Katten constant ruzie sinds verhuizing

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Larauu
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2010 12:02
Locatie: Polop de la Marina

Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Larauu »

Hallo,

Wij hebben 2 katten, ze zijn allebei 2,5 jaar. Terror hebben we vanaf dat hij een kitten was en is altijd een lief en speels beestje geweest. Sinds 1,5 jaar hebben we de andere kat, Brabo erbij. De eerste week was het even de kat uit de boom kijken maar al snel werden het dikke vrienden van elkaar. Ze speelden met elkaar (binnen en buiten) maar sliepen ook tegen elkaar aan.
Een jaar terug zijn we naar spanje verhuist en sinds die tijd wil onze eerste kat Terror niet meer spelen met Brabo als hij binnen is. Brabo wil natuurlijk wel graag spelen en daagt hem dan een beetje uit, dit loopt altijd uit tot een gevecht waarbij Terror meteen op zijn rug gaat liggen, blaast en uithalen met nagels.
Zodra ik ze allebei naar buiten doe zijn het weer de maatjes die het waren en spelen ze graag samen..

Ik heb eraan gedacht dat Terror het huis echt als zijn rustplaats zag en er alleen in wil slapen, maar met een muisje oid wil hij wel spelen, met ons ook, maar als Brabo dat ziet wil hij ook wel met Terror spelen en dan is het weer vechten..

Ook nog wel een raar iets is dat ze gerust samen slapen en elkaar schoonmaken. Als ze dan elkaar aan het schoonlikken zijn kunnen ze zo een paar minuten bezig zijn en in een keer is het slaan en vechten met nagels door Terror.

Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn? En nog fijner, hoe ik dit op kan lossen?

Bedankt!
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Henri »

Dag Larauu, :grin: vreemd geval. :???:
Zou het niet kunnen dat terror ergens onder zijn vacht één of andere plaatselijke huidinfectie heeft, waardoor hij zo heftig reageert als hij op die bepaalde plaats zou aangeraakt worden?
Of ergens een wondje, is ook mogelijk. :-o :?:
Mischien interresant om zijn huid eens uitgebreid te controleren, ook aan zijn pootjes.

Allesziens, het beste ermee! :epray:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Admin »

Welkom op het forum Larauu,

Ik denk dat het gewoon kattengedrag is. Onze 4 katten vertonen hetzelfde gedrag. Ze wassen elkaar, spelen en stoeien met elkaar en slapen bij elkaar. Vaak ligt er al 1 in een mandje, dan wil de ander erbij liggen, maar die hoeft dan maar 1 verkeerde beweging te maken of het is vechten geblazen (vechten is een groot woord, het is meer terechtwijzen).

Ook het zich laten wassen en pas na een poosje bijten of slaan zie je ook als een baasje een kat lekker zit te aaien terwijl die naast hem op de bank ligt. Op een gegeven ogenblik heeft de kat er genoeg van en bijt of haalt opeens uit. Dat komt dan door een soort 'overload' van kroelgevoelens bij de kat, die zich op die manier uiten. Vaak zie je het al aankomen door de gezichtsuitdrukking of heen en weer bewegen van de staart, dat hij gaat uithalen of bijten. In dat geval moet je direct stoppen met aaien en het dier negeren totdat dat gevoel bij de kat weer afneemt.

Ik denk niet dat de verhuizing er iets mee te maken heeft. Het enige dat je kunt doen is om feromonenverdamper (Feliway) in het stopcontact te doen, of met Bachremedies aan de slag te gaan. Maar als het af en toe voorkomt, dan zou ik er niks aan doen en de katten het zelf uit laten maken, wie de baas is.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Nyncke »

Ik heb eens gehoord dat als je gaat verhuizen de katten weer opnieuw gaan bepalen hoe de rangorde is. Misschien dat de kat die altijd ranghoogste was niet meer zo zeker van zijn zaak is, of juist zijn positie wil versterken.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Admin »

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn, maar de verhuizing is al een jaar geleden. Dan zou het opnieuw bepalen van de hierarchie al eerder zijn begonnen. Wat wel voorkomt is dat 1 kat aan de rangorde timmert, maar dat dat niet (direct) wordt geaccepteerd door de anderen omdat de kat dan niet dominant genoeg is of de andere katten zijn te sterk. Dan krijg je een hele poos van conflicten, afgewisseld met bij elkaar liggen, elkaar wassen etc.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Nyncke »

Een jaar terug zijn we naar spanje verhuist en sinds die tijd wil onze eerste kat Terror niet meer spelen met Brabo als hij binnen is.
Ik ben niet goed op de hoogte van hierarchische wisselingen.
Maar kan het niet zijn dat het toen wel al begonnen is maar nu feller/ uitgesprokener wordt?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Katten constant ruzie sinds verhuizing

Bericht door Admin »

Dat kan zeker. Maar ik denk zelf dat het niet meer willen spelen als de ene kat binnen is meer met de leeftijd te maken heeft en een verandering van omgeving te maken heeft dan met rangorde. Die strijd merk je wel. Overigens is het bepalen van hierarchie meestal niet erg aan de orde als er maar 2 katten zijn, dat begint bij 3 of 4 katten (tenzij het buitenkatten zijn en er buitenshuis ook al een strijd gaande is met buurtkatten).
Best een moeilijk geval, maar als er niet onmiddelijke noodzaak is, zou ik er niets aan doen. De meeste katten kunnen het heel goed onderling bepalen. Dat een baasje het liefste ziet dat de katten altijd goed met elkaar kunnen opschieten en bij elkaar liggen, is weer een ander verhaal :-D
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie