Aanvallen uit het niets!

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Wij zijn ons net rot geschrokken, zitten nog te shaken!

Onze lieve Lana die nog geen vlieg kwaad zou doen heeft ons net aangevallen.
We weten totaal niet waarom! Ze heeft vanmorgen nog de hele morgen op schoot geslapen. Ik was bezig met de was in de slaapkamer en had de deur open staan. Ik vroeg aan mijn vriend of hij Lana even wilde pakken omdat we haar niet alleen durven te laten als de deur open staat. Dus hij was bezig om haar te pakken, en ze flipte totaal!! Ze viel hem echt aan! Na een paar pogingen hebben we een wasmand over haar heen gezet en snel de deur dicht gedaan! Ik durf haar gewoon niet meer eruit te laten nu!

De enige reden die ik kan bedenken dat ze zo reageert is dat er hier een mand staat van de kat van mn ouders waar misschien een luchtje aan zit! Ik snap het niet!
Ben bang voor haar!

Wie kan mij alsjeblieft helpen?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door castratenkoor »

Een kat in nood maakt rare sprongen. Ik denk dat ze zich in het nauw gedreven voelde en in paniek raakte. Ik denk dat als ze afgekoeld is ze wel weer hanteerbaar zal zijn.

Probeer haar af te leiden met een leuk speeltje, een sot met veertjes of zo, of geef haar wat lekkers, plaje rosbief of zo.

Als ze morgen nog zo is zou je valeriaan druppels bij de apotheek kunnen halen en op een knuffelbeestje van haar kunnen druppelen.

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Bedankt voor je snelle reactie. Ze is inmiddels uit de slaapkamer bij ons. Ze is nog steeds een het grommen en blazen. Ze houd je contineu in de gaten! Ik denk zelf dat het door met mandje komt met de andere kattenlucht! Maar we zijn nog steeds een het shaken en huilen dat je kat die zoveel voor je betekend je zo erg pijn kan doen! Snap t niet.. :cry:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Admin »

Persoonlijk denk ik juist dat het belonen van zulk gedrag niet in het voordeel van de situatie is. Ik zou de kat los laten lopen (dus niet opsluiten in een kamer of onder een wasmand) en voorlopig negeren. Dan krijgt het beestje de kans om weer tot rust te komen, want als zij al in zo'n staat is, en je benadert haar weer, dan duurt het alleen maar langer, lijkt mij.

Wel vervelend als er zoiets gebeurt, zeker als je zelf de aanleiding niet weet.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Cari »

Ze is zich waarschijnlijk te pletter geschrokken, toen ze opgepakt werd. Misschien was ze juist op dat moment die mand aan 't onderzoeken? De vreemde geur i.c.m. het plotseling oppakken kan net teveel zijn geweest. Ik sluit me aan bij Roland: negeren totdat ze zelf weer contact zoekt. Jullie moeten alle drie weer tot rust komen ;-) . En trek het je niet persoonlijk aan: dit was een pure paniek-actie en niet persoonlijk bedoeld ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Lana is compleet doorgedraaid!
We hebben haar in de kamer gelaten maar we konden nog geen stap verzetten of we viel ons aan! We zijn op de bank gaan zitten en hebben rustig naar tv gekeken. Ik moest ff naar de keuken maar toen ik van de bank af kwam, begon het allemaal weer opnieuw. Als ik een stap stap zette, gilde ze, krabte, blies en greep je vast! Ik ben stokstijfstil gaan staan en daar werd zij weer rustig van. Ik kon geen andere uitweg bedenken dan het balkon, dus stapje voor stapje liep ik erheen, opnieuw aanvallend en heb mezelf daar opgesloten.

Mijn vriend heeft de dierenambu gebeld die is gekomen en hebben haar in een reismand gestopt. Daar staat ze nu nog steeds. Ze zeiden dat het kan komen door een hersentumor of dat ze gewoon ergens van geschrokken is.

