Kat overleden na longvliesontsteking?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door daantje »

Allereerst heel veel sterkte. Ik heb met tranen in mijn ogen je verhaal uit kunnen lezen. Jeetje wat heftig!

De laatste beelden zullen nu nog een poosje op je netvlies blijven, maar langzamerhand komen ook de mooie, leuke en lieve momenten weer terug. Da's echt zo, al geloof je daar nu misschien nog niet in.

Sterkte nogmaals.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

eh nou, heb gister dus het as opgehaald en dacht dat begraaf ik gelijk
in de tuin. Maar alles is bevroren dus dat moet even wachten ;)
Gister met Arie voor de jaarlijkse controle naar de da geweest, met hem
is alles goed.
Ze had ook nog even het dossier van Miep erbij gepakt om te kijken of
er nog wat in stond.
Zij dacht ook aan een hartkwaal, maar phyorhorax stond er ook tussen
dus dat blijft onduidelijk. Maar het is goed zo
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Ambertje73 »

Jeetje, wat een droevig verhaal! Katten (andere beestjes natuurlijk ook) kunnen al heel lang lijden aan iets zonder dat je iets merkt!
Meestal als je erachter komt, dat iets niet goed lijkt, dan is het ook vaak meteen mis!

Onze Jeeves kreeg vorig jaar juli problemen met eten. Aangezien hij de leeftijd had voor tandproblemen, hebben we hem daarop laten checken.
Eerst één kies laten trekken. Hij ging nog niet eten (in de tussentijd voerden we hem met een voedingsspuit en dat vond hij best).
Iets later zijn al zijn kiezen getrokken, maar zelf eten deed hij niet echt. Hij likte wel eens aan wat natvoer, maar soms kokhalsde hij ervan.
Jeeves was altijd al een beetje een stresskip, dus volgens de DA kon het aan de "gewenning" van de half lege mond komen.

We hebben zitten wachten, maar hij heeft nooit meer zelf gegeten.

Een paar weken geleden begon hij moeilijker te lopen (hij heeft maar drie poten, geen staart) en hoestte hij soms. Als we hem begonnen te voeren dan kokhalsde hij ook weer.
Een paar dagen voor zijn dood begon hij zwaar te ademen, dronk veel en je zag hem veranderen. Hij kreeg een bultje onder zijn keel, dus we dachten aan kanker.
Hij keek steeds gedwongen naar links alsof hij een beroerte of zo had gehad.
Bij de DA hebben we een rontgenfoto laten maken en toen kwamen we erachter: een sterk vergroot hart!

Op de foto zag je dat zijn longen vol vocht zaten (horen op de foto zwart te zijn, maar ze waren helemaal wit!).
Verder zat er vocht onder de lever en zijn hart was ongeveer 2x zo groot als normaal.
Met hartmedicatie en vochtafdrijvers zou hij een kans maken.....

Twee dagen heeft hij min of meer een opleving gehad van de medicijnen en toen lag hij ook continue met de bek open te ademen.
Dat zijn beelden die je altijd bij blijven.....
Dat was voor ons het moment om er een punt achter te zetten. Wij willen kwaliteit voor een kat. Kan dat niet, dan houdt het op!

Als ik jouw verhaal lees, dan vermoed ik toch echt dat je lieverd een hartkwaal moet hebben gehad. Dat sluimert een hele tijd en dan slaat het toe!
Ik weet dat het geen troost is, maar naarmate de tijd verstrekt, wordt de pijn wel minder. Je leert er mee leven en geeft het een plekje.

Wij hebben nu nog 34 katten (binnen), ongeveer 8 zwervers aan huis, 2 honden en 5 konijnen (ook net één overleden).
Elk jaar verliezen wij wel een beestje, soms meerdere. Het wordt nooit makkelijker. We hebben in de afgelopen jaren ook al genoeg verloren, maar denk gewoon aan de leuke tijd die je zo'n beestje hebt gegeven! Als wij een aantal katten niet hadden opgevangen, dan waren ze er nu al niet meer geweest!
Het feit dat ze bij ons kwamen wonen, heeft ze nog een flink aantal jaren extra gegeven.

Misschien komt er nog eens een kat op je pad.....

Heel veel sterkte!
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Ja ik begin ook steeds meer te denken aan een hartkwaal, zeker omdat ze al vanaf jong af aan zo rustig was.
Het doet nog veel pijn, maar ik vind het ook heel zielig voor haar broertje...
Hij eet wel, maar is echt heel timide.... wil niet veel meer naar buiten, likt zich (bijna) kaal, krabt voordurend.
Ik heb al een valiway pomp in huis hangen, maar merk tot nu toe weinig resultaat helaas.
Ik wil liever geen andere kat erbij, omdat hij helemaal niet van andere katten houd. En echt de baas is!
Dit vind ik ook zielig, werk overdag en in de avond ook sporten.
Heb vorige week 2 dagen vrij genomen en dat vond hij heerlijk. Nu probeer ik in de weekenden zo veel mogelijk thuis te blijven.
Ik kijk het nog een paar maanden aan en als het niet verbeterd zal ik toch andere stappen moeten ondernemen.
hebben jullie nog ideen om hem weer wat "vrolijker" te krijgen?

groetjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

Ik denk dat je het gewoon tijd moet geven. Je zegt dat Arie niet van andere katten houdt, maar blijkbaar was hij wel aan zijn zusje gehecht. Dat geeft aan dat hij het gezelschap van een andere kat dus wel op prijs kan stellen. Het feit dat hij graag de baas is, hoeft geen bezwaar te zijn. Je zou er eens rustig over kunnen nadenken om over een tijdje een kitten erbij te nemen (het seizoen zit eraan te komen - de eerste zwangere poes is alweer binnen ;-) :???: ). Dat is voor Arie geen bedreiging en vindt hij misschien toch wel fijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Ambertje73 »

Ik denk dat Cari wel eens gelijk kon hebben!
Ook al houdt hij niet van andere katten, een kitten bij hem plaatsen zou misschien wel goed vallen.
Deze kan Arie de baas en kittens zijn (bijna) altijd onderdanig naar volwassen katten toe.

Het is toch ook wel sneu voor hem dat jullie een druk leven hebben en een soortgenootje voor hem zou ideaal zijn.
Dan hoef je zelf niets te veranderen aan jullie drukke leven en Arie heeft ook aanspraak.

Een broer en zus kunnen soms heel close zijn hoor, vergis je daar niet in.
Mijn oom en tante hadden ook twee katten (broer en zus). We hebben ze altijd gewaarschuwd voor de drukke straat die voor ons huis langs loopt (we wonen bij elkaar in de straat). Niet luisteren, dus de poes werd doodgereden. Verschrikkelijk! Het broertje hielden ze vervolgens binnen, mocht niet meer naar buiten omdat ze bang waren dat hij ook zo zou eindigen.
Nou ja! Schijnheilig zeg. Dat hadden ze eerder moeten doen toen poes nog leefde.

Hij deed niets anders dan vreselijk miauwen omdat zijn zusje er niet was. Hartverscheurend!
Hij ontsnapte de volgende dag en uren later vonden ze hem miauwend langs een grote weg op zoek naar zijn zusje.
Het heeft een hele tijd geduurd, voordat hij weer een beetje "normaal" was, maar dat wil je zo'n beestje toch niet aan doen!

Ik persoonlijk zou geen maanden wachten om stappen te ondernemen.
Succes en hopelijk kom je eruit!
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Ja wat jullie zeggen dat is natuurlijk ook waar, een kitten erbij nemen.
Maar ik heb daar geen zin meer in, begrijp me niet verkeerd hoor ben dol
op Arie (en miep) en zo'n beestje krijg ik nooit meer.
Ik ben er dus echt helemaal niet aan toe om een "nieuwe" kat erbij te nemen.
Nu is het nog maar 3 weken geleden dat miep overleden is en de da zei ook dat het
wel een paar weken duurt voordat hij zich weer de oude voelt.
En nee denk ook niet dat het verstandig is om nog maanden te wachten.....:(
Maar ik weet nu gewoon niet goed wat ik moet doen. Het is echt een buiten katje maar
door de kou is hij nu af en toe een half uurtje naar buiten.
En omdat hij nu zoveel binnen is denk ik dat hij haar heel erg mist, ze waren echt gek op elkaar
(ze waren niet altijd samen, maar snachts altijd lekker dicht tegen elkaar aan in bed liggen).
Ik hou zoveel van dit beestje, maar als hij niet gelukkig is kan ik dat ook niet zijn :(
Bedankt dat jullie zo met me mee leven en adviezen geven.
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Dit stukje vond ik op het internet en vond het wel een interessant stukje om te plaatsen.
Arie zit nu denk ik in de depresieve fase (staart vanaf gister uit het raam, eet vandaag bijna niet) :(
Houd hem nu goed in de gaten want de "echte" doodsoorzaak van Miep is natuurlijk ook niet vast gesteld.
Mocht het toch een virus zijn geweest kan hij het natuulijk ook krijgen, oh echt het idee alleen al maakt me
helemaal gek.
Met mijn moeder afgesproken dat ze ma, di,do en vrijdag om 13:00 uur kijkt hoe het met hem is en of hij naar buiten
wil.
Dit deed ze afgelopen weken ook al, maar niet elke dag, nu wel zodat hij dan ook lekker aandacht krijgt.

hier het stukje van internet!

