nl de advertentie van mijn huidige poes staan. En zoals ik al zei was het nog al een vaag verhaal, eigenaar wist weinig over de poes te vertellen, geen stamboom blablabla. Dus ik besloot op onderzoek uit te gaan.

En de omstandigheid waaronder die kat leefde was niet vreselijk, maar wel zo dat ik vond dat ik haar daar weg moest halen voordat het erger zou worden.

Dus of ik nou een asiel kat had genomen of deze, dat maakt in ieder geval in mijn ogen weinig verschil.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Pfff wat een dag....

Bericht door Roos en Minousch »

Dat stamboom papiertje is juist heel erg belangrijk zodat je weet waar de poes vandaan komt. Het kort maar een paar tientjes. En je kan gaan testen maar zolang je niet weet waar de ouders vandaan komen en of dat ze zijn getest is het gewoon niet goed om met dit poesje te gaan fokken. Enig idee wat het kost een dek kater? Kan flink oplopen en goede fokkers zetten geen kater bij een poes zonder stamboom. En anders ha je naar een broodfokker die het waarschijnlijk doet zonder testen. Waarom geen poes gekocht bij een goede fokker als geld toch geen rol speelt. Is maar 300 euro meer. En ja je hebt te veel betaald voor deze poes.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Om op je vraag te antwoorden, waarom ik geen stamboom poes heb gekocht: Op het moment dat ik reageerde op de advertentie wist ik niet zeker of de poes een stamboom had of niet. En ik ben toen vanuit de kop van Noord-Holland naar Leiden gereden om de poes te bekijken.
En toen ik zag onder wat voor een rare omstandigheden de poes gehouden werd heb ik besloten haar uit die situatie te halen. Stamboom of niet....

En wat je zegt over een goede dek kater, ben ik bang dat je gelijk hebt. Dat ik uiteindelijk terecht zal komen bij een kater van een broodfokker die ze beestjes niet goed heeft laten nakijken.
Maar ik kan toch vragen naar de papieren van de onderzoeken, of zijn die makkelijk te vervalsen ofzo?

Ik ga er allemaal nog maar eens goed over nadenken. In ieder geval tot zover allemaal hartelijk bedankt voor jullie informatie.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

Alles is te vervalsen helaas...
maar ik ben blij dat je er nog eens over gaat nadenken, en dat je in de toekomst een cattery aanvraagt, en gaat fokken zoals het eigenlijk moet, dat verdient dit ras namelijk, want het is het leukste ras wat ik ken.
Laat je poesje helpen, en ga heerlijk van haar genieten.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
angeliqueje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:28

Re: Hoe krijgt je kat een stamboom?

Bericht door angeliqueje »

Ja daar was ik al bang voor, en tja uiteindelijk is alles te vervalsen....
Nog maals bedankt voor je reactie.

Groetjes van ons! :thup:
Plaats reactie