Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
sietze
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2010 21:55

Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door sietze »

Hallo,
zondagavond rond 19.00 hebben wij onze kater Sietze dood aangetroffen op de deurmat.
Overal in de bijkeuken, waar ook zijn mand staat, lag spuug/speeksel.
Ook had hij allemaal schuim/belletjes in zijn mond?
Is mijn kat nou vergiftigd of kan hij iets giftigs gegeten hebben?
Ik hoorde dat katten ook gek op anti-vries zijn, is dit zo?
Het beestje was altijd gezond, heeft vrijdagavond nog wormpasta gehad en toen (achteraf den ik dat) had hij ook vrij veel speeksel in zijn mond, meer dan onze andere kat.
Ik weet niet wat ikmoet denken, epilepsie, hartstilstand? Het arme beestej was nog maar 5 jaar.............
Buiten lag ook een plasje spuug, spierwit...leek wel op de wormpasta?
Ik weet het niet meer maar vind het echt verschrikkelijk, mis hem echt.Het was zo'n lief en aanhalig beestje, een echte knuffelkat! Wie heeft enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door tacuma »

Hallo,

Wat vreselijk om je kater zomaar dood aan te treffen... Ik wens jullie heel veel sterkte bij het verlies!

Dat schuim/belletjes kan inderdaad duiden op een vergiftiging. Dat het aan de wormpasta ligt, zou ik
niet denken, want dan was die reactie al veel eerder opgetreden. Of katten gek zijn op anti-vries weet
ik niet: is er dan een kans dat Sietze daarvan heeft kunnen drinken? Zelf zou ik eerder aan een katten-
hater denken, die het een of ander rondgestrooid heeft. Misschien je dierenarts bellen om het te melden?
Mogelijk zijn er meerdere gevallen bekend, of kan je het in de buurt melden, om te voorkomen dat er nog
meer dieren het slachtoffer worden. Er is een site waar berichten uit je buurt gemeld kunnen worden
( www.buurtlink.nl ); misschien staan daar ook al waarschuwingen. Mocht het inderdaad zo zijn, dan kan
je het ook bij de politie melden. Je krijgt er je eigen kater niet mee terug, maar kan anderen mogelijk
dezelfde lijdensweg besparen.

Nogmaals heel veel sterkte gewenst, groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Adriana »

ja, katten zijn dol op anti-vries, ze likken het zelfs van de garagevloer af als er gemorst is en het is zeer giftig voor katten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door puck0906 »

Jeetje wat erg zeg als je zoiets mee maakt. Goh weer wat geleerd want dat wist ik niet van die antivries. Nog beter opletten dus! Sterkte met alles!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door JLC »

Het zou zomaar een vergiftiging kunnen zijn.
Ik wens je veel sterkte met het verlies van je kater. :-(
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Infinite »

Het zou misschien wel vergiftiging kunnen zijn, maar geen anti-vries denk ik (ethyleen glycol). Dit middel geeft nogal specifieke vergiftigingsverschijnselen. Zo zal het er in eerste instantie uitzien of de kat/hond of welk beest dan ook er dronken uitziet. Scheef lopen etc. Daarna beginnen de nieren het te begeven en dit zorgt helaas voor het overlijden van het diertje.

Aangezien je het 'dronken zijn' wel was opgevallen zal het een ander middel/oorzaak geweest zijn.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Cari »

Wat een ellendig bericht Sietze :-( , allereerst wil ik je veel sterkte wensen!
Een hartstilstand is het niet geweest, want dat gaat niet gepaard met speeksel/spugen.
Epilepsie is ook niet dodelijk, tenzij het dier langdurig in een status epilepticus belandt. Het zou wel heel erg toevallig zijn als hij al die tijd stuiptrekkend precies voor de voordeur lag, terwijl hij nooit eerder een aanval heeft gehad :???: .
Vermoedelijk is het een of ander gif geweest (of in ieder geval iets dat voor een kat giftig is), óf hij heeft iets onder de leden gehad (waar kwam ik dat nou laatst tegen? Iets over slijm in het bekje... hier op het forum.. :ethink: zou ook dodelijk kunnen zijn...) Dit omdat je zei dat hij bij het ontwormen ook al veel slijm had.
Heb je contact met je dierenarts gehad?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Adriana »

http://www.dierendokters.com/vergiftiging-kat.html

bovenstaande link met voor katten zeer veel giftige stoffen en verschijnselen en te ondernemen acties :automobiel: richting da! da! da!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sietze
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2010 21:55

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door sietze »

Tja, het blijft een raadsel, het meest voor de hand liggend is inderdaad vergiftiging.
Nog even over de reactie van een kat op anti-vries....
wij hebben dat zelf niet gebruikt, maar je weet nooit of de buren of mensen in dorp hiermee geknoeid hebben o.i.d. Onze kat was altijd op avontuur, dus kwam overal!
Dat hij dan "dronken"geweest moet zijn, dan zou best kunnen, wij waren vanaf 15.00 niet thuis, dus dat hebben we niet gezien. (waren we maar thuis geweest, dan had ik misschien nog op tijd naar de dierenarts kunnen gaan :-( ) Toen wij weg gingen lag hij lekker in z'n mandje te slapen....net als anders. Hij gaf me nog een kopje en ik hem een aai. Kon toen niets ontdekken.
Ik hoop niet dat er hier in de buurt een kattenhater zit, dat idee maakt me zooooooo boos...
Ik had sectie kunnen laten plegen, maar dat wil ik Sietze besparen en we krijgen hem er toch helaas niet mee teug!
Bedankt voor jullie medeleven!
Laatst gewijzigd door sietze op 20 jan 2010 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Adriana »

altijd verschrikkelijk verdrietig zo'n bericht en ik kan me voorstellen dat je je zo machteloos voelt!
heel veel sterkte met het verdriet om Sietze..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Camoth »

Welk anti-wormen middel heb je gegeven? Exil toevallig? Daarvan zijn meerdere gevallen bekend. En was deze specifiek voor katten?

Heb je hem ontvlooit vlak ervoor? Zoja, wederom, welk middel en was ook deze specifiek voor katten? Van vlooienmiddel voor honden is bij katten bekend dat er soms een stof in kan zitten waar ze dood aan gaan.

Sterkte met het verlies.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Uumie »

Bah wat akelig zeg! Heel veel sterkte met je verlies!

Door het speeksel en het braaksel denk ik ook aan een vergiftiging. Ik ben ook wel benieuwd welk wormenmiddel je hebt gegeven, je hoort soms van die enge verhalen.

Nogmaals, heel veel sterkte! :(
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
sietze
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2010 21:55

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door sietze »

Het was wormpasta van exil, maar daar ontworm ik altijd beide katten altijd mee. (wormpasta is voor hond en kat)
Onze andere kat heeft nergens last van, dus denk ook niet dat dat de oorzaak is......
zelfde merk, zelfde hoeveelheid.
De vlooiendruppels liggen hier nog in de kast, die moesten ze volgende week weer hebben.
Sietze ligt nu in de tuin begraven, heb net een mooi bloemetje op z'n grafje gelegd, voel me zo akelig... :???:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door Camoth »

Ik zou overstappen op Milbemax. Google maar eens op Exil kat + overleden of dood. Er zijn veel mensen die honden en katten aan dit ontwormingsmiddel hebben verloren (ook de anti vlooienpipetten van Exil trouwens). Dat je andere kat er geen last van heeft zegt niets. De overleden kat kan een overgevoeligheid hebben gehad voor bepaalde stoffen in Exil. Wat mij betreft moet die troep verboden worden.

Je krijgt er alleen helaas jouw katje niet mee terug :(

edit: Uit wetenschappelijk onderzoek over ontwormingsmiddelen en ontlvooiingsmiddelen ("no worm CLN" = Exil)
Bij inname van de middelen No worm CLN, Petstar, Pipacitrin, Piperazine, Piperazini adipaat, Vox spoelworm, Vox totaal, Best for your friend wormtabletten, Hema anti worm bestaat naar verhouding de grootste kans (dat wil zeggen bij inname van 3-5 keer de voorgeschreven dosis) op acute vergiftigingsverschijnselen bij uw huisdier. Te hoge inname kan ernstige vergiftigingsverschijnselen veroorzaken; verhoogde hartslag, ondertemperatuur, versnelde ademhaling, overmatig kwijlen, overgeven, diarree, krampen, ataxie en miosis (vernauwing van de oogpupil).

(...)

Exil no worm, Lopatol, Nitrosan, Ontwormtabletten, Skanitrol, Vox totaal super, Wormtabletten mogen beslist niet toegepast worden bij katten, aangezien katten erg gevoelig zijn voor nitroscanaat.
bron: http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... /rap63.pdf pagina 34/35
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
wisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2010 13:28

Re: Kater van 5 jaar dood aangetroffen

Bericht door wisje »

wat een triest bericht. heel veel sterkte met dit verlies!
Plaats reactie