Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

afgelopen maandagavond is Felix van het balkon gevallen 2 hoog. hij is tot vandaag ( woensdagavond ) bij de dierenarts gebleven. Zojuist is hij thuisgekomen, en meteen in de bench geplaatst. Echter zijn tweelingbroertje Garfield moet nu niets hebben van Felix, blaast naar hem, haalt er naar uit, en blijft nu vooral op grote afstand. De DA had mij hier op voorbereid, maar niet wat ik nu moet doen... moet ik ze vannacht in dezelfde ruimte laten of niet? Notitie hierbij is dat Felix aan 1 stuk door jankt... wat moet ik doen???

FElix heeft trouwens een gebroken voorpoot op 2 plaatsen en heeft een spalk om, vandaar dat hij in de bench moet blijven.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door Adriana »

Garfield herkent Felix waarschijnlijk niet meer, hij ziet er nog al anders uit, beweegt anders en ruikt anders.
hoop van harte dat je ze niet in dezelfde ruimte hebt gelaten. als Felix aan één stuk door jankt dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk pijn. of hij voelt zich onveilig.
vanmorgen even bellen met je da, onder meer voor pijnstillers.
je kunt met een wattenschijfje over Garfield's kop wrijven, langs alle geurklieren, zodat Garfields geur goed is opgenomen.
daarmee wrijf je Felix zijn kopje in, zodat hij de geur van Garfield 'over krijgt'.
je moet dit een aantal malen herhalen.
en probeer met een beetje valeriaan (dierenwinkel of drogist of apotheker) de sfeer wat te versoepelen.
en meld ons ajbl even terug hoe het gaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

heb de beide heren afgelopen nachts apart gezet. wat een gekrijs van felix, die wil zo graag naar zijn broertje. vanochtend direct de DA gebelt. Advies: erbij blijven en kijken wat er gebeurd en heb nu een Feliway stekker. Vanochtend was het helemaal mis. Ik had Felix geaaid, en toen ik kamer van Garfield binnenkwam viel deze mij aan vanwege mijn geur. Arme beestjes. Nu zijn we een paar uur verder en verblijven ze in een grote ruimte samen. Felix in zijn bench, en Garfield gewoon op zijn eigen plekje. Garfield loopt nu af en toe naar de bench toe, blaast, maar gromt niet meer en jankt nu af en toe zelfs mee met Felix. Felix houd zich op zijn beurt redelijk rustig. Garfield ligt nu ook rustig een flink eind uit de buurt van Felix, al blijven zijn oren gespitst. Ga het watje zeker even proberen! Ik moet zelf ook zeggen, er komt een flinke medische geur af van de poot van Felix, ruikt naar verband e.d.

Felix heeft trouwens antibioticum en pijnstiller, en is nu echt rustiger nu hij in dezelfde ruimte als zijn broer verblijft.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door Adriana »

k kwam gisteren terug met Enzo van de dierenarts en ook nog uit een vreemde auto. bloedonderzoek dus ontsmet en lang in de praktijk geweest. had wel een fleece meegenomen met zijn geurtje. doe de deur open en daar staat altijd MoMo, die ons van verre hoort aankomen. je ziet de verwarring, dus eerst Mo maar even opgetild voor neus/neus-contact met mij. daarna sloop hij naar Enzo, terwijl Mo toch opperkater is. Enzo is gelukkig een erg lief beest dus reageert niet agressief. allebei geaaid en tegen gepraat. ook handenverwisseld zodat ik met Enzo's geur Mo aai en omgekeerd. daarna nog wat likjes over en weer (tussen de katers) en wat lekkere vleesjes en ze begrepen het weer, ik bedoel maar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

:) wat fijn om zo een bericht te lezen. ondertussen accepteert garfield de geur van Felix redelijk heb ik het gevoel. Ze zijn allebei rustig, en toen ik net Felix even had geholpen meteen Garfield mij laten ruiken, en die deed nu niet gemeen, maar gaf zelfs een likje! Ik moet helaas nu gaan werken, gelukkig kon mijn vriend eerder thuis komen, dus de wacht voor nu is gewisseld. ons weekendje weg gecancelled, de kat gaat voor alles! Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
kim_86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:40
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door kim_86 »

Wat wellicht ook helpt is een beetje kattenmelk op de neusjes smeren, maar blijf erbij :)
Tijger, 14 jaar
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

ik geloof dat ik dat nog maar even niet doe, nu Felix zichzelf niet kan verdedigen ;)

