Tips voor zalf in ogen smeren?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door Roosje »

Heeft iemand tips hoe je zalf in een kattenoog kan smeren?
Baret moet namelijk zalf in z'n oog hebben omdat die ontstoken is geweest en er nog steeds rotzooi uit blijft komen, maar zelfs met z'n tweeën lukt het ons niet om die zalf erin te krijgen. Hij heeft z'n ogen stijf dichtgeknepen en die zijn ook haast niet open te krijgen....
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
desi67
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2010 09:41

Re: tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door desi67 »

Wellicht een vreemd antwoord en niet passen bij jouw kat, maar hetgeen bij mijn kat hielp is vragen... :oops:
Ik had ergens gelezen dat je een kat moet vragen of je hem mag helpen. Bij de zoveelste poging zijn ogen te zalven heb ik het geprobeerd, onder het motto 'baat het niet, schaadt het niet'. Ikzelf denk dat hij misschien voelde dat ik zelf rustiger werd of zo, ik weet het niet, maar het ging prima en ook alle keren daarna.
Zo heb ik trouwens ook de kat van mijn moeder uiteindelijk (na een lang gevecht) in haar reismandje gekregen.
Nogmaals, ik begrijp wanneer iemand denkt dat het een vrij wazig advies is, dacht ik dus ook, maar hier heeft het in ieder geval meermalen geholpen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door Nyncke »

Ik zit het me af te vragen hoe ik het deed, Trix vroeger vond het 10x niks...
Ik zette haar op mijn schoot in een beetje dwingende greep maar niet te erg. Dan ging ik tegen haar praten, vertellen wat ik deed.
Maar het ging niet van harte, dus misschien is dat vragen wel een beter idee ( ga ik zelf zeker een volgende X ook uitproberen )
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door Admin »

Bij ons werkt het prima als we het onderste ooglid naar beneden trekken door een duim onder het oog te leggen (op de vacht, niet in het oog) en de huid naar beneden te trekken. Het onderste ooglid trek je dan naar beneden, waardoor er onder de oogbal een 'geultje' ontstaat. Als je dan een kort sliertje uit de tube knijpt zodat die aan de tube blijft hangen, dan kun je die probleemloos in het geultje leggen. Dat voelt/ziet de kat niet. Daarna kun je zachtjes de dichte oogleden met je vingers over de oogbol bewegen.

EDIT:

Ik heb net even bij Storm gedaan hoe ik het altijd doe (dat lukt prima in m'n eentje) en dat ziet er zo uit.

Afbeelding

Misschien heb je er iets aan ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door Cari »

Zoals Roland zegt met toevoeging: 'steun' met de andere hand, die de tube vast heeft, op zijn koppie en benader het oog van bovenaf, dus niet van voren. Ten eerste is ie dan minder geneigd zijn oog dicht te doen want dat is een reflex als je hem van voren nadert) en ten tweede, stoot je nooit per ongeluk in zijn oog, als hij zich plotseling beweegt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door Roosje »

Bedankt voor de tips!

Het aan hem vragen ga ik sowieso proberen, ik zei net tegen hem "hee poes, mag ik je iets vragen?" en hij kwam gelijk enthousiast op me afrennen om een kopje te geven. ;-)

Ik ben vanmiddag ook al even bij de dierenarts geweest en die heeft nog even voorgedaan hoe we het het beste kunnen doen. 1 iemand die hem gewoon bij z'n middel vasthoudt en dan moet 1 iemand z'n koppie vasthouden en z'n oogleden uit elkaar trekken en de zalf erin "druppen". Net als op de foto van Roland. En inderdaad vanaf boven benaderen. De fout die ik maakte was dat ik dacht dat het er in gesmeerd moest worden. Dus zalf op m'n vinger en vinger daarna in z'n oog. Maar ik heb van de da begrepen dat je dat absoluut niet moet doen omdat je dan bacteriën van je vinger in z'n oog brengt en het sowieso niet fijn voor hem voelt.

En ik blijf hem sowieso belonen na z'n zalf zodat ie het misschien makkelijker toelaat als hij weet dat hij daarna lekkers krijgt.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door loek »

Oh arme Baret, kan me voorstellen dat hij zo'n vinger in zijn oog al helemaal niet kon waarderen. Mar wat raar dat de da dat niet meteen goed heeft uitgelegd aan jullie! Maar goed..

Tja die zalf, ik heb er ervaring mee poeh, valt niet mee. En mijn ervaring is.....door de da gedaan ziet het er zo makkelijk uit maar eenmaal thuis gekomen.

Je kunt iniedergeval het beste alvast een druppel uit de tube duwen, zodat deze meteen in het oog kan vallen.

En is het al gelukt thuis?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Tips voor zalf in ogen smeren?

Bericht door Leonie89 »

toen merlijn verdacht werd van niesziekte had hij ook vieze oogjes.. 4x per dag zalven.. nou op een gegeven moment wist hij precies waar die tube voor was en dook hij onder de bank.. wat bij ons hielp.. overval hem als hij slaapt.. klinkt wreed, maar als hij duffig was verzette hij zich niet zo.. en dan daarna overladen met knuffels en aaitjes.. vaak had hij het niet eens door en sliep hij meteen door, hihi..
Plaats reactie