Genoeg brokjes?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ExoticElja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2010 14:32

Genoeg brokjes?

Bericht door ExoticElja »

Hallo,

sinds 16 februari hebben wij een nieuw huisgenootje! :grin: Elja is een kortharige pers, tortie :smile: en haar geboorte datum is geschat rond 1-12-2005. We hebben haar overgenomen van een gezin die haar uit het asiel hadden gehaald.
Het is nog steeds wennen voor haar maar ze komt steeds meer los, ze is ontzettend lief!

Ik heb een vraagje over voeding, ze kreeg bij haar vorige eigenaars alleen het c1000 merk brokjes. Ik geef haar nu Iams (kip smaak) 50gram gemengd met c1000brokjes 10gram. Dit verdeel ik over 2 porties per dag. (`s ochtends en `s avonds) En ik vraag mij af of dit voldoende is voor haar? Ze schrokt het namelijk naar binnen en na het eten moet ze af en toe kokhalzen, ze heeft nog nooit overgegeven gelukkig! Ik heb wel het idee dat sinds een paar dagen het schrokken iets minder is geworden (ze kokhalst ook minder). Ze eet haar bakje altijd in een keer leeg, laat niks staan. Ze weegt 3.9 kilo
Kan iemand mij advies geven?

Groetjes
Marijke
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Genoeg brokjes?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Marijke,
Allereerst goed dat je in ieder geval voor het grootste deel van supermarktbrokken af bent gestapt! Vaak is dit niet zulk goed voer om het maar even zo te zeggen. Hill's, Orijen en Prins zijn ook goede merken als je nog eens iets anders uit wil proberen. misschien is het verstandig om je kat ook wat natvoer te geven iedere dag of om de dag, aangezien er in brokjes zo weinig vocht zit (zo'n beetje 0,0) dat een kat hier eigenlijk niet tegenaan kan drinken.
Dat je een poes hebt scheelt ivm blaasgruisproblemen die ze kunnen krijgen door te weinig vocht, katers hebben hier eerder last van maar zou wel aanraden toch wat natvoer te geven; meer vocht binnenkrijgen kan nooit kwaad.
Verder is het lastig om voer voor een kat goed te doseren, het meeste gaat op gevoel denk ik. Zelf voer ik mijn kat nu nog Hill's blaasgruisdieet, als hij herstelt is wil ik hem ook versvoeding gaan geven. Op de zak van de Hill's brokjes staat dat hij (4 kg) zo'n 50 tot 70 gram brokjes per dag zou mogen hebben. Ik vind dit echt heel veel voor zo'n klein katje! Volgens de zak zou ik met natvoer erbij uit moeten komen op 2 zakjes (2 x 85 gr) vlees per dag + 20 gr brokjes, ik geef niet meer dan 1 zakje + hooguit 20 gram brokken per dag, omdat hij het gewoonweg niet nodig heeft. Als je echt wilt weten of ze genoeg krijgt kun je haar het beste iedere 2 of 4 weken bijvoorbeeld even wegen om te kijken of ze op gewicht blijft. Dat ze nog honger heeft als jij haar eten heb gegeven wil niet zeggen dat ze niet genoeg krijgt! Als jij zin hebt in chocola of drop stop je misschien ook wel eens niet na eentje, maar eet je ook door omdat je het zo lekker vindt ;-)
Als ze haar eten zo naar binnen schrokt wil een snackball soms helpen. Dat is een bal speciaal voor katten waar je brokjes in kunt stoppen, je kunt de opening zo groot maken als je zelf wilt. De kat moet de bal laten rollen om er voer uit te krijgen en zo kan ze dus niet in een keer alles opeten, en ze heeft wat te doen!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
ExoticElja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2010 14:32

Re: Genoeg brokjes?

Bericht door ExoticElja »

Hallo Marjolein,

Heel erg bedankt voor je reactie! Het lijkt me inderdaad verstandig om haar gewicht in de gaten te houden. En wat betreft het natvoer, welk merk raad je me aan? (ze drinkt namelijk vrij veel..) Ik herken je voorbeeld over drop of chocola :-P
Over de snackbal heb ik in een ander topic ook gelezen, het lijkt me ook een leuke bezigheid voor haar. Ze is namelijk niet heel erg actief... houd meer van slapen :lol:
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Genoeg brokjes?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Zoals veel katten ;-) :grin:
Met natvoer van Royal Canin of Hill's zit je altijd wel goed.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
ExoticElja
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2010 14:32

Re: Genoeg brokjes?

Bericht door ExoticElja »

bedankt !.
Plaats reactie