Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
AnneZ9551
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2010 18:53

Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door AnneZ9551 »

Hoi allemaal,

2 maanden geleden heb ik een kat van ongeveer 1,5 jaar uit het asiel gehaald. Hij was toen pas net gecastreerd, dus is hij heel erg groot, heeft enorme poten en een prachtig mooie dikke kop. Ik was natuurlijk gelijk verliefd, maar werd wel gewaarschuwd dat deze kat onhandelbaar was!! Hij was wild gevangen, en haalde constant uit naar alles en iedereen. In het asiel deed hij tegen mij echter erg lief, en dus kon ik het niet weerstaan hem mee te nemen.

Roel bleek inderdaad een schatje te zijn: als hij er zelf zin in heeft kan hij heerlijk kroelen, hij gaat keurig op de kattenbak, hij kan heerlijk spelen, komt niet met dode muizen en vogels thuis, kortom een echte aanwinst! Nu heeft hij echter één eigenschap die ik niet zo leuk vind.... Hij speelt erg ruw, en bijt en krabt graag. Nu is aan hem echt te merken dat het spelen is, alleen omdat hij zo groot en sterk is komt het nogal hard aan! De afgelopen week heeft hij bijv. ontdekt dat hij het heel leuk vindt om naast me te zitten als ik slaap, en als ik dan wakker word krijg ik een pets voor mijn hoofd. Dan rent hij heel blij weg en kijkt zo van: speeeeeeelen speeeeelen :grin: !!

Ik wil hem duidelijk maken dat dit niet leuk is, ook zodat hij dit niet bij bezoek gaat doen etc (haalt nu ook al graag uit naar vreemde mensen). Het probleem is echter: de gang vindt hij geweldig (lekker tussen de schoenen spelen), water spuiten vindt hij bijna nog leuker, blazen maakt geen enkele indruk, hard "nee" zeggen ook niet, hem negeren doe ik al vanaf het begin en werkt dus ook niet, en een tik geven wil ik niet.

Heeft iemand nog een idee hoe ik hem kan leren liever te spelen? (en mij niet elke ochtend wakker meppen ;) )

P.S Hij gaat gewoon naar buiten, en verder krijgt hij ook veel aandacht en heeft hij veel speeltjes die hij helemaal kapot mag maken!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge Kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum! en al gelijk een probleem dus
en weet niet of straffen wel de oplossing is omdat katerbeest het één misschien niet aan het ander koppelt.
één van mijn katten weet wat 'au, au' is, zeker als ik het heel erg zielig en klagelijk zeg en uitspreek.
ik doe dan ook verdrietig en superzielig.
zo heb ik hem vrij vlot voorzichtiger leren spelen, vooral mijn handen werden opengehaald.
k liet het hem ook zien, met bloed en al (vond ie vies..).
ook 'au au' wanneer hij zijn klauwen iets te diep in mijn nek zet en dat doet hij nu veel voorzichtiger, in een dikke trui dat wel.

en ik heb een wekkersysteem want ik werd rond 05.00 u steevast gewekt met een poot in één van mijn neusgaten.
als mijn wekker afgaat dan weten ze dat ik uit bed ga en dat ze aandacht en eten krijgen.
zolang die wekker niet heeft geklonken ben ik niet in beweging te krijgen.
ik weet dat ze daar s morgens op zitten wachten, net zoals bij de voerautomaat, waarvan ze ook niet weten wanner die open gaat.
meestal krijgen ze als ze komen aanlopen op het geluid van de wekker iets lekkers of zo maar een paar brokjes. en knuffels.

na een paar keer wisten ze dat: geen wekkerherrie geen brokjes, wekkerherrie.. op naar het vrouwtje, want lekkere brokjes.

en je moet hem misschien 's nachts of 's morgens ongeveer anderhalf uur voordat hij je 'mag wekken' voer geven,
een voerautomaat is daar ideaal voor en je zou qua tijden en ook qua soort voer even moeten experimenteren.
kan bv ook klein koelelementje onder en bv iets in waar hij op moet knagen en wel even mee bezig is en dan bedoel ik barf en dood pluimveebeest..
(zooplus heeft voerautomaten, zie link bovenin, maar de tweevaks cat mate is op t moment even niet leverbaar..)
misschien iets om te proberen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door JLC »

Lastig probleem. Ik zou zeggen negeren (dat werkt bij mijn poes Lizzie wel), maar ik lees dat dit bij jouw kater niet lukt. Ik zou bijna zeggen dat hij een speelmaatje in de vorm van een andere kat nodig heeft. Maar ook dat zal niet in alle gevallen de oplossing zijn.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door Nyncke »

Een wild gevangen kat van die leeftijd, dat wordt erg moeilijk om die iets te leren.
Liefde en geduld en vooral, hem nemen zoals hij is.

Wat je kunt doen om te voorkomen dat hij in je hakt is, alleen nog maar met speeltjes met hem spelen. Niet met je handen.
Misschien breekt ergens door dat handen alleen zijn om te voeren en te aaien.

Ik zou niet bij hem liggen slapen, hij slaapt op zijn plekje en jij in je bed.
Bij het ouder worden zal hij ook wel wat rustiger worden en kun je het nog eens proberen.

Verder mag hij wel naar buiten?
dat zou ik zeker doen bij hem.
AnneZ9551
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2010 18:53

Re: Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door AnneZ9551 »

Bedankt voor de snelle reacties! Hij gaat inderdaad wel naar buiten, en we matten hem graag af door hem een uur achter een tennisballetje aan te laten rennen, daar wordt hij ook iets rustiger van ;)

Ben vanmorgen begonnen met hem niet gelijk eten te geven, hij weet nu natuurlijk dat zodra mijn wekker gaat hij als eerste eten krijgt en komt me dan ook graag wakker maken! Vanmorgen heb ik hem pas na een tijdje eten gegeven toen hij het niet zag, misschien dat hij nu de link niet meer zo met mij legt! Hij heeft vandaag ook nog geen één keer gebeten of stout gedaan, dus hopen dat dit een methode is die werkt :)

Als iemand nog meer tips heeft hoor ik het graag!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door Nyncke »

Ik moet erg lachen om de tennisbal :lol:
Hier hadden we een propjes-apporteur.

En dit is ook een leuk topic, ff door het begin heen....
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... s&start=30
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/kong
is een grote kong niet iets voor Roel? kijk even bij kong kickeroo,
kun je zelf ook maken van een halve keukenrol, bij voorkeur van het keukenpapier met katoenvezels, dat is sterker en daar hebben ze veel meer greep op.
en die mag ie helemaal aan repen scheuren, soms bij een adhd-bui gebeurt dat door onze kleine poes Mies.
die heeft vandaag de kong kickeroo gekregen en mag daar 10 minuten mee te keer gaan want gaat daarbij finaal uit haar bol ermee!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
AnneZ9551
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2010 18:53

Re: Jonge kater die alles leuk vindt, hoe te straffen?

Bericht door AnneZ9551 »

Nou de tennisbal is echt favoriet, jammer alleen dat hij hem niet terug komt brengen.... :P Hij rent erachteraan, en gaat er dan naast zitten zo van: hallooooo, gaat iemand dat ding nog gooien of niet?

Erg leuke speeltjes op die site, alleen hebben we gemerkt dat Roel de speeltjes het minst gebruikt, hij vindt zelfbedachte dingen veel leuker! Zo kan hij ook uren over de grond rollen met een fles cola, vooral als het gaat bruisen vindt hij dat erg interessant :)

Wel fijn om te merken van jullie dat meerdere katten een beetje vreemd zijn ;)
Plaats reactie