EDIT:
Nadat garfield de hele dag op een afstand heeft lopen grommen, of geen aandacht aan de bench met felix erin besteedde, heeft er een nieuwe ontwikkeling plaats gevonden. Toen ik Felix vanavond even op schoot had, kwam Garfield aan gerent en rook aan Felix, haalde uit maar raakte niets. Sindsdien gaat het beter heb ik het gevoel. Garfield heeft net zeker 5 minuten aan de bench zitten ruiken, en gedoogde dat felix bewoog. Daarna op een gegeven moment wel weer proberen uit te halen naar Felix, maar hij durft nu tenminste weer in hele huiskamer rond te lopen, wat hij eerst niet durfde. Wij denken eigenlijk dat Garfield bang is, zich bedreigd voelt. Hopelijk gaat het vanaf nu af aan steeds een beetje beter tussen de heren. Felix knapt er in ieder geval van op dat Garfield in de buurt is. Morgen weer naar de DA met Felix voor een controle van het pootje. Poor thing!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door Adriana »

tja :-o , arme Felix :pdtinv:, dacht dat-ie kon vliegen!....? :pdtfly: ..
Garfield schrikt van Felix, die begrijpt er niks van en dat is ineens een raar beest geworden en waarsch heel bedreigend. waarschijnlijk was één van de twee in de rangorde altijd al wel bovenkater en nu zorgt deze spalk en vreemde lucht voor veel verwarring. katten hebben tijd nodig om aan dergelijk nieuwe situaties te wennen.
breuken herstellen bij katten doorgaans erg snel, dus missch vandaag spalkloos.
maar dan zal hij zich nog anders bewegen en hij blijft door het verband anders ruiken.
met valeriaan kun je de sfeer rond de patient wat versoepelen.
en vraag aan je da of als er niet meer ontsmet hoeft te worden, te proberen zo geurloos mogelijk in te zwachtelen.

je hebt de topics over het afschermen van balkons gezien?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... on#p411318
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... as#p411342
Gammagaas is stukken goedkoper dan je da! :(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

Garfield snapt er nu helemaal niets meer van, zijn broertje mag namelijk niet mee terug naar huis. onze eigen dierenarts vond de breuk na de spalk er nog steeds niet goed uit zien ( vonden wij ook al) en in overleg met de orthopeed is besloten dan Felix toch een operatie moet met een plaatje.. Hij is deze middag bij de huisarts, voor controle, mag wellicht vanmiddag voor het weekend naar huis, en dan maandag voor OK. Garfield zit nu al een uur in de bench van Felix, geurtjes op te snuiven e.d. en raar om zich heen te kijken, wat een hectiek opeens voor dat beestje.

Inderdaad de topics gelezen, morgen gaan we een hekwerk neerzetten. Op dit moment hing er een net, maar daar is meneer gewoon doorheen gevallen...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door Adriana »

ach, wat droevig voor Felix. hopelijk mag hij wel vamiddag mee naar huis en is het toch nog goed te spalken voor het weekeinde. en Garfield is nu zijn maatje echt kwijt en verdrietig. hij gaat als hij in de bench zit wel naar Felix ruiken, dus bij terugkomst waarsch minder acclimatisatie.
en toch maar aandringen dat Felix mee terug mag, dat is voor beide katten als het verantwoord is, toch het beste. ik heb erg goeie resultaten gezien van plaatjes en pinnen en ook snel herstel en goed van die snelle nacontrole, want als dat te lang duurt, wordt het tobben. dan groeit het verkeerd aan elkaar met alle ellende verder van dien.
wees overigens maar erg blij dat hij blijkbaar geen inwendig letsel aan zijn smak heeft overgehouden.. soms zie je nierschade of gebroken ribben door een ander orgaan heen, ook niet zo geweldig...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

Hij is weer thuis! nog steeds met een grommende en blazende broer, maar Garfield durft nu tenminste lekker zijn eigen gang te gaan. Het zal uiteindelijk allemaal wel loslopen!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door jobey »

geef ze de rust en de tijd. Nieuwe geur, nieuwe gewenning
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

Nou ik ben er achter wat het is/was. Vanavond is Felix weer teruggebracht naar de DA, helaas :( Meneer had zijn spalk eraf gehaald. Maar zodra deze eraf was, rent Garfield naar hem toe, en gaat hem heerlijk lopen besnuffelen, en naast hem zitten! zodra ik de spalk bij Felix hield, grommen! blijkbaar vind Garfield de spalk eng ofzo. want hij zit nu wel weer in de bench van Felix waarop vol die geur aanwezig is, en het doet hem niets.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Broer accepteert broer niet meer bij terugkomst DA

Bericht door ayla »

:) Garfield kwam net naast Felix zitten, rook hem aan zijn oor en snoet, en toen was het goed! Hij liep weg alsof het hem niets deed. Toen wij Felix vanochtend opgehaald hadden bij de DA blies en sloeg Garfield meteen weer naar Felix, maar het lijkt iedere keer wat beter te gaan. wellicht ook omdat ik zelf minder huiverig ben, en zie dat het Felix helemaal niets doet. Waarschijnlijk zal dit hele gedoe na morgen weer van voor af aan beginnen omdat Felix morgen geopereerd wordt... arme schat!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie