Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Marjolein schreef:maar er zijn ook onderzoeken waarin staat dat rauw vlees de kans op darmkanker juist meer verhoogd..dus ja..wat is nou beter? Bovendien zit in vlees ook troep, tenzij je bio-vlees koopt. Dan denk ik dus aan toxische stoffen, bestrijdingmiddelen: (van alle bestrijdingsmiddelen en andere giftige stoffen die men (de gemiddelde alleseter) binnenkrijgt, is 90 - 99% afkomstig van vlees, vis en zuivelprodukten). En dan heb je nog kans op salmonella of ecoli?

Dus ik vraag me echt af of dat versvoer zoveel beter is, ja in brokjes zal ook wel troep zitten maar als je dat niet wil kun je altijd nog die yarrah brokjes proberen, 100% bio!
Daarom kun je het beste scharrelvlees kopen, dan heb je ook veel minder kans op Salmonella of E.Coli. Die dieren zijn ook nog eens gezonder, waarder het vlees beter is. Vis is trouwens slecht voor katten. Ze vinden het heel lekker, maar er zit niks in wat goed voor ze is. In de natuur eten ze namelijk ook geen (of bijna niet) vis. Je mag het wel af en toe geven als tractatie, maar als je teveel geeft kan je kat ziek worden door een tekort aan voedingswaarde.

Van dat onderzoek over darmkanker weet ik niks af, maar ik zal zo eens op zoek gaan. Ik kan me trouwens eerlijk gezegd niet voorstellen dat datgene wat ze in de vrije natuur eten, slecht voor ze is. Wij mensen eten toch ook geen hapklare brokjes omdat je kanker krijgt van zowat alle soorten voedsel? (denk maar eens aan pindakaas, koffie, etc. daar krijg je ook een verhoogde kans op kanker van!)
En misschien is het wel zo, dat de kans op darmkanker wordt verhoogd. Hoeveel procent is dat dan? En weegt dat wel op tegen de voordelen van rauw vlees? Hoeveel procent van de katten hebben nou last van blaasgruis, tandsteen, suikerziekte of nierproblemen; de ziektes die veroorzaakt worden door brokjes?

Over die Yarrah brokjes: daar voegen ze ook gewoon granen aan toe. En het is juist gebleken dat dat dus niet goed is voor katten. Ten eerste; granen = koolhydraten, en koolhydraten = tandsteen. Niet goed dus.
Ten tweede; granen zijn een soort (goedkoop) 'opvulmiddel' voor de brokjes. Het verteringsstelsel van een kat kan deze dingen niet verteren (en dat is logisch ook, want granen komen nauwelijks (1-2%) voor in het natuurlijk dieet van katten), dus achteraf zit je met een hele berg poep.
De meeste kattenbrokjes bestaan voor 40% uit koolhydraten (dus ook die Yarrah) terwijl nu uit verschillende bronnen is gebleken dat katten geen koolhydraten nodig hebben! Die 40% is dus echt totaal overbodig. Je kat wordt er ook nog eens dik van, en het kan van alles veroorzaken, zoals haaruitval.
Bovendien ontbreken in kattenbrokjes de nodige enzymen en (amino)zuren.

Edit: ik heb gezocht naar dat darmkankeronderzoek, en het enige wat ik kon vinden is dat dat alleen bij mensen het geval is:
In Diet for a New America, John Robbins, points out, "Dogs, cats and the other natural carnivores do not get colon cancer from high-fat, low-fiber, flesh-based diets. But we do... The toxins from putrefying flesh are not the problem for them that they are for us because everything passes through them so much more quickly." He notes that colon cancer is a killer that affects more than 20 percent of American families, and his book provides an incredible number of statistics and medical studies proving that the more meat, the more fat, the more cholesterol and the less fiber we eat, the more likely we are to die of colon cancer.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

vers voer

Bericht door hilde »

Weet niet of ik het zo goed doe, maar goed...

Mijn kat heeft alweer een blaasontsteking en de dierenarts probeert me over the halen om haar op Walthams dieet voer te zetten. Het probleem is de prijs en dat ze buiten niks mag eten, terwijl ze regelmatig muizen eet :???:

Binnen houden is geen optie - dan wordt ze gestoord :smile:

Ik wil haar eigenlijk op vers voer zetten, omdat ik alleen maar goeie verhalen hier over heb gehoord en het is eigenlijk logisch dat deze manier van voeren het beste is...

Heeft iemand ervaring met het verse voer van Prinsen? Bibi en carnibest zijn hier in de buurt niet te verkijgen.

Alvast bedankt,

groetjes Hilde (en Millie)
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Hallo allemaal,
Ik had per ongeluk een topic aangemaakt over versvoeding, en pas deze topic gelezen.

Ik heb een winkel ontdekt in Amsterdam, die alleen uitsluitend op natuurbasis, voeding voor dieren verkoopt.
Gisteren was ik daar voor de 1ste x, en moet zeggen ik werd er heel leuk behandeld en met veel verstand van zaken en uitleg.
Ook heb ik heel veel foldertjes meegekregen .

Ik wilde zowiezo al voor mijn hond iets natuurlijks geven.Mijn katten en hond krijgen van RC sensible hun voeding.
Na ik had begrepen zitten er heel veel conserveringsmiddelen in, en heb nu wat meegenomen uit de winkel om te proberen. Ze hebben bv kant en klare vleesvoeding(rauw)met alles wat een dier nodig heeft..ook dit had ik meegenomen voor de katten en voor de hond.

De katten zijn er geloof ik niet erg gecharmeerd van, maar de droge brokvoer vinden ze wel ok.
De brokken zou ik kunnen vervangen, door gelijkmatig de RC af te bouwen en deze op te bouwen.
Ik was dus vanmorgen alles aan het uitproberen(mn dieren dus), de vleesvoeding voor mijn hond was in een mum van tijd op..de vleesvoeding voor mn kat, was geloof ik wennen. Heb ook eventjes uitgerekend: bij de kattenbrokken op natuurbasis scheelt het enorm met de RC, zeker bijna de helft goedkoper..dat scheelt met 6 katten.

Mijn vraag was op de topic die ik heb aangemaakt dan ook of iemand hier ervaring meeheeft? Want ik ben er wel aan het over nadenken om mijn katten dan aan de brokken zonder conserveringen te zetten..mochten ze het vleesvoer niet zo geweldig vinden, hou ik het bij die brokken en kook gewoon af en toe een visje of een kipfiletje.

Zowel honden als kattenvoer, scheelt het mij enorm, ook voor de hond hebben ze brokken op natuurbasis zonder conserveringen, die ga ik zekker nemen ook stukken goedkoper dan de RC.

Ben benieuwd.

Groetjes Rolanda
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Rolanda; bedoel je de winkel Natuurlijk Voor Dieren? Die zit bij mij in de straat namelijk. :) Ik heb geen ervaring met hun brokjes, maar wel met die zakjes vlees die ze verkopen.

Vis is trouwens niet goed voor katten. Ze vinden het wel lekker, maar er zit niks in wat goed is voor ze. In de natuur eten ze ook geen vis.
Er staat een uitgebreid verslag erover op de site van Feline Future.
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ja die bedoel ik inderdaad, ik heb van Carnibest, de voedingen meegnomen,maar ik heb het vanmorgen dan gegeven aan mijn katten,maar het staat er nog, dus denk niet dat ze het wat vinden.
Daarentegen voor mn hond, die is er weg van, in een mum was het op.
Mijn katten zijn wel gewend af en toe een blikje te krijgen, van YARRAH, en daar eten ze met zn 6en van, meer voor de smaak, want omdat ze de RC hebben, zijn ze zo vol.
Het feit dat er in de brokken, die ik had meegekregen geen conserveringsmiddelen zitten, gaf mij de interesse om verder uit te puzzelen wat ze lekker vinden en tevens gezond is.

De prijs van deze brokken scheelt enorm met de RC.
Stel, ik zou die brokken dan gebruiken, een kipfiletje vinden ze ook lekker ertussen door, gewoon uit mijn hand dan in kleine stukjes. Wat zou ik erbij kunnen geven, ook al zouden deze brokken voldoende moeten zijn, maar ik wil ze ook wel eens wat anders tussendoor geven.
De DA van die winkel had mij aangeraden dan een blikje van YARRAH te geven, die ik al wel eens gaf, maar daar zit ook vissoorten in.
Ik zal ze niet iedere dag dit geven, maar meer als een verwenninkje tussendoor.

Groetjes
Rolanda
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Iets over appelazijn, het is voor heel veel dingen goed.
Appelazijn wordt gebruikt om een aantal aandoeningen zoals spierverslapping, eeltknobbels aan de ellebogen en de achterpoten, constipatie, snel last van bloeduitstortingen, puistjes rond de bek, zenuwtrekkingen in het hoofd, pijnlijke gewrichten en artritis te voorkomen.

Er zijn berichten dat appelazijn ook kan helpen bij het voorkomen van blaas- en nierstenen. Vlooien, vliegen, teken en bacteriën, uitwendige parasieten, ringworm, schimmel, jeuk,staphylococcus, streptococcus, pneumococcus, schurft: ze houden niet van een hond en kat die van binnen zowel als van buiten een beetje ‘zuur’ is. Mocht het je ooit overkomen dat je te maken krijgt met een van deze zaken, spons je hem helemaal af met een oplossing van half appelazijn en half warm water. Niet afdrogen.

Zorg ervoor, dat je appelazijn koopt met de ‘moeder’ er nog in. De ‘moeder’ is het bestanddeel van appelazijn dat ‘leeft’, als ik het zo mag uitdrukken. Ik heb gezien dat verschillende supermarkten momenteel weer appelazijn in voorraad hebben.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gast

Versvoeding vs. brokjes/blikvoer

Bericht door Gast »

Op dit forum zijn verschillende onderwerpen over eten te vinden. Sommige katten eten geen droogvoer, anderen geen natvoer en weer anderen allebei. Allerlei merken passeren de revue, en (in deze tijd wat belangrijker) de één vaak nog prijziger :sad: dan de ander. Royal Canin, Iams, Hill's, maar ook het 'gewone' whiskas, felix o.i.d. De meningen lijken nogal te verschillen wanneer het gaat om het voeren van de kat/kitten. Vaak lijkt de voorkeur uit te gaan naar droogvoer. Ook de DA en dierenwinkel bieden dat als beste voer aan, m.n. bij kittens. Opvallend genoeg zijn dat vaak dure brokjes :oops: , die de poes(poezen) bij thuiskomst meestal niet lusten. Ik geef Minous 's ochtends en 's avonds een zakje natvoer, en tussendoor krijgt ze een bak brokjes(allebei Felix). Ze is volgens mij supergezond! Bij Tibbe meng ik de brokjes(Hill's, Canin en Iams als geprobeerd) maar door wat natvoer heen, omdat ZIJ ze anders mooi laat staan!(geslachtsverandering is nog even wennen :lol: )

Mijn vraag is nou; is dat dure droogvoer nou echt zoveel beter voor een kat? Of is dat ook deels zo in het leven geroepen door de fabrikanten en gesponsorde DA-en? De kat van mijn ouders is op alleen maar blikvoer toch nog 17 jaar :razz: geworden, zonder noemenswaardige klachten. Of speelt daar dan weer mee dat zij(evenals onze poezen) veel buiten is? Wie heeft een antwoord?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi brabra,

Ik weet niet of er een eensluidend antwoord is. Ik denk dat elke kat zo zijn specifieke behoeftes heeft. Om als voorbeeld mijn eigen katten te nemen:
Kitty: is nu 19 en heeft diabetes maar krijgt senior natvoer en droogvoer van felix en whiskas, verder niet iets speciaals. Heeft altijd voer van de goedkope merken gehad.
Whiskers is 7 en heeft een eiwitintolerantie en mag alleen heel dure spaciale droge brokjes.
De andere 3 katten eten droog en natvoer van felix.
Ik denk zelf ook wel eens dat er steeds meer ontwikkeld wordt om ons geld uit gde portomonnee te kloppen maar aan de andere kant is er meer en meer onderzoek en wordt er steeds meer duidelijk over wat goed is voor katten. Net zoals bij mensen eigenlijk, waar ook door de wetenschap duidelijker is geworden wat goed voor ons is en wat niet.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Boris lustte als kitten ook geen duurdere merken brok. Dus gaf ik hem whiskas kittenbrok en natvoer. Toen we er een raskat bijkregen die wel gewend was duurder voer te eten begon Boris ineens ook daarvan te eten en ben ik voor allebei op het duurdere voer overgestapt. Bij Boris zag ik echt dat z'n kortharige (zwarte) vacht enorm ging glanzen en zachter werd. Zelfs de da viel het op! Dus dat vwb de uiterlijke kenmerken.

Verder heb ik een vergelijkend warenonderzoekje gedaan en kwam tot de ontdekking dat de goedkopere merken 4% kip of vlees of vis in hun brokjes doen en duurderen merken zo'n 19 à 20 %. Dus dat is echt een wezenlijk verschil. Voor mij reden om de duurdere brokjes te blijven geven. Verder hoeven katten over het algemeen van duurdere brokjes minder te eten dan van goedkopere omdat de duurdere veel voedzamer zijn.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

De twee coontjes van mij krijgen RC kitten 34. Dit ook omdat ze bij de cattery duurder voer kregen. Ze groeien ook ontzettend hard en ik vind dat er dan wel wat hoogwaardig voer in mag. Pini van mij at altijd Wiskas en Gourmet gold (die kleine blikjes). Ik ben nu per kat goedkoper uit. Ik koop grote zakken en geen blikvoer. Ze eten minder van dat spul en er komt aan de achterkant ook minder uit. Ze gebruiken minder kattegrit dus. Dus als je dat duurdere voer koopt hoeft het niet duurder te zijn.
Groetjes Gerda
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoi,

Ik denk dat al die adviezen van dierenwinkels en dierenartsen geldklopperij is :roll: . Duur voer hoeft echt niet beter te zijn dan goedkoper voer.

Mijn mening is dat zo natuurlijk mogelijk voeren het beste is voor elk dier en dat is dus vers voer voor katten. Het is bewezen dat katten die vers voer eten minder gebitsproblemen hebben. Verder wordt het geadviseerd als een kat vaak een blaasontsteking heeft, terwijl een dierenarts meteen met duur speciaal dieetvoer komt aanzetten.

Wij hebben dat zelf ook gehad - we gaven Millie altijd Felix en brokjes, maar ze heeft binnen 2 jaar al 5x een blaasontsteking gehad. De dierenarts adviseerde dieetvoer van Waltham (hartstikke duur!), dus na flink wat zoeken op het internet hebben we haar nu overgezet op vers voer (met een paar brokjes erdoor omdat ze dat gewoon vreselijk lekker vindt). Haar vacht zag er na 2 weken veel beter uit, veel voller, ze is actiever dan dat ze ooit is geweest en ze heeft tot nu toe geen blaasontsteking gehad. Eigenlijk is vers voer ook heel logisch...en gelukkig denkt onze dierenarts daar nu ook zo over.

Ik weet wel dat ik al mijn toekomstige katten zo snel mogelijk overzet op vers voer, want dat is in mijn mening gewoon het beste :wink: .

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Jullie hebben het wel allemaal over de duurdere merken, maar ik heb zitten rekenen dat wanneer je de grootverpakkingen koopt van rc, hills, je echt niet veel duurder uit bent dat wanneer je Whiskas of Felix koopt.
Wij betalen namelijk per kat per dag 18 cent aan brokken. Nou ik vind dat dus echt weinig! Ik kan dan niet zeggen dat ik een duur merk aan ze geef. Van de duurdere merken hebben ze ook minder nodig, dus uiteindelijk is het prijsverschil maar zeer beperkt.
Mijn keuze voor RC was duidelijk. Na een keer proberen bij onze eerste kat Xena, merkte ik dat ze deze brokken een stuk smakelijker vindt dan bijv. Whiskas.
Ook bij de kittens hebben we een test gedaan; 3 bakken met voer; 1 keer whiskas, 1 keer RC en 1 keer Iams.
Iams en Rc waren binnen no time leeg, maar van de whiskas bleven ze een eindje uit de buurt. Onze katten hebben de keuze dus gemaakt!

Groetjes, Muis
Gast

Bericht door Gast »

Wat de vergelijking betreft; Minous kon vier keer met een blikje doen. Een blikje kost zo'n 75 ct, delen door vier is 18 ct. Nu krijgen ze van die zakjes, die dan in verhouding inderdaad wat duurder zijn. OK, dus mijn geldargument is weerlegd!
Het probleem zit hem voor mij dan toch met name bij Tibbe. Omdat ze nog maar klein is wil ik haar natuurlijk de beste start geven, maar het probleem is dus dat ze haast geen brokjes eet. Alleen als ik ze meng met wat natvoer van Felix. En dan nog alleen de kittenbrokjes van Iams.
Vandaar mijn vraag of natvoer of voer van de standaarsupermarktmerken nou echt zo slecht is.

Minous eet alles dat ze voorgeschoteld krijgt op; natvoer en brokken. Het is mij duidelijk aan het worden dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft, katten én mensen! Ik ga dus maar zo'n beetje af op de kat. Bedankt voor de antwoorden, maar meer reacties zijn altijd welkom!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

ik denk dat juist daarom toch een hoop oudere dieren last van hun gebit krijgen omdat er te weinig harde brokken word gegeven,tis juist zo belangrijk om het gebit sterk te houden vooral als ze ouder worden,ik heb mijn hond ook altijd botten of wat hij lekker vond gegeven,wat volgens deskundigen slecht is vanwege slijtage of iets dergelijks.nou hij heeft dus tot z'n dood een perfect gebit gehad en nooit een enkel probleem.voor tijger hetzelfde overigens.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Uhmm, brokjes goed voor het gebit? Het is juist het tegenovergestelde. In brokjes zitten allerlei extra dingen zoals granen etc. die een kat helemaal niet nodig heeft. Ook smaakstoffen en al die zooi is juist de oorzaak van tandsteen.

Ooit een wilde kat brokjes zien eten?

Tandsteen voorkom je juist door ze rauwe kuikens e.d te geven zodat ze op de botten (dus niet gekookt - dat is juist gevaarlijk) moeten kauwen.

Als hij in de natuur had geleefd had ie waarschijnlijk nooit blaasgruis gekregen...Ik heb het trouwens over vers voer, niet over blikvoer. Blikvoer is net zo slecht als brokjes...zit maar 4-20% vlees ofzo in en de rest is rotzooi dat katten niet nodig hebben.

Millie heeft ook last gehad van haar blaas en ik weet bijna zeker dat dat door haar brokjes/Felix is gekomen. Bij haar vorige eigenaar werd altijd speciaal vlees voor haar gekookt en had ze er nooit last van, nu zijn we overgestapt op vers voer en ze heeft het tot nu toe niet meer gehad. Eigenlijk zitten er alleen maar voordelen aan vers voer en het is ook nog es stukken goedkoper dan brokjes of blikvoer.

Maar ieder z'n eigen keus. :wink:

groetjes Hilde
Plaats reactie