Hoe kunt u de kat helpen?
De eerste fase van het rouwproces is activiteit. De overgebleven kat gaat actief op zoek naar de persoon of het dier dat weg is. Is u kat een kat die ook naar buiten gaat kunt u hem in deze fase het beste binnenhouden. Ze zullen namelijk een groot gebied afspeuren wat het risico vergroot dat de kat onder de auto komt. Deze fase wordt opgevolgd door een "depressie". Deze tweede fase duurt een paar weken, soms langer. De "depressieve" periodes zullen korter worden en minder frequent. De kat zal steeds meer zijn oude gedrag weer laten zien met enkele permanent nieuwe gedragsveranderingen die te maken hebben met de territoriale rechten en sociale structuur van de kat.

In het algemeen genomen kan je er van uit gaan dat het gehele rouwproces twee maanden tot een half jaar duurt. Tijdens deze periode heeft de kat bevestiging, extra liefde en aandacht nodig. Denk hierbij aan een snoepje als de kat lekker op schoot ligt of speeltjes met catnip of valeriaan als de kat zich heel erg teruggetrokken heeft. Zorg er wel voor dat je niet wenselijk gedrag niet gaat aanmoedigen! Let er ook op dat je de kat niet forceert.

Veel mensen denken dat een nieuwe kat aanschaffen helpt. Helaas is dit niet het geval. Wilt u toch graag een nieuwe kat erbij, kunt u het beste wachten tot de kat over het rouwproces heen is. Neem je eerder een nieuwe kat erbij forceer je je oude kat wat extra stress oplevert naast het verwerken van het verlies van de overleden kat. Geef uw kat de tijd om zijn verlies te verwerken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

Dat klopt allemaal wel en dat je de achtergebleven kat wat extra aandacht geeft, lijkt me vanzelfsprekend.
Veel mensen denken dat een nieuwe kat aanschaffen helpt. Helaas is dit niet het geval.
Op de korte termijn niet nee. Mensen denken soms te makkelijk dat een kat te vervangen is en gaan voorbij aan het feit dat iedere kat een individu is, uniek en dus onvervangbaar. Als je relatie stukloopt, klamp je ook niet de eerste de beste voorbijganger aan om die rol over te nemen, maar dat neemt niet weg dat je er na een 'rouw'-periode wel weer voor open kan staan en er dan ook weer van kan genieten.
Wat dat betreft, komt dat voor Arie goed uit, want over een paar maanden wordt het land weer overspoeld door kittens. Maar Marlies, je moet het zelf ook willen. En Arie kan naar buiten, dat scheelt :tour: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Daar heb je gelijk in Cari.
Ben vandaag voor de zekerheid toch even naar de da gegaan.
Wanneer een kat niet eet weet je dat er wat is.... natuurlijk 1 uur voordat ik naar da
wou gaan ging mr natuurlijk eten ha ha of ze het voelen.
Geen koorts, niet afgevallen (onbegrijpelijk, maar heel fijn), maar wanneer ze aan zijn
bekkie ging zitten werd hij gek (blazen, niet normaal).
Ze ging verder kijken en bij 1 kies is te zien dat de wortels een beetje bloot liggen (auwie!).
Hij heeft pijnstillers gehad (injectie) en als hij morgen nog niet eet, moet ik terug.
Heb echt een super da, die wil hem morgen dan helemaal checken.
Geen vocht te horen en zijn ademhaling was goed, dat was voor mij ook echt een opluchting!!
Hij voelt zich nu al beter en heeft ook weer wat gegeten net. Net melk gegeven en dan merk
je inderdaad dat hij iets met zijn bekkie heeft, want om de paar slokken schud hij met zijn hoofd en dat
doet ie normaal niet.
Maar even afwachten hoe hij morgen is.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

Goed dat je naar de da bent gegaan. Dat wordt dus waarschijnlijk een renovatie van zijn gebitje. Nou,dat is te overzien hè? WIe weet hoe vrolijk hij daarna weer is ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

:) nou het gaat super goed met Arie, is weer helemaal zichzelf!
Eet (redelijk) goed, speelt, gaat af en toe lekker naar buiten en komt
weer heerlijk kroelen!! :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Cari »

Geweldig :thup: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dieneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2010 00:08
Locatie: Zutphen

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door Dieneke »

pfff wat een verhaal zeg, nog sterkte met het verlies van je kat. En wat fijn dat Arie weer beter is of dat je in elk geval weet wat er aan de hand is. Zal wel een opluchting zijn inderdaad. Geniet er lekker van!
marliesmini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 19:16

Re: Kat overleden na longvliesontsteking?

Bericht door marliesmini »

Ja Dieneke het is me allemaal wat! Arie is inderdaad weer helemaal de oude, geef hem nu nog
pijnstillers ga van het weekend proberen om geen pijnstillers te geven.
Dan kan ik kijken of het echt zn tand is geweest of dat het een virusje is geweest.
De da vertelde dat er veel zieke katten zijn, dus dat is nog even afwachten.
Plaats reactie