Wij snappen er niks van! Lana was altijd ons lieve meisje. Maar we kunnen haar op deze manier niet meer vertrouwen! We zijn ontzettend geschrokken en verdrietig.
Voor haar is het ook ontzettend verdrietig! Kon ze ons maar vertellen wat haar dwars zit :cry:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door castratenkoor »

Jeetje wat raar, dat ze blijft aanvallen. Voor mij ook geen verklaring. Maar je kan haar toch moeilijk de hele dag in een reismand laten zitten?
Wat is nu het plan verder?
Morgen naar de dierearts en een foto van dr kop laten maken?

Sterkte ermee

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door ktje »

pff wat een verhaal!
Je zou je wel rot zijn geschrokken!
Begrijp ik nu goed dat ze mee met dierenambulance is gegaan?

Kan je haar niet in een aparte kamer rustig laten bijkomen (bv. logeerkamer/badkamer) Even een ruimte waar jullie niet komen maar wel haar vertrouwde spulletjes staan (krabpaal, mandje, kattenbak enz.)? Zodat jullie alle 3 even rustig kunnen bijkomen zonder elkaar daar in te verstoren?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Jeetje, wat een akelig verhaal.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ze misschien geschrokken is, lag ze te slapen toen je vriend haar wilde pakken?
Alleen vind ik wel dat de reactie dan heel erg lang blijft :???:

Morgen naar de dierenarts en hem ernaar laten kijken. Mocht je nog aan wat druppels rescue bachremedie kunnen komen, dan zou ik haar dat geven ( en neem er zelf ook 1 )
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Nee, de dierenambulance heeft haar gepakt en in een reismand gedaan. Ze staat nu in de keuken met een doek erover zodat het een beetje donker is.
Het is zo onwerkelijk! En zo uit het niets!

We hebben niet zo'n groot huis, we moeten in elke ruimte wel komen! En we hebben haar een tijd in de keuken gelaten (terwijl ik op het balkon zat te wachten) maar ze is nog steeds boos!

De dierenarts stelde voor om haar tijdelijk uit huis te plaatsen zodat ze even kan afkoelen om daarna weet terug te komen. Maar ik heb er een hard hoofd in!

Ik heb echt alles voor haar over, maar het vertrouwen is ook gewoon weg! Vertrouwen vanuit haar naar ons en andersom! :cry:

Vind het erg fijn dat jullie zo meedenken!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door floddertje »

jeetje lana, wat lijkt me dat schrikken zeg!
Is ze al nagekeken door de DA?omdat hij/zij heeft gezegd dat je de kat tijdelijk uit huis kan plaatsen.
Ben wel benieuwd met wat voor reden dat gezegd is.
Zou het niet meer stress voor het beestje opleveren als ze tijdelijk ergens anders wordt ondergebracht?

veel sterkte!ik hoop dat het allemaal goed komt!
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Wij moeten om half 8 bij de DA zijn. Dan horen we het wel!
We willen haar onderzoeken om alle eventuele lichamelijke klachten uit te sluiten.

Ik denk dat het niet goed komt. Ze zit in de mand ook te blazen. Ik weet zeker dat als we haar los laten ze weer gaan aanvallen. Dan zal weer de ambu moeten komen om haar te vangen.
Het is voor ons niet meer veilig in ons eigen huis!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
floddertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:25

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door floddertje »

alvast veel sterkte!
ik hoop dat er niks ernstig aan de hand is, en de da een goed advies voor jullie heeft.

ik kan goed voorstellen dat je je zo voelt, de angst dat het weer zo gebeuren is geen fijne gedachte..
Een kopje van Flodder & Bengel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door castratenkoor »

Mooi dat jullie vanavond al terecht kunnen met haar. Hopenlijk komt er een oplossing.
Laat je het ons weten?

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door JLC »

Dat is schrikken. :-(
Ik hoop dat de DA Lana kan helpen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie