Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Turtle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2009 22:31

Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Turtle »

Hallo,

Ik ben hier nieuw dus zal me even voorstellen.

Ik ben Melissa en heb 2 poezen zusjes Zippo en Skato, ze zijn ongeveer 7 maanden.

Het zijn 2 hele lieve poesjes Zippo is erg aanhankelijk en wilt altijd overal zijn waar ik ben en Skato gaat een beetje haar eigen gang en komt haar aandacht zo af en toe wel halen terwijl Zippo weer het liefst de hele dag bij mij ligt.

Helemaal niet erg en hartstikke leuk.

Alleen heb ik denk ik een klein probleempje met hun beide.
Ik heb het idee dat ze geen diepte kunnen zien of afstand kunnen inschatten.

Het is een voordeel dat ze daardoor niet op me aanrecht springen maar vind het zielig voor Skato dat als ze op een kastje wil liggen dat ze zicht omhoog trekt/klimt en er niet op kan springen.
Ook als ze van het kastje af wilt springen dan springt ze niet meteen naar de grond maar dan springt ze eerst op iets anders om zo lager te komen.
Het kastje is nog geen 80cm hoog dus je verwacht dat je katten daar wel gewoon op kunnen springen.
Helaas doet Skato dat niet.
Tijdje geleden had ik een lege doos in me huis staan en daar wou ze inspringen, ook daar kwam ze dus niet goed in terecht, ze bleef halverwege op de rand van de doos hangen.
Kan het zijn dat ze dan wat aan haar ogen mankeert, en is het iets waar ik me druk om zou moeten maken?

Groetjes Melissa
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Camoth »

Hoi Turtle, hebben je katten misschien overgewicht? Als ze zwaar zijn hebben ze ook vaak moeite om op hoge dingen te springen namelijk.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Turtle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2009 22:31

Re: Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Turtle »

Hallo,

Nee ze hebben absoluut geen overgewicht, me moeder denkt zelfs dat ze te licht en te klein zijn voor hun leeftijd

Zij heb ook 2 katten van dezelfde leeftijd en die zijn een stuk zwaarder groter.
Zij heb dan 1 poes en 1 kater en de poes van hun is geholpen

Die van mij zijn ook alle 2 niet geholpen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Adriana »

hoi en welkom,
jouw beide poezen zijn nog niet geholpen/gesteriliseerd maar ik neem aan dat je dat binnenkort toch wel laat doen?
als je dan toch bij de dierenarts langs moet, vraag hem/haar dan gelijk even naar hun ogen te kijken.
ze hebben het kennelijk alle twee, dus het zou kunnen zijn dat het erfelijk is en zij en jij er mee moet leren leven.
het kan ook zijn dat er een andere oorzaak is en daar zou je dierenarts/da even aandacht aan moeten besteden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Turtle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2009 22:31

Re: Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Turtle »

Hoi hoi

Ja ik moet binnenkort toch met ze na de dierenarts voor de enting en om ze te laten chippen, dus dan laat ik het gelijk ff nakijken.
Als ik er mee moet leren leven vind ik het geen probleem, het is aan de ene kant wel grappig om te zien maar vind het ook weer ontzettend zielig voor ze.

Zippo heeft net haar eerste krolsheid achter de rug dus die ga ik zeker laten helpen en van Skato wil ik over ongeveer een jaartje graag een nestje hebben.

Maar ik ga het zeker even na laten kijken, want misschien is het iets waar wel wat aan gedaan kan worden (al denk ik zelf dat het ook erfelijk is)

Bedankt voor de reacties.

Melissa
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Adriana »

Turtle schreef:het is aan de ene kant wel grappig om te zien maar vind het ook weer ontzettend zielig voor ze.

en van Skato wil ik over ongeveer een jaartje graag een nestje hebben.
is het iets waar wel wat aan gedaan kan worden (al denk ik zelf dat het ook erfelijk is)

Bedankt voor de reacties.

Melissa
;-) hoi Melissa,
vanuit je beide poezen gezien is het waarschijnlijk heel erg vervelend, zij zullen er denk ik niet of heel erg moeilijk aan wennen en je zult nog heel wat 'fout' sprongen zien. t is te hopen dat dit geen ernstige ongelukken gaat geven.

en als het erfelijk is en dat vermoed je zelf ook, dan kan het dus doorgegeven worden.
misschien nog eens heel erg goed nadenken :edoh: of je wel een nestje van zo'n poes moet willen, want daarmee geef je dat foute erfelijke materiaal door met kans op nog meer 'defecte' poezels. en dat zou jijzelf toch ook niet willen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn katten zien geen diepte of geen afstand inschatten

Bericht door Kattenbella »

Jerry hier heeft 1 oog en hij ziet dus geen diepte. Hij springt wel feilloos allerlei afstanden. Van de kasten naar de paal, ik zie hem net een gerichte sprong maken.
Ben benieuwd wat er met jouw katten aan de hand is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie