Lager IQ

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Lager IQ

Bericht door Camoth »

Ik vind het maar moeilijk. Hoe definieer je wat intelligentie bij katten is?

Is dat het snel aanleren van bepaald gedrag?
Is dat zich snel aanpassen aan de omgeving?

Katten die "mensenslim" lijken te zijn hoeven niet per definitie intelligenter te zijn dan een kat die bijvoorbeeld goed muizen kan vangen. Kan het niet echt goed uitleggen, maar ik vind dat het moeilijk te beoordelen is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Lager IQ

Bericht door Henri »

Adriana, eigenlijk is "opvoed" verkeerd uitgedrukt,oeps! :-o
ontwikkeling door ervaringen is mischien gepaster. :-|

Ik bedoel meer door spontane dagelijkse dingen, en ook dingen die ze zelf teweeg brengen, wel inclusief het niet op tafel en aanrecht,kattenbak enz... kleine ellementaire dingen, voor zover ze die naleven hé. :roll:
Eerlijk gezegt, training is ook niet zo mijn stijl.Vroeger ja, maar uiteindelijk heb ik ontdekt, dat
de beste samenhang door het geven van alle vrijheid komt, gemakkelijk gezegt, weet ik, met één kater en een rustige omgeving, maar dat is weer een ander verhaal hé. :grin:
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Lager IQ

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Esther,
Denk dat er wel degelijk verschillen zijn tussen katten, de 1 is gewoon wat sneller van begrip als de ander (net als bij mensen, de een moet je iets 1 keer voor doen, een ander moet je iets 3 keer voor doen). Met het mauwen is denk ik niets mis als ik je verhaal zo lees, de ene kat 'kletst' gewoon wat meer dan de andere kat. Dean kletst mij ook af en toe de oren van de kop, en soms zit ie voor zich uit te kijken en begint hij binnensmonds te mauwen. En katten blijven ook vaak tot op best hoge leeftijd speels, al zal het misschien in de loop van de jaren straks wat minder worden.. Kortom, zou me niet te veel zorgen maken, zou ook niet leuk zijn als iedere kat t zelfde was ;-)
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lager IQ

Bericht door Adriana »

k vind het ook wel moeilijk want wat is intelligent en wat is handig, wat is aangeleerd en wat is instinct.

voorbeeldje:
mijn tuin grenst aan de achterkant aan een sloot en op de slootkant liggen over 6 meter lang bielzen.
voor die bielzen staan grote bamboeplanten, die het zicht op de sloot wegnemen.
muizen gebruiken die bielzen als veilige snelweg om achterlangs van de ene kant naar de andere kant van de tuin te komen naar hun holletjes en slaapplaats.
kat zit voor de bamboes en hoort dat er muis/muizen achterlangs lopen. en heeft trek in muis of denkt dat ìk trek in muis heb.

MoMo is tot dusver het meest vaak en langst op de tuin geweest.
hij is - zelfs een paar keer - dwars door die bamboe gesprongen, om een muis te vangen en belandt daarbij dus regelrecht in de sloot.
Enzo is alles bij elkaar vijf keer op de tuin geweest. die hoort de muizen en sprint naar de zijkant en wacht ze daar op en legt zijn poot erop.
ik heb hem dat niet voorgedaan en hij kan het nooit van MoMo gezien hebben, want ze zijn nooit gezamenlijk op de tuin.
MoMo bewaarde al vrij snel de muizen voor mij in een emmer. ook dat heb ik hem niet voorgedaan en het is geen instinct.
hij is dat gaan doen toen ik er eentje niet goed overnam en ter plekke liet ontsnappen. ze zijn altijd puntgaaf maar in shock.
tegenwoordig hoor ik aan het gepiep dat ik een muis krijg. voor eigen gebruik wordt de muis in één klap gedood en dat piept niet.

dit is niet aangeleerd en het is geen instinct.
er zit ook ontwikkeling in want Mo heeft intussen afgeleerd te springen en verschanst zich nu half in de bamboe en hoeft dan alleen nog maar een poot uit te steken.
Enzo 'begreep' al vanaf het begin dat die muis van A naar B reest en dat hij dus naar B moest sprinten om hem op te vangen.
maar hij stopt geen muizen in emmers, nog erger, ik heb van Enzo nog nooit een muis gehad!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Lager IQ

Bericht door Nyncke »

Camoth schreef:Ik vind het maar moeilijk. Hoe definieer je wat intelligentie bij katten is?

Is dat het snel aanleren van bepaald gedrag?
Is dat zich snel aanpassen aan de omgeving?

Katten die "mensenslim" lijken te zijn hoeven niet per definitie intelligenter te zijn dan een kat die bijvoorbeeld goed muizen kan vangen. Kan het niet echt goed uitleggen, maar ik vind dat het moeilijk te beoordelen is.

Hier kan ik me wel in vinden in de vragen die je oproept.
Plaats reactie