Ondeugend... en ze weten het

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Muiss
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2009 16:41

Ondeugend... en ze weten het

Bericht door Muiss »

Hallo!

Eerst even een 'korte' introducie.

Mijn vriend en ik hebben bijna 6 jaar lang een superlieve kat gehad. We kregen hem met 5 weken en was aanhankelijk en luisterde goed. Hij sliep bij ons en maakte ons wakker om 7 uur s'ochtends met knuffelen. Hij kwam ons zelfs tegemoet als ie de auto hoorde aankomen. Dit is hem helaas op 5 mei 2009 fataal geworden toen hij in zijn jeugdige enthousiasme ons kwam begroeten en een scooter Shivo overreed.

We hadden toen zo een leegte in huis dat we besloten om een nieuwe kat in huis te halen. Uiteindelijk werden dit een broertje en een zusje uit het asiel in Almere, Xiro en Xira. Ze werden geschat op ongeveer een jaar oud, beide geholpen. Naar het verhaal van het asiel hebben ze van december tot maart buiten gelopen en zijn ze uiteindelijk bij hun binnen gebracht. Ze waren flink verkouden en ziek maar nu weer helemaal gezond. Wat er precies met ze gebeurd is weten we niet.

Na een paar dagen wennen (Xira= vrouwtje, kwam de eerste dagen niet onder de bank vandaan, zo bang. Gaat nu beter!) mogen ze nu in het hele huis komen, behalve de slaapkamers omdat de ramen er open staat en ze het behang er leuk vinden :grin: . Het zijn echt schatjes maar erg ondeugend. Ik heb verschillende topics gelezen van jullie maar toch nog even mijn probleem.

Het ergste euvel is dat ze constant op het aanrecht en de eettafel zitten, en alles opeten wat er te vinden is, zelf bloemen! Ik wil geen lichamelijke straf geven dus heb het een tijd geprobeerd met de plantenspuit. Dit werd een spelletje en ze gingen spelen met de straal. Toen zijn we FOEI gaan roepen en hard gaan stampen. Dit help enigsinds, maar we hoeven maar om te draaien en ze zitten er weer op. Het is nu zo erg, dat als ze op het aanrecht zitten en ze horen dat we opstaan springen ze er al weer af, Xira rent dan supersnel naar het zolder toe om te verstoppen....... HELP! Wat is hier opvoedkundig gezien nog aan te doen?

Nog een kleine andere vraag, we waren bij onze vorige kat zo gewent dat ie bij ons kwam liggen als we bijvoorbeeld tv aan het kijken waren of zo. Deze katjes willen helemaal niet bij ons liggen op schoot. We knuffelen en kroelen, en aaien en spelen is ook geen probleem maar niet rustig op schoot liggen. Zou dat nog komen, heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groetjes Soraya en natuurlijk Xiro en Xira

<:3~~
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Ondeugend...en ze weten het!

Bericht door beestenbende »

Hoi en welkom op dit leuke forum. Tsja ondeugende katten, wie kent het niet. Je kan nog wel wat trucen toepassen, zoals laten schrikken door in je handen te klappen of een sleutelbos op de grond te laten vallen. Maar beter is het om domweg je aanrecht op te ruimen, want het zijn nu eenmaal jagers die op onderzoek uitgaan, zodra ze maar iets lekkers ruiken. Verder denk ik dat je met veel geduld een hoop kan bereiken, maar de ene kat is wel een schootkat en de andere niet. Van de 7 katten die we hebben zijn er maar 3 die echt wel op schoot willen, maar de rest ligt liever naast je. Ook dat heeft tijd nodig, maar zo te lezen ben je op de goede weg! Belangrijkste vuistregel is accepteer je kat zoals die is, forceer niets en accepteer het als ze niet op schoot willen.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Ondeugend... en ze weten het

Bericht door Maya-en-Maiky »

Ik ken het. Vooral met mijn kater Maiky heb ik daar ook 'last' van. Zijn grote zus Maya is het tegenovergestelde.. Rustig, vrijwel nooit stout. Maar Maiky.. Je kunt je achterwerk niet omdraaien of hij is met "NEE"-dingen bezig.
In het begin liet ik hem dan schrikken met de plantenspuit. Maar Maiky is een zéér vreemde kater: hij houd van water.. Voorheen zat hij ook vaak in de douche als ik me douchte. Echt apart... Als ik de kraan aanzette schrok hij dan wel, maar kwam daarna ook gelijk weer terug. Dus met water spuiten is geen optie. Wat bij hem nog enigsins helpt is +- 4 keer heel duidelijk "NEE, MAIKY" te zeggen. Meestal krijg ik dan een heel brutaal mekkerend antwoord terug (zoals een kat dat kan doen, als hij/zij het ergens niet mee eens is), maar als ik na de 4 keer "Nee"dan opsta weet Maiky niet hoe snel hij weg moet rennen.

Mijn katten lopen ook over de tafel en het aanrecht heen. Maar omdat ze weten dat dat niet mag, vliegen ze er ook af zodra ik het zie en opmerk.

Maar het lijkt me dat 2 katten uit het asiel lastiger zijn op te voeden als een kitten van 5 weken oud...
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Ondeugend... en ze weten het

Bericht door daantje_xxx »

herkenbaar!

Loekie hier heeft het een keer gepresteerd om pizza uit een prullenbak van +/- 60 cm hoog te halen, deksel was dicht.
Saartje kwam nooit op het aanrecht, maar sinds we Loekie hebben, de deugniet, dus ook soms.
Wij hebben ons maar aangeleerd niets eetbaars, of uitdagends (zoals rietjes, aanstekers) in huis en op het aanrecht te laten liggen. Waarschijnlijk zullen ze het nooit helemaal af leren. Maar als er een "beloning" tegenover staat blijven ze het doen. Een beloning voor hun gedrag is in dit geval, eten, speeltje (al is het in de vorm van een rietje).

Ik heb het een keer getest om te kijken of Loekie nog op het aanrecht kwam. Namelijk een rietje op het aanrecht laten liggen en kijken hoelang dat daar blijft. Gemiddeld 2 dagen, dat betekend dus dat hij niet meer elke nacht op het aanrecht zit, maar af en toe dus nog wel.
Loekie doet het vooral 's nachts of als we niet thuis zijn, want hij is niet gek en weet dat niet mag.

En schootkatten... tja dat zijn die van ons ook niet. Mag ze ook niet te vaak optillen. Ze knuffelen liever op de grond en liggen heel weinig naast ons op de bank.
Maar wat niet is kan nog komen. Vroeger bij mijn ouders, hadden we een kater van 8 jaar uit het asiel gehaald, heel erg schuw, maar na veel geduld, liefde en nog meer geduld, is het een hele lieve kat geworden die in zijn laatste levensjaren (hij is 16 geworden) toch bij mij op schoot kwam zitten.

Owja, bij ons hielp een plantenspuit ook niet, voordat wij dat ding te pakken hadden was de kat hem al gepeerd. Toen zijn we over gegaan op "niet doen" en daar is het bij gebleven. Soms hoef ik het alleen nog maar op een normale manier te zeggen. Ze weten vaak toch dat wat ze aan het doen zijn eigenlijk niet mag.

Succes!


ps: om dezelfde reden als bij jou hebben wij dus ook geen bloemen meer in huis staan, er is al een keer een vaas gesneuveld. Misschien als ze wat ouder en rustiger zijn dat we dan weer bloemen nemen, maar voorlopig nog niet.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Ondeugend... en ze weten het

Bericht door puck0906 »

hoi hoi,

Ik heb zelf 2 kleine zusjes van nu ruim 7 maanden en 1 daarvan is heel lief en niet erg ondeugend maar de ander is echt een boef en we noemen haar ook ratje ipv bailey zoals ze heet. Wij hebben vanaf dag 1 dat we ze kregen de plantenspuit gebruikt. Niet schreeuwen of iets maar alleen 1 korte straal en dan weg lopen. DIt heeft ervoor gezorgd dat ze nu niet meer in de gordijnen enzo zitten maar ondeugend blijven ze want ze zijn tenslotte nog jong. Nu gebruik ik de planten spuit nog zelden en zeg ik hard nee als ze iets gaat doen (dat zie ik aan dat poepige kopje) en als ze het dan nog doet dan schreeuw ik nog harder nee en haal ik haar daar ook weg. DIt werkte niet bij jou maar het zijn wel de enige oplossingen denk ik buiten het opruimen van je aanrecht. Kittens zijn gewoon ondeugend en dit moet ook kunnen zolang ze maar niets slopen. Zo kan ik geen boodschappen briefje meer op tafel leggen en laatst had ik frikandellen uit de vriezer gehaald voor de gourmet en ja hoor ik zag bailey weer met grote frikandel in zijn mond lopen. En dan maar boos moeten worden terwijl je wil lachen zo leuk ziet het eruit. ZO klom ze ook in de kerstboom. Na eerst even wat foto's te hebben gemaakt roep ik nu consequent en de ene keer werkt het wel en de andere keer niet. Het is net als bij een kind vind ik je moet consequent blijven en accepteren dat dit erbij hoort. Het niet op schoot willen liggen is volgens mij per kat weer anders. Onze zusjes zijn ook niet echte schootkatten terwijl onze oude kater het heerlijk vindt. Daarintegen liggen ze wel weer alle 3 strak tegen ons aan in bed. Wat ik heb gedaan is een kleedje op de bank en dat werkt goed want daar liggen ze graag op en zo heb je ze toch bij je. Veel plezier verder!
Plaats reactie