Vreemd gedrag

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Charlie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2010 14:05

Vreemd gedrag

Bericht door Charlie »

Ik heb sinds 6 weken een jonge kater opgehaald uit het asiel. Hij is vooral erg lief, maar soms kan hij ook erg baldadig zijn. In het asiel waarschuwden ze dat hij soms wat bijterig kan zijn.. Op het begin viel het reuze mee, maar denk dat hij nu op zijn gemak is en meer uitprobeert...

Het gaat zo: Wanneer hij geaaid wordt, wordt hij een beetje speels en gaat op zn rug liggen. Wanneer je dan aait, hapt ie in je hand. Soms gaat dit zo lomp dat hij ook zn poten om je arm heen slaat, zodat je je arm niet zomaar terug krijgt.
Maar vooral wanneer hij aandacht wil, dan hapt ie ineens in je arm. Niet echt fijn voor mensen die op bezoek komen en hem niet kennen. Wanneer hij zichzelf zo zielig vind omdat hij niet genoeg aandacht krijgt, gaat ie baldadige dingen uithalen en dingen doen die niet mogen (en dat weet ie donders goed) Zo krijgt ie toch de aandacht.. maar als ie dan gestraft wordt met een harde NEE en ergens anders neer gezet wordt, komt ie later ineens op je af rennen en slaat met zn poten of probeert te bijten. Dit lijkt mij niet normaal..

Hij is dus over het algemeen zeer lief, maar dit gedrag wil ik zo gauw mogelijk af leren..

Heeft iemand tips?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Roos en Minousch »

Minousch doet dat ook, zo ben je haar aan het aaien, en zo bijt ze hard in je hand...
Leer er mee leven, waarscuw het bezoek, dat ze voorzichtig moet moeten zijn met aaien.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Cari »

Die kat wil stoeien, lol hebben, uitdagen. Daar heeft hij de leeftijd voor. Hij doet precies die dingen die hij met een soortgenootje ook zou doen. Volkomen normaal kattengedrag. Ik kan me voorstellen dat jij dat minder leuk vindt, maar in de ogen van de kat doet hij niets verkeerds. Een kat kan geen boek lezen, internetten, tv kijken of bellen met zijn vrienden. Hij heeft wel veel energie en behoefte aan contact en vermaak en als er dan geen andere kat is om mee te gaan dollen, tsja.... dan neem je toch het baasje ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Adriana »

Charlie schreef: Hij is dus over het algemeen zeer lief, maar dit gedrag wil ik zo gauw mogelijk af leren..
bij zooplus is er bij het kattenspeelgoed afdeling 'kong' de kong kickeroo.
bekijk het bijbehorende filmpje en je ziet je kat in actie, omklemmen en met de poten trappen en bijten.. joepie!!

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/kong

helaas, helaas is het tijdelijk uitverkocht maar je kunt je op lijst laten zetten zodat je een berichtje krijgt wanneer weer aanwezig.
en dan wanneer het al te bar wordt, geef je hem zijn kong-speeltje om zijn energie op te botvieren.
je kat zal lang genoeg oud en bedaagd zijn, geniet nu maar volop van zijn jeugdige streken
en bijna alle kattenliefhebbers lopen af en toe met krassen over hun onderarm

enne, welkom op het Forum en lees je uitgebreid in,
want wat je nu 'niet normaal' noemt en 'zo snel mogelijk afleren' hoort gewoon bij het gebruikelijke gedrag van je nieuwe huisgenootje.
waarom heb je anders zo'n jong katje uit het asiel gehaald,
dan had je een bedaagde, rustige beetje ingeslapen tiepje moeten kiezen, toch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Charlie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2010 14:05

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Charlie »

Ik heb er niet bijgezet hoe oud ie is.. hij is bijna 2 jaar. en ik vind het weinig speels als ie ineens op me af komt rennen en naar me uithaalt, nadat ie iets stouts heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Adriana »

begrijp ik dat hij je zonder reden aanvalt?

of is dit een reactie op verbieden, op je maatregelen om hem op te voeden, te corrigeren, aan te pakken enzovoorts?
als je je huisgenoot enigszins onvriendelijk en/of hardhandig aan het 'afleren' bent (geweest), dan kunnen katten agressief gedrag gaan vertonen.
dan helpt er niks meer anders dan terug naar het asiel want dan komt het tussen jullie niet meer goed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Nyncke »

Hier ook een kater die zijn nagels gebruikte en 1 die ze gebruikte.

Ik zou niet meer spelen met mijn handen maar alleen nog speeltjes gebruiken. Als je ze niet hebt kun je eenvoudig zelf wat maken.
Touwtje met prop papier eraan bv.

Ik zou niet op het buikje aaien, sommige katten hebben dat, dat ze dan alles met nagels en tanden in je zet.

Dan zou ik hem het woord NEE leren.
Als hij dan toch perongeluk zijn nagels of tanden in je zet: je arm of hand helemaal stil houden en heel zacht en rustig NEE zeggen.
Je kunt dan heel rustig je arm of hand weghalen.
Heel rustig blijven, zacht tegen hem praten en als je aait, heel rustig en zacht bv achter zijn oortjes en over zijn rug aaien.

Hij heeft waarschijnlijk geleerd dat handen wild zijn of wild of hard met hem spelen.
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Henri »

Ik kan hier afleiden dat de poes gestraft word :shock: , wat eigenlijk niks opbrengt. :enaughty:
Normaal toch, katten oriënteren zich enkel op geur en lichaamstaal.
Hoe hard je ook "neen" roept,hij zal het helemaal niet vatten. :edoh:
Hierdoor is er zelfs kans op het ontstaan van angsten en stress :evil: , als gevolg van dit soort strafgedrag van de eigenaar, wat speels begint word aldus een agressief gedrag hierdoor.
Een deuk in de relatie kun je maar beter vermijden :ehand: , het aanmoedigen van zijn anderzijdse
positieve gedragingen heeft wel kans op het creëren van het volste vertrouwen en
keren van het getij.Geduld heeft hier wel prioriteit nodig, kwestie van maanden.
Ook goede opmerking in een van de voorgaande berichten, enkel achter zijn oortjes strelen op zijn kopje, liefst niet zijn rug, maar zeker nooit zijn buikje, tot zolang het vertrouwen achterblijft.
Enkel wanneer hij spontaan aanvalt, kun je de moment zelf hem met een bruukse beweging van jou afzetten, maar dan telkens op dezelfde mannier, in ieder geval nooit hard roepen, :eshhh: zacht ertegen praten mag.
Geef dit maar niet op, een superiëure vriendschap word hier de beloning!! :edance:

succes. ;-)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vreemd gedrag

Bericht door loek »

Hoi Charlie
Buik aaien vinden veel katten niet fijn. (ook al lijkt het soms alsof ze er voor gaan liggen!)
Ik neem aan dat hij niet doorbijt?
Ik kan me goed voorstellen hoor dat je van dit gedrag af wilt. Ik vind het zelf ook niet klinken als gewoon speelgedrag. Mijn katten doen dit iniedergeval nooit en die zijn nog een stukje jonger. Onze kat vroeger deed het wel. En dan vooral aan je been gaan hangen. (been vastklemmen met voorpoten, tanden erin en trappen met de achterpoten). Maar ook voor een arm wilde hij nog weleens gaan...of zelfs een hoofd. Vond het een geweldige kat maar en klein steekje zat er wel los ben ik bang.
Jij weet natuurlijk niet precies wat deze kat zijn eerste twee levensjaren heeft meegemaakt. Misschien wel niet zo'n prettige dingen.

Wat je precies kan doen aan dit gedrag poeh weet niet of wij daar zo iets over kunnen zeggen op het forum. Is een gedragskundige een optie?

Iniedergeval de 'basisregels': niet aaien op buik en niet spelen met de handen! En verder zou ik persoonlijk kiezen voor rustig van je af zetten en evt. een vrij rustige nee erbij en verder negeren. Dat levert iniedergeval de minste stress op vermoed ik. Of het echt over gaat of iets is wat hij zijn hele leven in meer of mindere mate zal doen durf ik niet te zeggen. Maar dat laatste is, ben ik bang, wel een optie.

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vreemd gedrag

Bericht door loek »

Ik heb even gezocht in het boek 'de kat' van Vicky Halls. Je weet nooit wie het aan het rechte eind heeft maar vind veel dingen die ze schrijft wel logische klinken (soms pas achteraf ;-)

In het kort (want bij elk punt staat een vrij uitgebreide uitleg die ik niet helemaal over ga typen ;-))

Sowieso heeft ze een heel rijtje aan vormen van 'agressie naar mensen' ook nog natuurlijk interessant om wat meer van de 'bedoeling' van het gedrag te weten.

Maar over het algemeen:
Niet doen:
- Krijsen of met je armen zwaaien
- Straffen, het zal voor je kat als een nieuwe aanval worden gezien (als je eerste toenadering als bedreigend werd gezien) Als er een andere reden was om je aan te vallen (bijv. net een kat op zijn terrein gezien of om een andere reden buiten jou om opgefokt) Dan maakt straffen jou OOK tot de vijand.
- Met gelijke munt terugbetalen/ willen laten weten 'wie hier de baas is': Als je terugslaat met een nog hogere graad van geweld om je dominatie te moeten laten blijken zul je niet winnen.

WEL doen:
- naar de dierenarts
- negeren: bij dreigen voelt hij dat het geen zin heeft. Veel agressieve daden van katten zijn een manier om 'hoepel op' te zeggen. Dus de kat met rust laten zorgt er voor dat de situatie zich niet voordoet (vooral bijv. bezoek wat ongevraagd een aai geeft) Oogcontact kan spanning oproepen.

Tor slot kan ik even niet terug vinden in het boek maar staat ook nog ergens (in niet deze precieze woorden) je kat snapt geen mensentaal, een kat voelt wel spanning aan. Als je kat gestresst de aanval in gaat en jij reageert daar ook gestresst op (hard gillen bijv) dan levert dat voor alle partijen eigenlijk alleen maar nog meer stress op. (op korte en misschien zelfs lange termijn) Je kat snapt er geen drol van...maar wordt er wel gestrester van, en met een beetje pech zelf gestrest van jou! (' oh ja dat was die kerel die zo onvoorspelbaar was...of nou ja vul maar in)

Hoop dat je hier iets aan hebt! En geniet verder ook lekker van hem he! Maar volgens mij doe je dat ook, toch?!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Nyncke »

Goh Henri, ik ga ervanuit dat je op mij reageert.
Ik stel geen vingertjes gedrag op prijs.
Om te beginnen weet ik niet eens wie je hier helemaal bent, en dan meteen zo'n toontje aanslaan??? Erg vreemd gedrag als nieuweling op het forum.

Iedereen heeft hier zijn eigen ervaring met katten en mag die delen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Cari »

Ik heb Henri's bericht 3 keer overgelezen, maar kan echt geen vingertjes-gedrag naar jou ontdekken. Waar haal je 't toch weer vandaan :roll: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Vreemd gedrag

Bericht door berg »

off topic dus:
citaat
Ik heb Henri's bericht 3 keer overgelezen, maar kan echt geen vingertjes-gedrag naar jou ontdekken. Waar haal je 't toch weer vandaan
Ik wel, maar daar gaat het niet om Cari. Het gaat om de vraag van Charlie over bijtgedrag bij haar puberkat.
Henri's commentaar (nee hoor niet NEE zeggen) is zijn mening; mijn katten weten héél goed wat 'nee' betekent. En dat heb ik ze geleerd, zonder bijbedoelingen van straf etc.

En Henri: ;-) daar heeft Nynke wel een punt: kun je je misschien voorstellen in het topic dat daarvoor bedoeld is?
Ik ben wel nieuwsgierig wie er achter deze taalkundig o zo correcte reacties zit...

Groeten,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Charlie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2010 14:05

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Charlie »

Weer een bericht van mij..

Hij bijt niet door hoor. Tis een klein bijtje of uithaaltje.. Denk inderdaad dat het meer is om te laten weten dat hij het ergens niet mee eens is. Hij snapt 'Nee' erg goed, en daar blijf ik het ook bij houden. Als ie iets stouts doet, zoals aanrecht of eten van een plant, dan zeg ik nee, en als ie door blijft gaan dan zeg ik nee en zet em ergens anders neer. Vaak snapt ie de nee al en houdt ie ermee op!
Dat bijten doet hij zeer zelden. Vaak wanneer hij niet meer aangehaald wil worden of wanneer ie om aandacht vraagt.. Wat dat betreft moet ik hem gewoon echt nog leren kennen!

Maar om even duidelijk te zijn: Hij is echt niet vals en onze 'band' is niet verpest, want hij komt ook lief op schoot zitten of tegen je aan liggen. En zoals in een van de reacties: ik ga em echt niet zomaar weer naar t asiel brengen :S ik wil er alles aan doen, maar zo'n groot probleem vind ik het ook weer niet.. Ik vind het soms gewoon niet zo prettig haha..

MAAR tis een lieverd! :D Ben blij dat hij er is.. en da laat ik em ook wel weten!
Charlie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2010 14:05

Re: Vreemd gedrag

Bericht door Charlie »

Ohja en Nyncke ik had veel aan je bericht hoor ;)

Hij kent nee al, en door dit rustiger te gebruiken, gaat het ook beter. Dus bedankt!
Plaats reactie