Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Zandtaartje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 11:13

Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Bericht door Zandtaartje »

Beste allemaal,

Mijn htk Coon is nog steeds te dik... Waarschijnlijk geworden omdat ze vroeger altijd de restjes brokken van mijn andere kat opat. Nu voeren we apart, omdat mijn andere kat nierdieet krijgt.
Ik voer nu al een aantal jaren (2 a 3?) lightvoer aan deze stevige dame (RC light en nu Iams Light), maar ik zou graag overgaan op een wat natuurlijker voeding. Ik denk dus aan bv Orijen, Acana of Applaws. Omdat er nog steeds wat teveel vet aan mijn dame zit, mag ze nog wel wat verder afvallen. Ik vraag me dus af of deze voeders met meer vlees wel geschikt zijn om mee af te vallen, aangezien ze veel meer calorieen bevatten dan de light voeders.

Wie heeft er ervaring met het laten afvallen van een te dikke kat op een van de genoemde merken (of vergelijkbaar)???

Groetjes, Lies
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Bericht door Nyncke »

Weet verder niks van deze brokjes af...

Maar ik zou denken dat brokjes met vlees is in ieder geval een natuurlijke(re) manier van eten voor katten.
Dat zal in ieder geval beter zijn voor hun inwendige systeem.
Dus hoe meer vlees hoe beter voor de kat, ze hebben minder nodig om de voedingsstoffen binnen te krijgen die ze werkelijk nodig hebben. Dus de kans is groot dat ze als ze de tekorten hebben aangevuld minder gaan eten.

Maar goed, dit is een gedachtengang op basis waarvan ik op het voer over zou gaan waar procentueel het meeste vlees in zit.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Bericht door Camoth »

Mijn kat is erg aangekomen van Orijen. Dus om af te vallen is het niet aan te raden. Vers voeding trouwens ook niet. Ik ben mijn kat toen vooral vers vlees gaan voeren en daar is ze destijds maarliefst een kilo van aangekomen. :???:

Light voer helpt vaak trouwens ook niet is mijn ervaring. Ik heb dat ook een tijdje geprobeert en ze bleef op hetzelfde gewicht.

Je kan nog proberen:
- Voerballetje (hier doe je het voer in en dan moet de kat meer moeite doen om bij het voer te komen)
- Meer spelen met de kat zodat de kat meer beweegt, laserlampjes zijn hier goed voor (word je zelf ook niet zo moe van :grin: )
- 2x per dag voeren ipv de hele dag voer laten staan. Zo kan je beter de hoeveelheid voer bepalen die je kat binnen krijgt.

Als je de kat echt veel te zwaar is (dan heb ik het over echt tonnetje rond) zou ik contact met je dierenarts opnemen. Die kan je vaak helpen een goed dieet samen te stellen met speciaal voer.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Bericht door ArPaS elftal »

uit persoonlijke ervaring zeg ik dan weer: doen! Maar geef dan wel een afgepaste portie per dag. (verdeeld over een aantal maaltijden dus).

Het heeft een hele lange adem nodig maar sinds begin 2008 voeren wij Orijen... en zowaar zie ik nu eindelijk echt weer heupen bij onze Flupke!! Ze was zoooooooooo dik...

En weet je wat we haar gaven om haar af te laten vallen maar wat haar alleen maar dikker maakte, zelfs in afgepaste porties?? Hill's light....

Maargoed, iedereen heeft er zijn eigen ervaring mee, je moet doen wat jou het beste lijkt en waar je het prettigst vindt.
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Zandtaartje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 11:13

Re: Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Bericht door Zandtaartje »

Dank voor de reacties tot nu toe!

Ik voer dus al zeer geruime tijd (zeker 2 jaar) light voer, en ze is er al wel wat van afgevallen (of zou het komen omdat we ongevere gelijktijding ons ouwetje nat nierdieet zijn gaan voeren en Mau niet meer kon snoepen van de restjes?!): van boven gezien is ze nu ok, maar ze heeft vooral nog wat buikvet (afgezien van de gigantische lap vel tussen haar achterpoten :shock: , maar dat is vooral vel en geen vet). Volgens de DA mag er dus nog wat vanaf.
Sowieso krijgt ze maar 2x per dag 1 afgestreken eierdopje (achossie) voer.

Hoeveel voer jij dan ArPaS (met een elftal?! wauw!), de hoeveelheid volgens de verpakking???

Ik heb inderdaad een voerbal besteld, en het Cat Activity Board, volgens mij vind ze vooral dat laatste fantastisch. Nu loopt ze soms ook te wroeten en te hengelen als er ergens een brokje is achter gevallen :grin: .

Mee eens dat ik moet doen waar ik me goed bij voel. Ik heb nu proefzakjes van alle genoemde merken besteld. Ze moet het ook nog maar eens lusten he? Carnibest heb ik ook geprobeerd, moet ze niks van hebben, ruikt natuurlijk nergens naar ;-) . De RC brokjes vond ze ook lekkerder dan de Iams die ze nu krijgt, RC was veel vettiger en waarschijnlijk rook die daardoor ook sterker (van mijn vorige werk en studie weet ik dat er een goedje over de brokjes wordt gespoten (volgens mij is dat dat vettige laagje) om de boel smakelijk te maken...).

In elk geval wordt het eerst mengen met de Iams die ik nog heb (2 weken geleden een nieuwe zak open gemaakt :-( ; toen werd mijn oudje ziek en dan ga je zoeken om haar aan het eten te krijgen/ houden en dan ga je toch weer eens nadenken over wat je ze allemaal voert...).

Groet!
Zandtaartje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 11:13

Re: Afvallen met Orijen/Acana/Applaws?

Bericht door Zandtaartje »

Inmiddels heb ik het nieuwe voer binnen. Heb eerst het zakje Orijen opengemaakt, Mau vindt het heerlijk!!
Alleen jammer toch dat al die kattenbrokjes altijd zo klein zijn! Het is hap slik weg, kauwen is het niet bij...

Nu ga ik bijmengen met de Iams brok die ik nog heb. Eerst nog even mevrouw een keer op de weegschaal zetten, dan kan ik bijhouden hoe het met haar gewicht gaat.

Groetjes, Lies
Plaats reactie