Ene kat aast op het eten van de oudste

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Ferry
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2007 15:20

Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door Ferry »

Hoi,

wij hebben 2 schatten van katten. Een mannetje van 5 en een dametje van 1. Nu is het dametje, wanneer het om eten gaat, tamelijk asociaal. Even ter verduidelijking, wij hebben de volgende eetopstelling: op een stuk vloerbedekking staat Mikey zijn bakje helemaal links, daarnaast twee waterbakjes en vervolgens het bakje van schrok-op Molly.

Als ze aan het eten is, houd zij vanuit haar ooghoeken het etensbakje van Mikey goed in de gaten. Mikey is nogal een mietje met eten, en eet graag in etappes. Gevolg is dat hij wegloopt en zn bakje achterlaat met daarin nog flink wat eten. Het laat zich raden dat mevrouw zich na haar eigen bakje te hebben geleegd, haar pootje er niet voor omdraait om Mikey van zijn eten af te helpen. Mijn vriendin en ik hebben alles geprobeerd, van stemverheffing tot de plantenspuit aan toe, het lukt ons niet haar dit onhebbelijke gedrag af te leren.

Tips of advies anyone? Ik ben het waarschuwen, stemverheffen en naarbuiten doen een beetje beu!

Groetjes Ferry
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door JLC »

Ik denk dat je ze gescheiden moet voeren. En je oudste kat zou ik dan verder eten geven wanneer hij er om vraagt. Ik zou zijn voer dus ook niet de hele dag laten staan. Zo kan je andere kat er niet bij.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door Henri »

Hai ferry :grin:

Appart of samen eten heeft allemaal zijn voor en nadelen,
het voordeel aan samen eten is dat de katten elkaar stimmuleren waardoor er een nog sterkere band
ontplooit tussen beiden. Nadeel hier is dat ze sowieso sneller gaan eten en uiteindelijk een van beiden
te kort gaat schieten. Zelf heb je er dan ook geen vat op of ze voldaan zijn.

Als je ze dan toch appart wil voeren vind ik het verstandig dat beide voerbakjes elk in een andere hoek van het lokaal staan, evenals de drinkbakjes, wanneer je ze dan gaat voeren, zullen ze snel beet hebben welke hoek van wie is, zorgen dat ze geen visueel kontakt hebben, bakje dus goed in de hoek!
Belangrijk, in dezelfde kamer hé.

Zolang er eentje toch probeert om de andere zijn portie af te pakken, moet je geduldig blijven
en nooit tegen ze schreeuwen hoor. Een plantenspuit haalt evenzeer niets uit hoor.
Een kat luistert naar ze'n eigen lichaamservaringen, aldus is het beter dat je ze telkens met een
toch wel redelijk krachtige beweging optild en wegzet uit die hoek,telkens opnieuw, tot ze het snapt.
Vooral nooit tegen roepen, kopje strelen na het wegzetten.

Groetjes en succes. ;-)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door Nyncke »

Tja, onze Doortje deed dat eigenlijk ook altijd bij Binkie.
Nou maakte dat hier niet zoveel uit, Doortje was en is nog steeds een lichtgewichtje.
Dus ik zorgde dat er altijd voldoende eten in de bakjes zat en ze geen van beiden tekort kwamen.

We hebben hier verschillendde manieren van eten geven gehad, afhankelijk van de situatie met alle dieren:

* Altijd voer hebben staan.
* 2x op een dag voeren.
* 1x op een dag voeren.
* Gescheiden voeren ( maar dit was als er verschillende voer gegeven moest worden aan katten. Mambo kreeg ook apart eten want die at grommend en wel alles van iedereen )

Aan alle manieren zitten voor en nadelen.

Verder zou ik er zeker niet een groot drama van maken, ze zijn blij als ze eten krijgen, op welke manier ook. Dus vooral, lekker nuchter blijven ;-)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door Tember »

Ik doe het precies zoals Nyncke. Dennis is ook een veelvraat en Erwin eet in etappes. Maar als hij voor de tweede etappe terugkomt, is het er vaak niet meer en heeft Dennis haar buikje rond. Ik zorg gewoon dat ze genoeg krijgen, als Erwin nog honger heeft laat ie het wel merken en dan geef ik hem gewoon nog wat.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door achtpuntzes »

haha,

een bekend probleem...

ik heb op oudjaarsdag 2 jonge poesjes overgenomen van iemand.
2 zusjes zijn het. de een is twee keer zo groot als de ander.

het was mij snel duidelijk hoe dit kwam:

de een vrat in 3 seconden zn bak leeg en begon dan bij de ander mee te eten.

als ik ze te eten geef blijf ik er bij, het gaat steeds beter.
de grote weet inmiddels donders goed hoe het zit.

dit is alleen maar bij nat voer, krijgen ze twee keer per dag (kleine porties)
verder heb ik bijna altijd droog voer staan, maar daar hebben ze geen problemen mee.

ik til er eigenlijk niet zo zwaar aan.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Ferry
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2007 15:20

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door Ferry »

Bedankt voor al jullie tips! Ga er zeker wat van uit proberen ;-)
Ik kreeg net in de dieren speciaalzaak het advies het eens te proberen met een derde bakje, en deze op een volledig andere plek neer te zetten. Dus eigenlijk het voer van beide over meerdere plekken verdelen. Dit ga ik vanavond maar eens proberen. Misschien dat we Molly dan eens van haar ronde buik af kunnen helpen, haha.

Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Ene kat aast op het eten van de oudste

Bericht door Maya-en-Maiky »

Ik (her)ken de situatie als geen ander.

Maya is een veelvraat en Maiky.. ach, die heeft aan weinig al genoeg.

Ik laat ze wel gewoon bij elkaar eten, maar let er dan even op, wanneer Maiky de woonkamer weer binnenkomt. Zeer vaak is dan zijn bakje nog lang niet leeg. Zodra Maiky de kamer inkomt, ga ik even naar de plek waar ik de etensbakjes neerzet en pak dat van Maiky gewoon even weg. Vaak wil hij later dan nog wel een deel (of soms de rest van het eten) opeten.

Toen Maiky nog kitten was kreeg hij zijn eten nog wel apart van Maya, maar als ik nu zijn bakje in de keuken zet en Maya de hare op de plek waar ze normaal gesproken eten krijgen, dan snapt Maiky er niets van... Dus dan let k maar even extra op Maiky...
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Plaats reactie