Zijn deze kosten normaal?

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Plaats reactie
yoyoyo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:51

Zijn deze kosten normaal?

Bericht door yoyoyo »

We hebben een kater van ca. 1,5....
Vorig jaar september had Puch last van bloed in z'n plas.....dit bleek blaasgruis te zijn (struviet).
Naar de dierenarts geweest, die ook nog onze andere kater heeft bekeken, speciaal voer gekregen, antibiotica etc.
kosten +/- 130 euro....

Redelijk wat je zou verwachten....denk ik.....

Puch heeft sinds die tijd altijd speciaal voer gehad, de laatste 2 maanden van de supermarkt.....dat wel....
In z'n plas hebben we geen bloed meer ontdekt, maar eergisternacht bleek dat hij dus tóch last had van blaasgruis.

Hij was aan het klagen en leek te willen plassen.....maar dat ging niet....wel lagen er her en der door de kamer drupjes urine...we hebben het een uurtje aangekeken en uiteindelijk toch maar de avonddienst van de dierenarts gebeld.
(dit blijkt achteraf een verstandige keus, want niet kunnen plassen leid tot vergiftiging en uiteindelijk de dood)

Dus, wij daar heen....puch op tafel, waar ie een katheter heeft aangelegd gekregen en een roesje omdat ie 't katheteriseren niet bepaald toeliet (duh...) daarna vocht onder de huid ingespoten , zodat de nieren even flink aan de gang konden.
weer speciaal voer.... al met al zijn we daar 3 kwartier binnen geweest....de behandeling was nou niet bepaald complex dus vol goede moed naar de kassa....

dat is dan € 331 euro. (incl. BTW) :shock:

69 consult laat tarief.
139 loon 1 uur (ex. btw)
27.26 subcutaan vocht inbrengen
19.91 injectie
6.85 antibiotica
16.78 specific struvite (hahaha, hij lust t niet )


ik weet dat ik niet mag omrekenen......maar dit is wel een heuleboel geld....

Ben benieuwd naar jullie mening...

gr.

Henk
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Kattenbella »

Ja voor de avonddienst is dit een normaal tarief, maar natuurlijk erg veel geld.
Geef je kat nooit weer brokken van de supermarkt, daar ligt het echt aan. Ik had dit ook met een van mijn katten.
Je kan dan maar beter iets meer uitgeven aan speciaal voer. Zoek een merk wat hij wel lust.

Sterkte met Puch. Met goed voer komt het in orde.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Nyncke »

Weet de kosten niet meer voor Binkie....maar het was zeker niet zo duur.

Ik heb hem alleen niet op het voer van de Da gezet maar op struvitvoer van Prins. Ik meen 25 euro voor 5 kilo en daar deed hij een lange tijd mee.
Na ik meen 4 maanden opnieuw laten checken, struvit voorbij.
De eerste keer heb ik hem daarna Prins adult gegeven, deed hij het prima op ( behalve met veranderingen, kreeg hij het weer even terug.
Toen ik inderdaad goedkope brokjes gaf is de struvit weer teruggekomen. weer op Prins struvitvoer gezet.

In hun info stond over versvoer, dat ben ik daarna gaan geven. Daar deed hij het qua blaasgruis net zo goed op. Maar verder zag hij er vele malen beter uit met versvoer.
Hij heeft wel erg moeten wennen aan dat versvoer maar nu vind hij het geweldig.

Maar goed, als je kat inderdaad struvit heeft, is dat voer van Prins een prima alternatief voor het het erg dure DA voer. Daarnaast vind ik hun informatie heel erg helder.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Adriana »

bedoel je dat deze da erg hoge tarieven hanteert of dat je veel geld kwijt bent voor een paar hinderende struvietsteentjes?

;-) overigens, welkom op het Forum!
voorkómen lijkt me nu prio 1 , al was het alleen maar voor je kat want het is erg pijnlijk en indd gevaarlijk als je niet snel ingrijpt.
als je bij 'zoeken' rechtsboven blaasgruis intoetst krijgt je de nodige draadjes en info over blaasgruis.
en ook hoe je kat langzaam kunt wennen aan ander voer.
en hoe je je kat missch beter kunt laten drinken dan wel meer vocht kunt laten opnemen (bv natvoer toevoegen), en altijd checken of hij goed plast!

kortom voor je probleem is er hier heel veel info voor handen.
die euro's ben je indd kwijt en da's zijn niet goedkoop.
goedkoop voer is wel goedkoop maar het breekt je altijd op, zoals je inmiddels ook ondervonden hebt. :-o :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Nyncke »

goedkoop voer is wel goedkoop maar het breekt je altijd op, zoals je inmiddels ook ondervonden hebt. :-o :-(
Dit is niet altijd zo, er zitten legio katten op de brokjes van de Aldi die nergens last van hebben.
Wel heb ik gemerkt dat het bij katers anders is dan bij poezen, daar zitten meer gevoelige tiepjes dan bij de poezen. Voor hen is goed voer nog vele malen belangrijker.
tjoppie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 21:58

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door tjoppie »

Hallo,

Ik ben het vrouwtje van Puch!;)

Inderdaad, het voer is duur maar een dierenarts nog veel duurder! Dat hebben we mogen ondervinden. We zijn er dan ook wel over uit dat we Puch niet meer ander voer geven dan dat van de dierenarts.
Vanochtend hebben we hem weer bij de DA moeten brengen, hij had plasdrang maar er kwam bijna niets. Dat wat er kwam was erg bloederig. Hij is nu ter observatie daar om te kijken of ie gaat plassen, zo niet dan gaan ze hem nogmaals een catheter geven. Omdat ie die nacht dat we naar een DA zijn geweest niet echt is gespoeld, alleen maar leeggehaald, dacht onze eigen DA dat 't goed kon dat er nog veel gruis in de blaas zit. Als Puch niet zelf plast dan wordt ie even geholpen en dan ook gespoeld. Misschien dat er een echo van de blaas gemaakt wordt om te kijken of er geen stenen in de blaas zitten!!

@Adriana; Er werd bedoeld dat we vonden dat deze DA erg hoge tarieven hanteerd. We hebben namelijk nog nooit een keer én consult én een DA-uur hoeven betalen bij onze DA, dus daar stonden we wat van te kijken, het was ineens wel heel veel geld. Tuurlijk betalen we het gewoon en stoppen we Puch niet in een asiel want we hebben zelf gekozen voor het beestje en zullen er dan ook onvoorwaardelijk voor zorgen, maar dit prijskaartje was wel even een shock!

Daarnaast keken we even naar het moment waarop we een kat hebben moeten laten inslapen. Daar is eerst van alles aan geprobeerd om dat diertje op te laten knappen maar helaas had hij zijn bekken op 3 plekken gebroken en was zijn urinebuis gescheurd. Hij heeft hier allemaal verschillende behandelingen gehad, waaronder 2 x foto's à 69euro per stuk. Als je daar dan nog de medicijnen bij optelt en de andere vormen van behandeling die ze uitgevoerd hebben + uiteindelijk het laten inslapen, zou je zeggen op een hoger bedrag uit te komen dan dit nachtelijke bezoek. Echter was dat vele malen goedkoper.
Wetende dat je situaties niet erg goed kunt vergelijken, hebben we dit hier toch eventjes gedaan wat ook weer maakte dat we toch de vraag maar gepost hebben of het normaal of logisch was.

Gelukkig is onze eigen DA het daar ook wel mee eens, dat het inmiddels wel erg veel heeft gekost, de afgelopen woensdagnacht kosten en de kosten van de behandeling in November jl.
Puch krijgt nu sowieso apart voer, van de DA. Vanaf vanmiddag gaan we weer over op die van onze eigen DA, die van de dienstdoende DA van woensdagnacht lust ie niet, dus eet ie niet! Hoezo katten zijn lekker eigenwijs haha?!
Ik lees ook van alles over vers voer, wat wordt daar precies mee bedoeld en wat is daar de eventuele werking van?! Eerste anderhalve maand krijgt ie gewoon alleen dat van de DA hoor, iets anders durf ik 'm eerst nog even niet te geven haha! Maar misschien is het na die tijd wel een goede aanvulling op elkaar.

Zoals Nyncke ook al zegt zijn der ook zat katten die het wel goed doen op supermarktvoer. We hebben namelijk 3 katten en voordat we verhuisden naar een kleinere woning waarbij de katten niet meer naar buiten kunnen, hadden ze allemaal nergens last van en konden ze ook allemaal heel goed leven op dat supermarktvoer. Er zijn er dus inderdaad zat die er heel oud op worden.

Bedankt voor de reacties!!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door daantje »

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van én consult én een DA-uur en wij zijn toch ook regelmatig in het weekend de klos :icon_shifty: . Ik zou eens navragen wat dit nu precies inhoudt.

Sterkte met Puch!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Nyncke »

Nu heb ik toch even hulp nodig met de namen...

Maar goed ik geef versvoer, voor mij houd dat in dat ik meestal barf voer, dit is zelf samenstellen van het eten, dus ik bereken aan de hand van percentages, hoeveel ze van allerlei dingen nodig hebben. ( bot, spiervlees, orgaan )
Als de diepvries leeg is geef ik smuldier of wat er maar net in de diepvries van de dierenwinkel ligt.

Als ik het niet helemaal goed zeg wordt ik wel gecorrigeerd:
Maar het komt eropneer dat blaasgruis te maken heeft met de zuurtegraad van de urine, met versvlees is die ( meestal goed ) beter.
Bij info van Prins stond toendertijd dus dat je daarom je kat als tussendoortjes vers kon geven omdat dit de zuurte van de urine ten goede kwam.
Zo ben ik uiteindelijk op helemaal versvoeren uitgekomen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Adriana »

Nyncke schreef: Dit is niet altijd zo, er zitten legio katten op de brokjes van de Aldi die nergens last van hebben.
Wel heb ik gemerkt dat het bij katers anders is dan bij poezen, daar zitten meer gevoelige tiepjes dan bij de poezen. Voor hen is goed voer nog vele malen belangrijker.
nog recent een paar berichten uitgewisseld over 'wat is goed voer'. dat is voer dat in de analyse het meest lijkt op bestanddelen van muis. dus: vocht, vlees/eiwit, vet, calcium/botten, vezels/spieren/pezen en ballast waaronder vel/vacht.
dat is voer met vergelijkbaar eiwitgehalte, vocht, vet, enzymen, vitaminen, mineralen, vezels, ballast en pietseltje koolhydraten/zetmeel (maaginhoud muis).
dus voor een deel rauw, voldoende vocht want katten drinken van huis uit nauwelijks, goed verteerbare dierlijke eiwitten en de rest.
goedkoop voer zit voornamelijk hoog in de koolydraten/zetmeel, want granen. granen geven te basische urine, waarin als katzel ook nog slecht drinkt makkelijk struviet of oxalaat kristallen worden gevormd.

daarbij komt dat katers met hun nauwe plasbuis die kristallen moeilijker uitplassen dan poezen.

katten kunnen vrijwel niks met koolhydraten/zetmeel en is alleen maar schadelijk, geeft verkeerde ph-waarde van de urine en geeft op den duur tal van ernstige gezondheidsklachten en kans op overwicht.

ingewikkelder is het niet. gewoon even kijken naar de analyse op het pak en als je beslist droge brokjes wilt geven, dan zeker niet meer dan een derde van de totale etmaal-inname, ook al omdat brokjes veel geconcentreerder zijn dan natvoer.
een paar fabrikanten hebben het begrepen, die leveren brokjes met hoog gehalte aan dierlijk goed verteerbaar eiwit, vrijwel geen of heel erg goed verteerbare koolhydraten en veel goeie andere stofjes, die katten in de natuur ook binnen krijgen. bv Orijen maar er zijn inmiddels ook andere goede merken plùs voldoende vocht!
Laatst gewijzigd door Adriana op 23 jan 2010 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door sandy »

daantje schreef:Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van én consult én een DA-uur en wij zijn toch ook regelmatig in het weekend de klos :icon_shifty: . Ik zou eens navragen wat dit nu precies inhoudt.

Sterkte met Puch!
Ik zou dat inderdaad ook is navragen, ik ben zelf ook wel eens 's avonds met spoed naar de dierenarts geweest en het enige wat je meer betaald is consult.
Vind het een beetje vreemd..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Adriana »

tjoppie schreef:Hallo,

Ik ben het vrouwtje van Puch!;)
@Adriana; Er werd bedoeld dat we vonden dat deze DA erg hoge tarieven hanteerd. We hebben namelijk nog nooit een keer én consult én een DA-uur hoeven betalen bij onze DA, dus daar stonden we wat van te kijken, het was ineens wel heel veel geld. Tuurlijk betalen we het gewoon en stoppen we Puch niet in een asiel want we hebben zelf gekozen voor het beestje en zullen er dan ook onvoorwaardelijk voor zorgen, maar dit prijskaartje was wel even een shock!

Wetende dat je situaties niet erg goed kunt vergelijken, hebben we dit hier toch eventjes gedaan wat ook weer maakte dat we toch de vraag maar gepost hebben of het normaal of logisch was.

Zoals Nyncke ook al zegt zijn der ook zat katten die het wel goed doen op supermarktvoer. We hebben namelijk 3 katten en voordat we verhuisden naar een kleinere woning waarbij de katten niet meer naar buiten kunnen, hadden ze allemaal nergens last van en konden ze ook allemaal heel goed leven op dat supermarktvoer. Er zijn er dus inderdaad zat die er heel oud op worden.
!
misschien vingen jullie buitenkatten voorheen af en toe een muis als compensatie.....

er is een draadje tarieven dierenartsen geloof ik..
ja, er zijn dierenartsen die grove marges hanteren, wij staan daarom ingeschreven bij drie da's en gaan tegenwoordig vanuit Den Haag naar een dierenarts in Gouda.
daar kostte een injectiespuit met pijnstilling voor een nierfaalkater na een behoorlijke operatie iets van euro 6,75.
toen ik daar bij een Voorburgse da nog een ampul bijkocht, omdat we dachten dat MoMo nog wat langer pijnstilling nodig had, kostte die ampul euro 23 zoveel.

ik wil altijd op een factuur een heel duidelijke specificatie van verrichtingen en middelen, zodat ik weet wat specifiek bloedonderzoek kost, welke injectie gegeven is (en niet dat een injectie is gegeven) en wat bijv. speciaal voer kost. er zijn da's die daar rustig euro 2,50 op een bedrag van euro 10,50 bovenop gooien. en het kan nog veel bonter.

voor ons geldt langzamerhand de kwaliteit van de betreffende da. dat is soepel omgaan met de dieren, ons heel goed informeren, preventie adviezen en meedenken en geen haast-consult.
in ons geval blijkt de Goudse da steevast ook nog het goedkoopst... (de kilometers niet meegerekend)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Uumie »

Ook ik heb nog nooit een DA-uurloon hoeven betalen, ook niet in het weekend of 's avonds. Alleen, zoals Sandy zegt, was het consult een stuk duurder. Maar nog steeds niet ZO duur. Da's wel schrikken dan ja!
Dan kun je inderdaad beter wat duurder en beter voer kopen, op lange termijn is dat waarschijnlijk goedkoper dan zo'n duur DA-bezoek.
Sterkte voor Puch!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Roos en Minousch »

Maar eet hij nu wel van het Specific voer????
anders Hills of RC nemen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 29&t=19478

zoek/zoek/zoek
Het onderwerp liet me niet los, dus nog eens op het Forum en daarbuiten gezocht.
Overal kom je wel wat tegen maar een vergelijkingssite met tarieven voor veel voorkomende handelingen heb ik nog niet gevonden.

Als we allemaal eens navragen bij onze da's welke prijzen hij/zij hanteert en die daar - zie link boven: tarieven dierenartsen - met vestigingsplaats even vermelden, dan hebben we een redelijk overzicht.

En het uurloon slaat op daadwerkelijk handelen, zoals opereren, inbrengen katheter en spoelen, infuus aanleggen, narcose handelingen enzovoorts en is dus geen onderdeel van de consultprijs.
Heb de rekening van Mo's mastceltumor-operatie uitgeplozen en dan zie je dat tal van kosten apart zijn uitgesplitst, waaronder een uurtarief voor daadwerkelijk opereren.
En dat is ook de verklaring voor die euro 139,- voor één uur, dat was het handelen, al het gedoe rond het inbrengen, roesje, spoelen, wachten totdat vloeistof is in/uit gezogen, onderzoek kristallen (oxalaat of struviet) enzovoorts.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zijn deze kosten normaal?

Bericht door Admin »

Het grote topic over Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, voer, grit, etc.) vind je op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=23&t=299
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie