Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die giftig zijn (geen vragen ajb)

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door Muizenis »

Naast dat ca. 75 % van alle planten licht tot zwaar giftig zijn schuilt er zeker bij de buitenbeplanting nog een niet te onderschatten gevaar. Taxus, Buxus, Hedera en Coniferen zijn plekken waar teken zich graag ophouden. Heb je een gazon houd dat dan kort gemaaid om dezelfde reden!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Lijst met GIFTIGE planten voor katten.

Bericht door achtpuntzes »

eejj,

laatst kocht ik een boek over katten, er stond een lijst in met giftige planten voor katten.
toen bleek dus dat ik 2 giftige planten in de huiskamer had staan. meteen weggedaan, natuurlijk.

de volgende planten zijn giftig voor katten:

- Azelea
- Bloembollen
- Dieffenbachia (die had ik er twee van op de vensterbank)
- Dollekervel
- Filodendron
- Goudenregen
- Jasmijn
- Klimop
- Laurier
- Laurierkers
- Lelietjes-van-dale
- Maretak
- Oleander
- Papaver
- Rabarber
- Rodondendron
- Vingerhoedskruid
- Wonderboom

vooral Dieffenbachia is een veelvoorkomende, goedkope, kamerplant, foto hieronder.

Afbeelding

ik weet niet of deze lijst compleet is.

dus ff checken of jullie deze planten in huis hebben!
-
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door rieneke »

zowel mijn huis als mijn balkon zijn vergeven van giftige planten, ik maak me er niet erg druk om.
de katten eten zo nodig gras.
nelis is gek op het afknagen van opkomende zomerbollen die giftig zouden zijn, maar gezien hij het al 10 jaar doet vindt ik het wel geschoten.
het enige waar ik mee uitkijk zijn lelies, omdat ik daar wel erg gruwelijke verhalen over heb gehoord.
ik heb trouwens ook gelezen dat planten zoals de kerstster in het land van herkomst in wilde vorm erg giftig zijn, maar dat door het vele doorkweken het wel losloopt met de exemplaren die je hier koopt.
wat ik wel grappig vind is dat ze het allemaal heerlijk vinden aan m'n wietplanten te knagen, de boefjes :)
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die g

Bericht door Sann »

Toch lees ik niks over wat WEL mag! Er is een website met een lijstje, maar ik mis bijvoorbeeld de Areca Palm. die mag ook, en is nog mooi ook! Dus als je een grote plant wil, zou ik die nemen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die g

Bericht door Adriana »

Nien schreef: Ik las alleen dat er iemand had voorgesteld om 'Bach rescue' druppels aan de katten te geven, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee,
want hier zit best veel alcohol in :shock: geloof niet dat dat gezond is voor katten (correct me if I'm wrong!)Liefs Nien & Lima
je hebt helemaal gelijk, alcohol staat vermeld in alle gifwijzers voor dieren!

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=giftig

http://www.dierenambulancemaasstad.nl/i ... Itemid=102

http://www.siberischekattenclub.nl/Gift ... katten.htm
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re:

Bericht door Siris »

sandy schreef: 15 dec 2007 10:08 Salmonella is ook absoluut geen gevaar voor katten, alleen voor mensen.
Het maagzuur van katten is zo sterk dat daar praktisch niks in overleeft.
Katten die op een versdieet staan krijgen regelmatig het geel van een rauw eitje.
Dat is in principe wel waar, maar als je kat verminderde weerstand heeft, het niet op gaat, dus
toch enige voorzichtigheid geboden met rauwe kip en rauwe eieren.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie