De kat mee naar de caravan

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
mowgly
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2010 15:21

De kat mee naar de caravan

Bericht door mowgly »

sinds november heb ik een poes van 5 jaar .De vorige eigenaar zei dat ze erg bang was voor buiten en dat ze echt een huis poes was. nu blijkt dat ze het heerlijk vind op balkon.en zeker op ons dakterras.
nu gaan wij van de zomer naar de caravan voor een weekendje of weekje. Een goede vriendin wil dan wel de kat verzorgen. Maar eigenlijk wil ik proberen haar mee te nemen.
We staan bij een boerderij.en de tuin is niet geheel omheind dus als ze wil zou ze weg kunnen.Maar heeft iemand ervaring met bv. aan een lange lijn of een kattenren .en hoe wen je de kat eraan ??
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: De kat mee naar de caravan .

Bericht door Camoth »

Wil je een ren gaan meenemen? :shock: Ik denk dat jij aan zoiets denkt als zo'n konijnenren van gaas, maar volgens mij heb je dat niet voor katten.

Je hebt van die ziplijnen voor katten met een tuigje geloof ik. Maar je moet er altijd bij blijven, want ze kunnen alsnog verstrikt raken.

Ik zou de kat gewoon lekker thuis laten met de vriendin die voor de kat zorgt. Veel minder gedoe en stress voor alle partijen denk ik ;). Het is maar een weekendje/weekje.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: De kat mee naar de caravan .

Bericht door Leonie89 »

helemaal mee eens.. je kat vind het lekker op het balkon/dakterras omdat dat zijn eigen terrein is.. op een camping zal hij zich weer helemaal opnieuw thuis moeten gaan voelen, en wat als hij los raakt!! dan ben je em kwijt want hij kent de omgeving niet.. voor een weekendje of weekje vind ik het zielig om je kat mee te nemen.. laat die vriendin er lekker voor zorgen :)
mowgly
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2010 15:21

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door mowgly »

nee nee ik serieus gekeken op internet gekeken voor katten rennen/verblijven. En er bij de caravan 1 te maken .Het is ook zo dat ze niet altijd kan .Mijn oppas dan .Het is dan geen probleem om niet te gaan .Maar vraag me eerder af of er iemand is die dat wel gedaan heeft en de ervaring ervan .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Adriana »

;-) hi mowgli en welkom op het Forum!
wij hebben twee katers en één poes, een zeilboot en een volkstuin. Mies heeft vorig jaar een half jaar meegezeild en ging ook regelmatig 5 kwartier in de auto naar de jachthaven en ik kom net terug van mijn volkstuin en vandaag was de beurt aan Enzo, die een hele dag is meegeweest. beide in tuig met een uitrollijn. wij hebben daar goede ervaringen mee, in het begin kost het de nodige tijd om te wennen maar als je daar doorheen bent, dan vinden ze het prima.
Mies heeft een kattenbak in de auto, die ze niet gebruikt en eentje op de boot en er staat een kattenbak in mijn blokhut op de tuin. Enzo heeft vandaag zeker 5 uur in de tuin gezeten en rondgekeken, heel klein beetje gesoesd maar hij vond het allemaal erg spannend. zo spannend dat hij zijn vleesjes heel lang heeft laten staan en dat zegt wel iets....
zie verder http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=30
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Camoth »

Maar Adriana, jij gaat regelmatig op de boot met jouw katten voor wellicht langere perioden. Dit gaat slechts om een weekend/week. Is het dan wel slim om de kat helemaal te gaan laten wennen aan tuigjes/lijntjes en dergelijken?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Adriana »

Enzo is vandaag 5 uur meegeweest naar de volkstuin in tuig, hij gaat erg soepel in de auto in tuig mee naar de dierenarts (alle drie trouwens), Mies gaat indd iedere keer voor drie weken mee naar Hoorn vanuit Voorburg en komt dan weer terug. ze komt ook in de auto (ritje van 2 minuten) naar mijn tuin voor een middagje schooieren, luchtjes opsnuiven, bij de kachel soezen. dus bij ons voor langere tijd en voor heel veel korter gaan ze mee.
geef onmiddellijk toe: zeker niet alle katten kun je dit leren. mijn vorige katten waren htk'tjes en die zeilden ook mee en gingen ook mee in de auto. openbaar vervoer wordt wat lastiger maar ik heb met MoMo menige tramrit gemaakt op schoot en in tuig. en niet Mo was lastig maar al die lieve mensen erom heen die hem allemaal wilden aaien.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in het geval van Mowgli ook de kat thuis laten. tenzij ze een bench daar neer zet op de camping die 100% ontsnapproof is. Als hij het leuk en spannend vindt is het voor herhaling vatbaar. Vindt hij het alleen maar vreselijk eng dan zou ik het niet meer doen.
Lijkt mij riskant een angstige kat in en uit een bench te doen. Als hij ontsnapt is het heel sterk de vraag of je hem ooit terug krijgt. Een panische kat is niet te handelen.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Adriana »

@Dinie, je hebt helemaal gelijk en je moet je dier goed kennen. bovendien moet je goed kunnen inschatten of het meerwaarde voor het dier heeft. die van ons vervelen zich te pletter als ze niet af en toe een frisse neus halen en een kattenren of kattenluik op 5- en 15-hoog is geen optie. jullie hebben het prachtig voor elkaar, een kattenluik en een ruime ren in de tuin, zodat ieder castraatje zelf kan kiezen wat en waar en wanneer..
langzaam wennen en niet bij de eerste keer opgeven, maar als iedere poot buiten de deur al mega-stress oplevert, dan heeft zo'n oefen- en gewenningstraject geen zin. dan krijg je katten die ook verder niets gewend zijn en waarvoor een bezoek aan de dierenarts soms een ramp is.
en je hebt ook gelijk met je opmerking dat een dier in paniek moeilijk tot niet te handelen is en schieten ze dan weg in een vreemde omgeving, dan heb je een ernstig probleem. maar dan heb je misschien een paar fases in het gewenningstraject overgeslagen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Nyncke »

Ik heb eens op een camping de allergrootse hondenbench gezien, daar zat een poes in.
Zo te zien had die het daar prima naar haar zin.
Je zou ook er 2 grote kunnen doen en die met de openingen aan elkaar vast maken. Dan heb je mog een deurtje waar ze in en uit kan.

Maar dan heb je ook zo'n lange lijn nodig zodat ze toch ook wat meer bewegingsvrijheid heeft...

Dat zou de rede zijn dat ik er zelf niet aan zou beginnen, ze hebben toch minder bewegingsvrijheid als wanneer je thuis bent..
En een kat voelt zich toch het prettigste in haar eigen thuis. Tenzij je haar van jongst af aan eraan went om overal mee naar toe te gaan.
Gebruikersavatar
Dieneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2010 00:08
Locatie: Zutphen

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Dieneke »

Het ligt aan de kat inderdaad. Wij hebben onze katten ook verschillende keren meegenomen naar mijn vader. Hij woont in een chalet, en wij hadden geen tuin. Als mijn vader op vakantie ging, of als we op zondag naar hem toe gingen en het was mooi weer namen we ze mee. Vaak wisten ze al wat er ging gebeuren en vonden het heerlijk. We hadden ze wel aan een tuigje en zaten met zn allen buiten dus goed onder toezicht. Maar zoals eerder hier gezegt; het ligt aan de kat, en of je ze er een plezier mee doet. Dus goed nadenken voordat je dit gaat doen, want ander is het een drama voor zowel de kat als de baas...
mowgly
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2010 15:21

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door mowgly »

ik ga er nog eens goed over nadenken .voorlopig is het nog niet zover.Eerst een schuurtje verbouwen en de tent eraan zetten etc...Ik denk als ik dit zo lees ze toch beter af is al ze gewoon thuis blijft in haar eigen omgeving .
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door Camoth »

Verstandig plan. Als je nou regelmatig met de caravan weggaat of voor langere tijd is het de moeite waard het de kat aan te leren. Maar als het eens per jaar is voor een weekje zou ik de kat lekker in de eigen omgeving laten ;).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door jobey »

Ik heb vroeger op een camping gestaan waar mensen tegen over ons ook een kat mee hadden. Dit waren wel vaste gasten (net zoals wij). Maar die hadden de kat dus gezellig mee aan een tuig. Het enige wat jij dan zou af moeten tasten is hoe jou kat reageert op een tuigje.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
mowgly
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2010 15:21

Re: De kat mee naar de caravan

Bericht door mowgly »

Dat tuigje ga ik zeker proberen . Kijken hoe ze erop reageert . als ze dan al panisch is houd het gewoon op .Het liefst zou ik willen overdag aan een lange lijn ./bench of zoiets en in de avond/nacht gewoon in de caravan .Maar eerst dat tuigje proberen .Voor een poes die ik heb overgenomen die nooit naar buiten zou willen ligt ze nu aardig te bakken in het voorjaars zonnetje op balkon.en verstopt ze zich om 6 uur in de morgen in het konijnen huisje want die heb ik ook .om de vogeltjes te bekijken .En nee ze gaat er niet achter aan .Ik ga het proberen . !!!!
Plaats reactie