Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Emma Boom »

Ik wil graag het volgende probleem aan jullie voorleggen: onze poes Luna kwam in oktober bij ons vanuit het asiel en domineerde onmiddellijk bejaarde Pieter, die vervolgens in een doosje kroop in de vensterbank en er amper uitkwam. Maar een maand geleden kwamen kater Aiko (2, toen dus nog niet gecastreerd) en zijn zoon Ziggy (toen 12 weken) erbij en Aiko viel onmiddellijk Luna aan, waarop Luna naar boven is gevlucht. Sindsdien is ze niet meer beneden geweest; ze heeft haar kopje nog eens om de deur gestoken (wij hebben de trap in de kamer) maar na een enorme vechtpartij waarbij ze allebei maar Luna vooral flinke verwondingen hebben opgelopen, woont Luna boven en de mannen beneden. Tot onze verbazing was dit na een paar weken voor Pieter het signaal om uit de dood te herrijzen; hij loopt nu weer op stramme poten door de kamer en is daar duidelijk de baas. Aiko komt wel eens dicht bij hem, maar trekt zich terug zodra Pieter blaast. Aiko heeft nog steeds de dwang om de trap op te gaan en sinds twee dagen hebben we voor hem een feline feromonenverstuiver in huis (op advies van de da) waar hij rustiger en gelukkiger van moet worden. :) Intussen zit Luna de hele dag in haar eentje boven en lijkt niet ongelukkig: ze eet en speelt, ze slaapt en komt 's nachts bij ons (als we Ziggy tenminste niet boven toelaten) en spint en geeft me likjes en kopjes. Toch weet ik niet goed of we deze situatie in stand moeten houden. Moeten we ze weer met elkaar confronteren, eventueel met Aiko in een bench? Of moeten we het laten zoals het is? Doen we Luna tekort als we haar boven laten, en doen we Pieter tekort als we haar weer beneden laten? :? Of moeten we er zelfs over denken om voor één van de katten een ander adres te zoeken? Aiko? Luna? Maar we houden van ze allemaal! Ik wil heel graag horen wat jullie hiervan denken. Alvast bedankt voor tips, adviezen en meedenken!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Moeilijke situatie! Ik weet niet of je katten ook buiten komen, anders zou je nog kunnen zeggen ik doe de 1 een tijdje naar buiten en besteed dan echt aandacht aan de ander en andersom. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat Luna op deze manier eenzaam wordt. Ze is immers wel gewend om er beneden bij te zijn en aandacht te kunnen vragen als ze dat wil, nu kan dat dus alleen als jullie gaan slapen. Maar ik weet ook niet of je haar een plezier doet met een nieuwe confrontatie, ze heeft er immers zelf voor gekozen om dan maar boven te blijven, blijkbaar vind ze dat beter. Het enige dat ik kan bedenken is er nog een poes bijnemen en die dan ook boven laten. Maar goed wil je er nog een kat bij en is er ruimte voor 2 katten om boven te leven? Het is geen ideale situatie, maar als ik dit zo lees denk ik niet dat een nieuwe confrontatie zal werken, waarschijnlijk zal Luna dan toch weer naar boven vluchten als ze de kans krijgt. Je kan het nog een keer proberen zonder de andere katten erbij, misschien dat dat nog helpt.
Veel succes ermee in ieder geval!

Groetjes Sharon :zwaaien:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

dank je Sharon, over een poes erbij nemen hebben we al veel nagedacht, maar wat als Luna die ook niet accepteert? Ze heeft al moeite met Ziggy, en dat is toch een kitten, over het algemeen gaat dat goed en Ziggy provoceert haar niet of zo. Luna is geen buitenkat, Pieter wel maar Aiko en Ziggy willen we alleen op het plaatsje laten zodra we dat overgaasd hebben want het zijn halfraskatten en ik ben vroeger twee keer een half/heel raskat kwijtgeraakt doordat ze buiten kwamen. Ik heb toen steeds het idee gehad dat ze gestolen waren dus dat durf ik niet meer. Bovendien wonen we aan een drukke straat en ik hou er ook niet van mijn katten plat terug te zien :blowup: Stel dat we er een kitten bij nemen (poesje) en het gaat met geen van de anderen samen, dan moeten we TWEE slaapkamers inrichten als kattenkamers en vliegen we helemaal heen en weer van kattenbak naar voerbak... dat is mijn angst. Zoals ik al zei, Luna lijkt niet ongelukkig, maar inderdaad: ze kan niet om aandacht vragen als zij dat nodig heeft, moet altijd op ons wachten.
In het asiel zat ze trouwens met 3 andere katten en dat gaf geen enkel probleem, al bemoeide ze zich niet met hen. Kennelijk is ze een 'loner' :)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Maar er is toch een bepaalde proefperiode als je een poes uit het asiel haalt, of niet? Ik zou zeggen, kijk goed naar wat ze je weten te vertellen over de poes en kies er 1 uit waarvan jij denkt dat die het beste bij Luna kan, dan moet je natuurlijk er wel heel bewust voor kiezen om het eerst 1 of twee weken te proberen. Dat is erg moeilijk, daar zou ik ook moeite mee hebben, maar dan heb je het wel geprobeerd. En het kan uitmaken of het een kat of een poes is. Misschien dat ze een jong poesje wel accepteert en anders weet je dat je het geprobeerd hebt, maar dat ze dan toch blijkbaar liever alleen is. Dat kan natuurlijk ook, niet iedereen houdt van veel aandacht, toch? En anders zal je gewoon bewust tijd vrij moeten maken om haar alle aandacht te geven, zolang ze er niet onder lijkt te lijden lijkt me dat ook voldoende.

Groetjes Sharon :zwaaien:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik kan waarschijnlijk een Brits langhaar kitten (poesje) krijgen (pardon, kopen :lol: ) dus daar zou ik een proefperiode mee af kunnen spreken. Dank voor de tip, dat ga ik dan toch eens overleggen!

Omdat ik heel veel ziek ben geweest het laatste jaar, ga ik het komende jaar niet meer dan 16 uur per week werken, dus ik kan voldoende tijd en aandacht aan alle katten besteden.

We hebben trouwens Luna beneden gehaald toen Aiko voor castratie weg was, maar ze was doodsbang en vloog direct weer naar boven.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

ik denk dat Luna alleen wil zijn, maar dat ze inderdaad wel aandacht van ons wil wanneer zij daar behoefte aan heeft. Daarom gaat één van ons regelmatig even naar haar toe en vaak ga ik even bij haar liggen kroelen, dat vinden we allebei lekker.
Ze haalt niet uit naar Ziggy, maar ze gromt en blaast wel voortdurend als hij boven is, dus laten we hem bewust 's nachts beneden nu (tot zijn grote verdriet - hij ligt graag boven mijn hoofd op het kussen). Luna heeft daarmee haar eigen plek, ze heeft een overloop, de badkamer en twee slaapkamers tot haar beschikking met een eigen kattenbak en zo. Ik voel me schuldig als ze daar zo zit, omdat we deze drama's niet hebben voorzien. Maar toen ze nog beneden was, voelde ik me schuldig naar Pieter toe, die niet eens meer rustig kon eten want dan viel ze hem aan. Het enige nadeel voor ons zijn alle haren die we nu boven én beneden weg moeten halen.... :wink:
Dank voor het meedenken, alle tips zijn welkom en ik hou je/jullie op de hoogte!
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ik heb 6 katten, waaronder 4 katers en 2 poesjes.
De oudste is Mowgli een poes, die zich ook geheel afzondert, ze slaapt de hele dag in de kattenkamer, en de anderen slapen, spelen met elkaar. Mowgli wil gewoon haar rust, de kattenkamerdeur is altijd open, dus ze kan er altijd uit.
Mowgli wil zo af en toe wel haar knuffel en aai, dan komt ze opeens tevoorschijn. We woonden 1 jaar geleden ergens anders, waar we 2 verdiepingen hadden, Mowgli was ook altijd boven, door een (BRAND) trauma, was ze gehecht geraakt aan het boven zijn en wilde ook niet naar beneden. Dan ging ik naar boven, nam haar op mn schoot, en zei zachte woordjes tegen haar, langzamerhand hoorde ik haar dan knorren.

Nu wonen we in een gelijk vloer woning, de kattenkamer is bij de gang, ze accepteerd alle katten, zelfs mn pup,maar die is ook te druk voor haar. ze wil gewoon haar rust. Ik geef haar wel steeds apart de aandacht, en nu komt ze savonds regelmatig naar de woonkamer voor dr aai en knuffel. Ze gaat even languit op het vloerkleed liggen, helemaal uitgestrekt, speelt even met iets uit het niets?? Dan word mn pup wakker en wil met haar spelen en vlucht ze weer naar de kattenkamer.
Ik denk dat jouw Luna ook haar eigen plekje wil, en dat is dan boven. Met Mowgli heeft een kat extra niet echt geholpen, ze doet ze niks, ze mogen alles doen,maar ze wil gewoon haar eigen plekje.

Alleen met Kisha(poes) kan ze echt goed mee opschieten, daar is mee opgegroeid, maar die geeft ze nog wel eens een likje.

groetjes
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

k vind dit een beetje een twijfel iets....
dat katten een keer ruzie hebben ok, maar dat het op ergere lichamelijke verwondingen aan is gekomen dan normaal, klinkt me niet echt prettig in de oren.

Daarbij vertoeft luna nu boven, en jullie (ga er maar even van uit) vrijwel allemaal beneden.

Nu vind ik dit enerzijds niet kunnen.

Luna is misschien een dominant katje, maar om toegetakeld te worden, en je eigen terrein is opeens verboden terrein nee das best zielig.

Dat ze snachts likt en kopjes geeft kan ik me voorstellen, want ze heeft jullie waarschijnlijk gemist gedurende dag, terwijl zij op haar vliering de boel bewaakt om haar nieuw verworven plekje te kunnen behouden.

het praat niet goed dat ze de oude pieter zo op zn nummer heeft gezet, maar na verloop van tijd is dat vast en zeker goed gegaan terwijl jullie aan t werk waren, want luna en pieter waren allebei heel bij thuiskomst toch??

EN dat de nieuwe kater Luna probeert op te zoeken, vind ik een beetje heibel in de tent overkomen, waarschijnlijk probeert hij het echt op te zoeken, en zal dus ook een nieuwkomer zo benaderen, wat ik niet hoop.

Ik kan je niet zeggen wat te doen, behalve dat ik het jammer vind, dat luna het luchtruim heeft gekozen, en niet lekker gezellie bij de hele bende kan zitten, omdat er op de begane grond een heer zit te wachten, op een kans om zn nagels nog eens op die mooie dame daar boven te scherpen.
Het kan natuurlijk niet altijd tussen elke kat klikken, maar deze 2 is wel erg extreem....

Ik hoop dat t goed komt, anders zou er misschien iemand wegmoeten, of Aiko of Luna.....


Ik ben blij dat ik deze situatie niet mee hoef te maken, want het lijkt me behoorlijk moeilijk leven met oorlog in huis :wink:


Succes!!!

Veel liefs Malou
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Malou, je beschrijft precies mijn gevoel! Ik vind het ook een moeilijke situatie en precies, dat Luna zich boven teruggetrokken heeft vanwege de nieuwe meneer beneden. Inderdaad, ze beschadigde Pieter niet of licht als wij er niet waren, want Pieter weerde zich wel ondanks zijn 18 jaar. En dan kwamen er geen verwondingen maar 'gewoon' een haal en een tik aan te pas - ook niet leuk, maar te corrigeren.
Nu ik nog de hele dag thuis ben, zit/lig ik gewoon delen van de dag boven om bij Luna te zijn en delen van de dag beneden voor de jongens... Wat dat betreft ben ik blij dat ik ziek thuis ben, dan kan dat tenminste. Maar in de zomer, met boven alle ramen open, hoe het dan moet gaan, weet ik niet. We zien het nog even aan en hopen dat de feromonenverstuiver gaat werken, Aiko is sindsdien wel gestopt met krabben aan de overloopdeur. De da vindt overigens dat we het ze uit moeten laten knokken, maar dat durven we niet meer aan gezien de flinke verwondingen, dus dat advies vond ik nix. Als het echt niet anders kan, gaat er eentje naar mijn zoon, maar is die ene dan Aiko omdat Luna oudere rechten heeft en meer meegemaakt heeft, of juist Luna omdat ze kennelijk liever 'enig kat' is?????
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

hmm jah, dan heb je dat :?

Ik weet het eigenlijk niet, hangt er vanaf.

Aiko en ziggy horen zoiezo bijelkaar, dus dat zou inhouden dat ze of beiden naar je zoon moeten, of alleen aiko, maar dat is ook weer een probleem.

Nu weet ik niet of Luna zich verder makkelijk aanpast, en in hoeveel mate ze aandacht krijgt bij je zoon, is die veel aant werk, want jij bent thuis en geeft haar zoveel mogelijk de aandacht die ze blijkbaar toch nodig heeft, want zodra je boven bent is ze waarschijnlijk constant bij je.

Dus dit zijn weer punten waarnaar je moet kijken.

Je zegt dat ze bang is om beneden te komen, kan ik me onderhand indenken met zon vent beneden onder de traptree.

Misschien kun je het zo laten, maar bedenk je wel, dat aiko een keer naar boven zal gaan, en die deur kan niet eeuwig gesloten blijven....

EN uitlaten vechten is ook moeilijk, want als ziggy ouder word, en hij gaat aikos beeld volgen en ook op luna af, dan heb je alles aan t dansen :?

Volgens mij maak ik het je nu helemaal moeilijk om er over na te denken, ik zit hier zelf namelijk ook als een idioot te brainstormen naar alle mogelijke oplossingen, maar het draait zelfs mij in de knoop.

Misschien toch maar laten vechten en afwachten, en mocht het te erg gaan, ze uit elkaar halen, en dan alsnog een beslissing nemen.
Op zich zouden aiko en ziggy apart kunnen, vooral van ziggy zn kant omdat dat nog een ukkie in een droomwereld is, ik denk dat aiko om ziggy zal zoeken omdat die al ouder is, maar goed dat is aan jou als de tijd daar is.

Als je je maar bedenkt dat vanwege ziggy aiko of luna niet zou hoeven te blijven, want als je een kitten van ziggys leeftijd haalt, zoeken ze een dag naar hun moeder, of surrogaatmoeder/vader zoals eiko nu voor hem is, en die zijn ze dan vergeten doordat ze zo opgaan in hun kittendroomwereld.

maar goed, de vraag is zal luna mocht aiko weggaan, weer beneden komen, het ziet mij dat ze erg bang is om naar beneden te gaan.
En aiko ruikt haar en is erg blijkbaar gefixeerd op om haar te vinden.
Zal luna gelukkig zijn bij je zoon, die misschien wel wat minder aandacht heeft voor haar vanwege werkdagen, of kwijnt ze weg zonder jou.

dat zijn allemaal dingen die je goed moet overwegen, en je zegt: Luna heeft de oudste rechten, dit is zo, maar goed je moet ook in t belang van alle dieren kijken.
en daarbij houdt je van alle dieren, dus wil je alles aanhouden, en is het alleen maar moeilijker om te zeggen van jij moet gaan of jij moet gaan....


Ik leef erg met je mee, en ga het nog eens overdenken, over wat je zou kunnen doen....

Ik laat t je weten....

Veel liefs Malou
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Moeilijk he? Ziggy hangt inderdaad als kitten nog erg aan zijn pa Aiko, ze spelen samen en slapen samen, al zoeken ze ook ieder wel hun eigen plekje. Die vormt ook geen enkel probleem, als ik hem nadat hij wakker is maar even als een baby tegen mijn schouder leg en hem wieg, dan vindt hij alles goed. :) Luna is met name mijn poes, mijn vriend heeft nog nooit een likje van haar gehad en bij mij heeft dat ook 6 weken geduurd en we weten niet eens of het gebeurd zou zijn als ik niet 7 weken rust heb moeten houden op een bed in de kamer. Dat was voor Luna de aanleiding om heel langzaam van het voeteneind naar de leuning van de bank (naast me) naar mijn hals te verschuiven om daar vervolgens even te trappelen en te likken. :wink: Maar daar zijn wel 4 weken en eindeloos geduld en lokken van mijn kant overheen gegaan, dus om haar in het huis van mijn zoon te zetten, die 32 uur per week werkt, lijkt me nu niet goed voor Lunaliefje of Lunaticje (zoals ik haar altijd noem).
En zo pieker ik soms maar door en door en op andere momenten, nu ze eindelijk na het trauma van Aiko's aanvallen weer voldoende vertrouwen in me heeft om bij me te komen liggen en te komen likken, denk ik: ze voelt zich wel weer happy, dat zie je aan haar, ze kijkt tevreden en rustiger uit haar ogen, wordt minder schichtig (wat ze beneden ook was) en speelt weer even na de likpartij en gaat daarna rustig slapen.
Ik denk dat als de Feliway echt aan gaat slaan, we die overal in het huis gaan gebruiken, misschien doet dat de truc. Ondertussen hobbel ik heen en weer tussen schuldgevoel en denken/hopen dat het wel goed komt.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

ik denk dat het dan hoe het ook mag lopen, absoluut niet verstandig is om Luna naar je zoon te doen, maar dat aiko daarheen zal moeten gaan.

Met die spray, ik weet niet wat ik daar van moet denken, want hij lijkt er nu rustiger op, maar zodra Luna in t oog zou komen, en hij lijkt haar echt niet te mogen, speelt het verhaal zich alsnog af, en gaan ze toch wel weer vechten.

Dus ik denk dat het inderdaad een kwestie van afwachten is...


Moeilijk moeilijk moeilijk :(


houdt ons op de hoogte,....

Veel liefs Malou
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
frieda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2004 08:00
Locatie: belgie

Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door frieda »

sinds vorige zaterdag hebben we een nog jong(8 weken oud)poesje bij.
nu hebben we al een poes(4 jaar oud)en dit is echt wel een kat met karakter.lief en aanhankelijk,maar ze kan soms ineens uithalen zonder(volgens ons toch)aanleiding.en dan durft ze wel eens te bijten,niet echt erg,maar toch.nu stelt zich het probleem dat ze het jonge poesje niet (of nog niet)accepteerd.kunnen of mogen we hier iets aan doen?of moeten we ze gewoon in de gaten houden,en alles zijn beloop laten?tot op heden heeft ze nog niet uitgehaald naar het kleintje,maar ze ligt wel steeds op de loer,en durft dan blazen en grollen.de kleine laat zicht trouwens niet onbetuigd,en blaast lustig terug.is dit normaal gedrag?

[titel aangepast door admin]
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Hoi hoi,

Ik had Diesel een week eerder in huis dan Roxy, en het was een en al ellende. Ik heb ze gewoon gelaten, want als ik aan het werk ben kan ik ook niet opletten.
Het verschil is dat zij even oud zijn, ook broer en zus, maar dát waren de schatjes vergeten.

Het komt er op neer dat het zonder bemoeienis goed is gekomen.
Als de kleine zich kanig verweerd, dan lijkt me alles in orde.
Moeten wennen aan elkaar.

Of verwonden ze elkaar ook?? :?:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ja, dit is heel normaal :wink:

De oudere poes is zwaar beledigd, omdat er een klein vreemd
katje in "haar" huis rondloopt. En de kleine snapt al die poeha niet, en
blaast rustig terug. Geef ze de tijd, het zal zeker goed komen :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Plaats reactie