Agressieve kat

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
thyrza
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:58

Agressieve kat

Bericht door thyrza »

ik weet niet wat aan te vangen, ik heb een relatie en we willen ontzettend graag gaan samenwonen, nu mijn vriend heeft een pracht van een lapjeskat en die is ontzettend lief, ik heb ook een lapjeskat, beide zijn ze zes jaar oud, maar mijn kat is zo associaal als de pest tov andere dieren en zelfs tov andere mensen, men moet niet proberen om haar te aaien, of zelfs maar alleen bij mij binnenkomen is al voldoende reden voor haar om aan te vallen.
ik heb ooit twee keer inbrekers over de vloer gekregen en bij de buren was ook ingebroken, bij mij was alleen de deur open gebroken en niets doorzocht of gestolen, bij de buren wel.... toen de politie kwam vroegen die zich uiteraard af waarom bij mij niets weg was of doorzocht, en toen de kat de politie aanviel wisten ze genoeg, die had die inbrekers verjaagd....
allemaal mooi om zo een waakkat bij wijze van spreken in huis te hebben, maar het is niet leefbaar, ik kan amper bezoek ontvangen en als ik mijn kat wil behouden, waar ik toch echt wel van hou, is samen wonen ook onmogelijk.

een nieuwe thuis voor haar zoeken ??? als ik iemand wist die haar zou opvangen waar ze een goeie thuis heeft, zou ik niet twijfelen, al is het met pijn in mijn hart... maar wie wil zo een agressieve kat?
inslapen??? ik vrees dat dit de enige oplossing is, maar ik vind deze gedachte verschrikkelijk :-(
naar mij toe is ze zo lief, ook al komt ze nooit op schoot, ze komt wel aaitjes vragen als ik thuis kom van mijn werk, ze slaapt aan mijn voeten op bed enz .... ik ben echt radeloos maar ik wil ook zo graag gaan samenwonen met mijn vriend :(

wat moet ik toch doen? ik ben echt radeloos

thyrza
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: agressieve kat

Bericht door Ilone »

Is ze ooit onderzocht door de DA betrekkende de agressiviteit?
Enig idee of er ooit iets is gebeurd waardoor ze zo kan reageren?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
thyrza
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:58

Re: agressieve kat

Bericht door thyrza »

nee daar is ze nooit op onderzocht, ik heb haar al van toen ze uit het nest kwam, en er is nooit iets ergs met haar gebeurd, ze was al van jongsaf zo agressief, en ik hoopte met ouder worden, dat ze misschien rustiger zou worden, maar dat is niet echt het geval, nu hoorde ik al meermaals dat lapjeskatten, niet zulke sociale karakters hebben, maar dit is toch wel extreem
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: agressieve kat

Bericht door Ilone »

Nou hoor ik dit voor het eerst, dat lapjes katten minder sociaal zouden zijn. Maar het zou goed kunnen. Ik ken maar 1 agressieve kat, en dat was een lapjeskat. Die kon je zo uit het niets een paar meppen geven...

Je zou eens met de DA kunnen overleggen, evt laten onderzoeken.
Agressiviteit moet toch ergens vandaan komen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: agressieve kat

Bericht door floddertje »

Volgens mijn DA staan lapjes - schilpadkatten bekend om hun temprament..
heb zelf een schildpadkat, die uit het niets een mep kan geven..
bijv: ze vraagt zelf om geaaid te worden, ineens is het beu en dan pets..
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Agressieve kat

Bericht door Catfish »

Ik heb ervaring met een lapjeskat en een schidpadpoes, en deze dames waren ook geen lieverdjes.
Maar de lapjesdame spande de kroon. Ze vertoonde bijna net zulk gedrag als jouw poes. Ze viel niet alleen mij, maar ook mijn honden en oude kater uit het niets aan. Bezoek werd ook opeens een stuk minder...
Ik weet hoe je je voelt.

Ik schaam me nog steeds een beetje, maar weet dat dat niet nodig is. Ik heb haar herplaatst, ze is naar een boerderij gegaan waar ze nog jaren muizen en dergelijke heeft gevangen, ze sliep bij de geit in het hok of op de hooizolder (uit eigen keuze). Ze mocht wel naar binnen, maar wilde dit daar gewoon niet, ze genoot van het 'buitenleven'.
Dit gewoon even als een alternatief voor het inslapen, waar ik dus geen voorstander van ben. Misschien kan ook zij naar de boerderij of ergens buitenaf?

Mijn dierenarts onderschrijft even tussendoor ook de theorie dat deze kleuren feller zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en wens je heel veel sterkte!
Laat je even weten hoe het verder gaat?
Laatst gewijzigd door Catfish op 23 mar 2010 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
thyrza
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:58

Re: Agressieve kat

Bericht door thyrza »

misschien is dat een optie, maar zo iemand vinden is wat anders, komt ook nog bij dat mijn kat niet gewend is om buiten te gaan, ik woon op een appartement en ze is nooit gewend geweest om buiten te gaan, dat maakt dan misschien dan weer moeilijker, maar ik ga sowieso eens raad vragen bij een dierenarts, ook ik ben absoluut geen voorstander om te laten inslapen, ik zei het al, het stoot me tegen het hart, ik zie ze ontzettend graag, ook al is ze zo associaal, ik laat nog wel van me horen hoe het gaat
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Agressieve kat

Bericht door Catfish »

Thyrza, misschien even als troost, mijn toenmalige kat was het ook niet gewend om naar buiten te gaan. Maar dit verschilt per kat uiteraard. Maar misschien is haar enige optie, en wie weet wordt ze wel dolgelukkig.
Sterkte met je beslissing!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Agressieve kat

Bericht door Nyncke »

Hier ook lapjes en schildpadpoezels, ze zijn over het algemeen wat temperamentvoller als andere katten. Dierenasiel hier zal bv om die rede lapjes alleen maar als solistische katten plaatsen, als er problemen zijn met katen ( onderling 0 zit er procentueel vaak een lapje tussen.

Ik moet zeggen, hoewel wat lastiger Doortje en Salsa ( en vroeger Romeo, Juultje en Trix ) waren super lieve katten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressieve kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb net zulke ervaringen met een lapjespoes. Uit het asiel gehaald, maar bleef superagressief zowel naar mens als naar de andere katten.
Moeilijk besluit voor jou als je wilt samen wonen.
Het idee van haar op een boerderij plaatsen lijkt me dan zo gek nog niet.
Je kunt moeilijk de rest van de poes haar leven als een kluizenaar blijven leven.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Agressieve kat

Bericht door JLC »

Mijn poes Lizzie is een schildpad. Zij kan af en toe ook opeens een mep verkopen. Het is hier allemaal wel goed te beheersen.
Misschien is herplaatsing toch de beste optie. Maar dat zou ik pas doen als ze is onderzocht door een DA (om een medische oorzaak uit te sluiten) en/of kattengedragsdeskundige.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie