Wat is het beste droog-en natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Adriana »

Cari, je hebt gelijk, een kater van 7 maanden is geen kitten meer maar een kater met ballen.
altijd afdankertjes gehad, vandaar dat ik nooit met kittens te maken had en .. weer wat bijgeleerd. :grin:

voor wat betreft het niet voornamelijk natvoer geven heb ik een andere mening.
ik geef hier in de verhouding 80/20 (= brokjes) en dat bevalt goed. de ex-diabeteskater krijgt geen brokjes, daarvoor werkt zijn alvleesklier onvoldoende.
het verwennen met natvoer begrijp ik niet en dat je met natvoer het tandbederf in de hand zou werken, kan ik ook niet zo volgen.
zou het niet zo zijn dat je met brokjes, die vrijwel altijd een hoog zetmeelgehalte hebben (anders kun je geen brokjes maken) veel meer kans op tandbederf hebt omdat het brokkengruis aan tanden en kiezen plakt, dan met natvoer?
zeker als de kat in kwestie, zoals erg veel katten, eigenlijk te weinig drinkt, omdat dat tegen zijn natuur is?
en zetmeel voor katten is zoiets als diesel in een benzinemotor gooien.
een kat is geen koe en kan niks met zetmeel. daar zijn z'n darmen te kort voor en zijn stofwisseling is er niet op ingesteld.
dat gaat een tijdje goed en daarna begint vaak de ellende.

het zetmeelgehalte* van muis is nihil, tenzij die muis net een heleboel onverteerd graan in zijn maag en darmen heeft.
muis bestaat onder meer uit vocht, eiwit, vet, vitaminen, mineralen, enzymen en ballast.
als je daar de samenstelling van het gemiddelde droge brokje (ik heb het niet over bv Orijen en nog een paar merken) naast legt,
kom je echt niet in de buurt.

(*zetmeel bv granen, rijst, mais, sommige geleisoorten is iets anders dan koolhyraten/kh's. zetmeel bestaat uit koolhydraten, maar niet alle koolhydraten hebben de vorm van zetmeel )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: Wat is het beste droog-en natvoer

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi Cheeta,

Wat ik erg jammer vind is dat je zegt, dat ik nooit mijn best heb gedaan Armani terug te vinden.Dit is een aanname en vindt dat erg jammer dat je dat zo zegt.Ik heb Armani als vermist aangemeld bij Amivedi,dierenambulance diverse keren gebeld,flyers opgehangen in mijn buurt.Dus ik mag wel concluderen dat ik mijn best heb gedaan.Ik mis hem ook, maar het leven moet door en ik hoop dan maar dat hij een nieuw huis heeft gevonden dan dat hem iets is overkomen.
Plaats reactie